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해안인접 건축물 높이와 입면차폐도 허용범위 연구 : 해안선에서 바라보는 낙산도립공원 경관을 사례로
A Study on Regulation of Building Heights and Elevation Blockage Ratio for Coastal Landscapes - With Focus on the Landward Scenery of Nak-San Provincial Park, Korea

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Authors
윤상원
Advisor
안동만
Major
생태조경·지역시스템공학부(생태조경학)
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 생태조경·지역시스템공학부(생태조경학), 2012. 2. 안동만.
Abstract
무분별한 난개발로 인한 해안경관 훼손은 해안경관 관리에 대한 중요성과 필요성을 점차 증가시키고 있다. 국외에서는 이미 해안경관 가이드라인을 활용한 해안경관 관리를 통해, 해안경관 보전과 함께 국가 경제와 이미지를 높이고 있다. 최근 우리나라도 해안경관 보전을 위한 가이드라인을 내놓았지만, 규제강도가 다소 약하며 이를 뒷받침해줄 연구도 부족한 실정이다.
해안경관에 가장 큰 영향을 미치는 요소는 숙박시설이나 상업시설 등의 건축물이다. 이러한 건축물은 해안선에 너무 근접하여 위치하거나 배경이 되는 자연경관을 고려하지 않은 채 조성되어 있다. 따라서 해안에 인접한 건축물에 대한 관리가 필요하다.
본 연구 목적은 해안인접 건축물 난립 예방을 위한 건축물 규제방안을 마련하고자 하였다. 물리적 지표로 건축물 앙각, 입면차폐도, 해안선에서 건축물까지 거리를 선정하였다. 시뮬레이션 방법을 활용하여 물리적 지표 변화에 따른 해안경관미와 해안인접 건축물 허용동의정도를 설문하고 이를 평가·분석하였다.
연구는 예비설문조사와 본 조사 두 번에 걸쳐 진행하였다. 예비설문조사 실시 후 이를 수정·보완하여 구성한 본 조사 방법은 다음과 같다.
첫째, 연구대상지인 양양군 낙산도립공원을 해안선에서 육지 방향으로 정면과 측면에서 본 사진을 촬영하였다.
둘째, 물리적 지표(건축물 앙각, 입면차폐도, 해안선에서 건축물까지 거리)를 변화시켜 총 87개 건축물을 시뮬레이션 작업하였다. 촬영사진과 시뮬레이션 건축물을 합성하여, 건축물이 없는 조건과 87개 건축물 조건에 대한 사진 총 88개를 수정하였다.
셋째, 수정한 사진을 바탕으로 설문지는 건축물 허용동의정도를 5점 리커트 척도로 구성하였다.
넷째, 전문가와 일반인 각 50명에게 설문을 진행하였다. 전문가는 경관관련 전공 석사과정 대학원생과 경관 관련 회사원을 대상으로 하였다. 일반인은 지역별 인구수를 고려하여 설문하였다.
다섯째, 설문결과를 통계분석과 빈도분석 하여, 집단별 차이 분석과 해안인접 건축물 허용범위를 도출하였다.
예비설문조사와 본 연구를 종합한 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 예비설문조사를 통해 물리적 지표로 선정한 건축물 앙각, 입면차폐도, 해안선에서 건축물까지 거리 모두 해안경관미에 통계적으로 유의한 영향을 미친다는 것을 도출하였다. 건축물 앙각과 입면차폐도는 그 값이 클수록 부정적 영향을 미쳤으며, 해안선에서 건축물까지 거리는 값이 클수록 해안경관에 긍정적 영향을 미쳤다. 해안에 인접하여 건축물 입지를 계획하는 경우, 해안경관미를 저해하는 건축물 앙각과 입면차폐도를 규제해야하며, 규제정도는 해안선에서 거리에 따라 달리해야 할 것이다.
둘째, 예비설문조사에서 허용동의정도와 해안경관미 관계는 정비례로 나타났다. 즉, 해안경관미가 높은 사진일수록 허용동의정도 역시 높게 평가되었다. 해안경관미는 건축물 높이와 입면차폐도에 의해 크게 좌우된다. 따라서 해안경관 훼손이 높은 건축물은 입지 불허 빈도가 높다. 바꿔 말하면, 해안인접 건축물 허용범위 내 건축물은 해안경관 훼손이 적은 건축물을 뜻한다.
셋째, 본 연구에서 허용동의정도에 대한 전문가와 일반인 견해가 통계적으로 차이를 보였다. 일반인에 비해 전문가는 해안인접 건축물에 대해 더욱 엄격한 잣대를 적용하였다. 그 결과 해안인접 건축물 허용범위는 전문가가 일반인보다 더 낮았다. 전문가와 일반인의 의견이 다른 만큼, 해안인접 건축물 허용범위는 두 집단을 모두 고려하여야 한다.
넷째, 본 연구에서 허용동의정도를 분석하여 해안인접 건축물 허용범위를 도출하였다(표 40 참조). 해안인접 건축물 허용범위는 해안선에서 건축물까지 거리에 따라 다르게 나타났다. 이는 같은 건축물 앙각과 입면차폐도를 가진 건축물이라도 관찰지점에서 멀어질수록 시각적 영향력이 감소하기 때문으로 보인다. 허용범위는 획일적이기 보다 거리에 따라 차등한다면 다양한 경관 창출이 가능할 것이다.
해안인접 건축물에 대한 적절한 규제와 관리는 난개발로 인한 해안경관 훼손을 방제하는데 도움이 될 것이다.
The coastal landscape destroyed by unsustainable development has caused the increase of the important and necessity about coastal landscape management. The biggest factor which negatively influence on coastal landscape is the buildings like accommodations and commercial facilities. The buildings are Constructed nearby coastline without considering surrounding condition. Therefore, regulation of building in coastal landscape will contribute to coastal landscape preservation.
The Purpose of this study is to suggest regulation of building for preventing buildings from being jumbled in coastal areas. Elevation angle, elevation blockage ration, and distance from coastline to buildings were selected for physical indicators of regulation. The research measures visual impact according to change of physical indicators using simulation method.
This study conducted a survey twice. After modifying and compensating the defect of case study, the methods of main survey are as following.
First of all, there were photographs of Nak-San provincial Park which was study site. The photographs were taken in facade view and side view from coastline.
Second, The photographs were modified by adobe Photoshop CS4. Total 88 photograph were arranged by the range of physical indicators.
Third, The questionnaire consists of the photograph and the degree of agreement to the acceptable building condition.
Fourth, The questionnaire were surveyed by two kinds of respondents who majored or worked in landscape architecture and lay people.
Last, Analysis of difference in different groups and regulation of building in coastal areas were deducted by t-test and frequency analysis.
The results of this study are as follows.
First, all of physical indicators had statistically meaningful on value of scenic quality. Elevation angle and elevation blockage ratio had negative influence on value of scenic quality but distance from coastline to buildings positive.
Second, the degree of agreement to the acceptable buildings condition was directly proportional to value of scenic quality. It means that the photograph with building which is low height and low elevation blockage ratio is higher degree of agreement to the acceptable buildings condition.
Third, there was statistical different in two groups. Regulation of building in coastal areas have to consider opinion of both groups.
Last, as a result of analysis of the degree of agreement to the acceptable buildings conditions, allowable range of buildings conditions was deducted like Table. 40. Although the buildings has same elevation able and same elevation blockage ratio, the visual impact of building, was different according to distance from coastline to building. This is because the further the distance is from the building, the lower the visual impact of building is.
Appropriate management and regulation of building in coastal ares can be help to prevent to destroy coastal landscape. The result of this study will be utilized for regulation of building in the coastal areas as basic research.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/155067

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001093
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Appears in Collections:
College of Agriculture and Life Sciences (농업생명과학대학)Dept. of Landscape Architecture and Rural System Engineering (생태조경·지역시스템공학부)Theses (Master's Degree_생태조경·지역시스템공학부)
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