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시지각법칙을 사용한 시각, 텍스트 자료가 학습흥미에 미치는 영향 : The effect of visual and text materials applied to the law of visual-perception on learning interest

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Authors

정방현

Advisor
류재명
Major
사회교육과(지리전공)
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사회교육과(지리전공), 2012. 2. 류재명.
Abstract
현대인들은 정보 통신의 발달로 다양한 매체를 통해서 수많은 정보를 순간순간 처리하며 살아간다. 그렇기 때문에 글, 그림 또는 동영상등으로 이루어진 광고는 어떻게 해서든지 사람들의 눈길을 끌기 위해 노력한다.
학교에서 수업을 받는 학생들의 모습도 이와 다르지 않다고 생각한다. 아침부터 저녁까지 수많은 학습 자료와 선생님의 설명에 노출되어 있는 학생들에게 지리 교과가 학생들의 눈길을 끌고 발길을 멈추기 위해서 더 많은 노력을 기울여햐 하는 이유가 바로 여기에 있다고 할 수 있다.
Heimbach와 Jacoby(1972)의 연구에서 한 집단에게는 완전한 광고를 다른 집단에게는 광고의 한 부분을 잘라 불완전한 광고를 보여준 결과 불완전한 광고를 본 집단이 광고 내용을 34% 더 잘 지각한 것으로 나타났다. 즉 불완전한 광고가 메시지에 대한 주의를 증대시킨다는 것을 실험을 통하여 입증한 바 있다.
이에 본 연구에서는 지리교과에서 흥미도 향상을 위한 간단한 방법을 제시하기 위해 게슈탈트 심리학의 시지각 법칙 중 완결성의 원리를 활용하여 지리 사진과 설명글에 적용하고 이 효과를 검증해 보았다. 즉, 피험자에게 가린 사진과 완전한 사진, 빈칸 삽입 설명글과 완전한 설명글을 제시했을 때 나타나는 흥미도의 차이를 비교하였다.
실험결과 가린 사진과 빈칸 삽입 설명글을 제공받은 집단이 가린 사진과 완전한 설명글, 완전한 사진과 완전한 설명글을 제공받은 집단보다 호기심, 집중력, 이해도에 대한 흥미도에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 이를 통해 완결성의 원리를 사진과 설명글에 함께 사용할 경우 흥미도를 높일 수 있다는 것을 확인할 수 있었다.
따라서 지리 수업을 설계할 때 시각자료와 설명글에 완결성 원리를 도입할 경우 복잡하게 수업을 고안하거나 교보재를 굳이 제작하지 않고도 간단하게 학습자들의 흥미도를 향상시킬 수 있을 것으로 기대된다.

The modern mankind are living while processing numberous data and information in short time through the use of various media that came into existence by the revolutionary development of Information technology. This drives the advetisements, composed of either writting, pictographic or video clip, into a severe competition to draw most attention of the public.
One considers the students who attend the regular school classes no different from them. That is why it is necessary to invest more effort in developing geography curriculum that can easily attract the attention and interest of the students, who already are intensely exposed to vast range of educational data and lectures of their teachers.
Heimbach and Jacoby (1972)'s study showed that when two groups of people are given a complete content of advertisement and a partical cutout of advertisement respectively the latter shows 34% higher understanding of the advertisement. In otherwords, the incompletely presented advertisement increases the attention of viewers to the message.
In recognition of the outcome of the study, this study applied and verified the law of closure among the gestalt's law of visual perception to the images and texts. The experiment aimed to compare the level of subject's interest when given partially obscured image and clean complete image and the fill-in-the-blank statements and perfect explanations.
The result of the study revealed that the group that received the set of incomplete visual and text material showed clearly higher level of curiosity, concentrating power, understanding than complete visual and text material and incomplete visual matetial and complete text material. Thus we were able to confirm that the application of law of closure in images and texts can draw closer attention.
In conclusion, it is expected that student's interest can be easily enhanced without any additional educational materials or complicated lesson plans by just adopting the law of closure in visual materials and text materials when designing a geography lesson.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154977

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001828
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