Publications

Detailed Information

대기업 사무직 근로자의 자기주도학습준비도와 학습동기, 메타인지, 직무특성 및 조직의사소통개방성의 인과적 관계 : The Causal Relationship among Self-directed Learning, Learning Motivation, Meta-cognition, Job Characteristics, and Organizational Open Communication of Office Workers in Large Corporations

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

윤세훈

Advisor
나승일
Major
농산업교육과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 농산업교육과, 2012. 2. 나승일.
Abstract
이 연구의 목적은 우리나라 대기업 사무직 근로자의 자기주도학습준비도와 학습동기, 메타인지, 직무특성 및 조직의사소통개방성의 인과적 관계를 구명하는데 있었다. 구체적으로 대기업 근로자의 학습동기, 메타인지, 직무특성 및 조직의사소통개방성이 자기주도학습준비도에 직접적 영향, 학습동기와 자기주도학습준비도의 관계에서 메타인지의 매개효과, 직무특성과 자기주도학습준비도의 관계에서 학습동기의 매개효과, 조직의사소통개방성과 자기주도학습준비도의 관계에서 학습동기의 매개효과를 검증하였다. 조사대상은 유의표집을 통해 1000대 기업(대한상공회의소 선정, 2009년 매출액기준)중 조사가능한 17개 기업에 1년 이상 재직자로 설정하였다.
조사도구는 자기주도학습준비도, 학습동기, 메타인지, 직무특성 및 조직의사소통개방성 측정문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 자기주도학습준비도, 메타인지, 직무특성 및 조직의사소통개방성은 연구의 목적에 적합하다고 판단되는 기존의 도구를 기업상황에 맞게 일부 수정하여 활용하였다. 자기주도학습준비도는 독창적 접근, 탐구적 특성, 자발적인 계획, 학습의 책임성 수용, 학습에 대한 사랑, 미래지향성, 학습자적 신념으로, 학습동기는, 학습지향성, 성과지향성, 과제가치, 학습효능감으로, 메타인지는 계획, 조절, 점검으로, 직무특성은 과업다양성, 과업자율성, 과업정체성으로, 조직의사소통개방성은 조직의사소통개방성이라는 단일변인으로 구성되었다. 측정도구의 신뢰도는 예비조사와 본조사를 통해 확보되었다.
자료 수집은 2011년 11월 1일부터 11월 20일까지 이루어졌으며, 309부를 배포하여 총271부가 회수되었다(회수율 87.70%). 이 중에서 불성실 응답 자료를 제외하고 257부를 분석에서 사용하였다(유효응답율 83.17%). 자료분석은 Windows SPSS 18.0과 AMOS 18.0 통계프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, 평균과 표준편차 등의 기술통계와 공변량 구조분석을 실시하였다. 추리통계결과에 대한 통계적 유의성은 0.05로 설정하였다.
이 연구의 결과는 첫째, 대기업 사무직 근로자의 자기주도학습준비도와 학습동기, 메타인지, 직무특성 및 조직의사소통개방성 간에 가설적 인과적 모형의 적합도가 모두 적합한 것으로 나타나 변인 간의 인과관계가 확인되었다. 둘째, 대기업 근로자의 학습동기는 자기주도학습준비도에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤으나, 메타인지, 직무특성, 조직의사소통개방성은 유의미한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 대기업 근로자의 자기주도학습준비도와 학습동기의 관계에서 메타인지는 유의미한 간접효과를 보이지 않았다. 넷째, 직무특성과 자기주도학습준비도와의 관계에서 학습동기의 간접효과(0.367)가 있었으며 두 변인의 관계를 완전매개하는 것으로 나타났다. 다섯째, 조직의사소통개방성과 자기주도학습준비도와의 관계에서 학습동기의 간접효과(0.389)가 유의미하게 나타났으며, 두 변인의 관계를 완전매개하는 것으로 나타났다.
연구의 결론으로 첫째, 개인적 특성요인뿐 아니라 조직적 특성요인이 자기주도학습준비도에 영향을 미치는 주요한 변인이 됨을 확인할 수 있었다. 둘째, 개인의 학습동기는 자기주도학습준비도를 높이는데 큰 영향을 미친다. 셋째, 학습동기가 높을 경우 학습에 대한 계획·조절·점검 능력이 활성화될 수 있지만, 반드시 학습동기가 인지능력을 매개로 자기주도학습준비도를 높이는 경로를 거친다고 판단하기는 어렵다. 넷째, 직무특성과 같은 조직특성이 학습동기에 큰 영향을 미치고, 간접적으로 개인의 자기주도학습준비도에 영향을 미친다.. 다섯째, 조직의사소통개방성과 같은 조직문화가 학습동기에 영향을 미치고 간접적으로 자기주도학습준비도에 영향을 미친다.
이 연구의 결론을 토대로 후속연구를 위해 다음과 같은 사항이 제언되었다. 첫째, 연령, 학력과 같은 인구통계학적 특성을 고려한 세분화된 연구가 필요하다. 둘째, 자기주도학습준비도에 대한 측정과 함께 자기주도학습의 과정과 결과를 측정한다면 더욱 효과적인 연구가 될 것이다. 셋째, 이 연구에서 다루지 못한 조직특성 변인과 이를 매개하는 개인특성 변인을 대상으로 인과적인 관계를 밝혀내는 추가적인 연구가 필요하다. 넷째, 성인을 대상으로 학습동기와 자기주도학습준비도의 관계에 대해 보다 면밀히 살펴보는 연구를 수행할 필요가 있다.
The purpose of this study was to identify a causal relationship among self-directed learning, learning motivation, meta-cognition, job characteristics, and organizational open communication of office workers in large corporations. The specific objectives was to identify the effect of learning motivation, meta-cognition, job characteristics, and organizational open communication on self-directed learning, to identify the moderate effect of meta-cognition, job characteristics and organizational open communication between learning motivation and self-directed learning, and to identify the moderate effect of organizational open communication between meta-cognition, job characteristics and self-directed learning. The population for this study was all workers in large corporate. However, random sampling method could not be applicable because the actual number of population was difficult to be identified. Therefore, this study was restricted to the target population as workers of 1,000 companies list by the Korea Chamber of Commerce and Industry.
A survey questionnaire was conducted to measure variables of this study. It was consisted of self-directed learning scale, learning motivation scale, meta-cognition, job characteristics scale, organizational open communication scale. In this study, the existing scales were used for self-directed learning scale, meta-cognition, job characteristics scale, and organizational open communication scale. Self-directed learning was consisted of creative planning, inquisitive, proactive planning, acceptance of responsibility, love of learning, future orientation, self-confidence as a learner. Meta-cognition was consisted of planning, regulation, monitering, and job characteristics was consisted of task identity, skill variety, task identity. Organizational open communication was translated into korean, and it was consisted of a one variable. Through pilot test and final survey, reliability of these scale were examined.
The data were collected by mail, and e-mail and on-line survey from November 1st 2011 to 15th. A total of 271 out of 309 questionnaires were returned, of which 257 were used for analysis after data cleaning. Both descriptive and inferential statistics were employed for data analysis. To estimate parameters of proposed research model, covariance structure analysis were used. All data analysis was accomplished using the SPSS 18.0-Win statistics package, and AMOS 18.0 version. A alpha level of 5% was established prior for determining significance.
The findings of the study were as follow: First, the indexes of causal model among self-directed learning, learning motivation, meta-cognition, job characteristics, and organizational open communication were identified suitably. Second, factor loading of organizational open communication to self-directed learning was significant(β=0.752). The factor loading of meta-cognition, job characteristics and learning motivation was not significant. Third, in relationship between self-directed learning and meta-cognition had no moderating effect. Forth, in relationship between self-directed learning and learning motivation, job characteristics had moderating effect as 0.367 and organizational open communication had moderating effect as 0.389. Fifth, in relationship between self-directed learning and organizational open communication had moderating effect as 0.389.
Based on the findings of the study, major conclusions of this study were as follow: First, individual variables such as learning motivation and meta cognition as well as organizational variables such as job characteristics and organizational open communication have direct or indirect effect on self directed learning. Second, learning motivation had a significant impact on for promoting the self-directed learning readiness. Third, learning motivation had positively effect on meta cognition, however through meta cognition had no direct effect on self-directed learning. Forth, job characteristics and organizational open communication not only had direct effect on self-directed learning positively, but also had indirect psotive effect on self-directed learning.
Some recommendations for future researches were suggested: First, further research needs to investigate the relationship between self-directed learning and organizational open communication closely. Second, self-directed learning of office workers in large corporation need to be measured by dividing it into more specific levels. Third, further research investigating other variables related with self-directed learning need to be conducted and learning motivation need to be divided into relational and psychological. Forth, further research investigating effects of self-directed learning on performance of individual and organization.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154772

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002295
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share