Publications

Detailed Information

J. S. Bach Toccata No. 6 in c minor, BWV 911, L. v. Beethoven Sonata No. 31 in A♭ Major, Op. 110, F. Liszt Sonata in b minor, S. 178 의 연주 및 연구 : Study and Performance of J. S. Bach Toccata No. 6 in c minor, BWV 911, L. v. Beethoven Sonata No. 31 in A♭ Major, Op. 110, F. Liszt Sonata in b minor, S. 178.

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박도빈

Advisor
김귀현
Major
음악과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과, 2012. 2. 김귀현.
Abstract
본 논문에서는 본인의 석사과정 졸업연주곡목인 J. S. Bach Toccata No. 6 in c minor, BWV 911, L. v. Beethoven Sonata No. 31 in A♭ Major, Op. 110, F. Liszt Sonata in b minor, S. 178 에 대하여, 각 작품의 배경과 특성을 중심으로 연구하였다.
바흐가 작곡한 건반악기를 위한 7개의 토카타 중 한곡인 No. 6 in c minor, BWV 911은 발전된 형태의 후기 바로크 모음곡의 구성을 보여준다. 바흐의 토카타는 모두 즉흥적인 성격을 갖는 서주부와 긴 종결푸가를 갖는 공통점을 보였다. 그 중 c minor, BWV 911은 다른 토카타에 비해 구성부분의 수가 줄어든 대신, 푸가 부분이 훨씬 확장되었고, 모티브에 의한 지속적인 발전을 보여주는 특징이 있다.
베토벤의 후기 소나타 5개 중 4번째 작품인 A♭ Major, Op. 110은 이전까지의 소나타에 비해 조금 다른 점을 보였다. 1악장에서는 제시부의 반복이 사라지고 축소된 발전부와 코다의 등장 같은 자유로워진 형식을 보였고, 2악장의 ABA형식은 scherzo-trio-scherzo 같은 대조되는 성격을 보였다. 특히, 3악장에서는 서주에 이어 등장하는 즉흥적 성격의 레치타티보와, 아리오소-푸가-아리오소-푸가로 이루어져 있어서 바로크 토카타와 같은 모음곡 형식을 연상시켰다.
리스트의 소나타는 그가 작곡한 유일한 소나타 작품으로 하나의 길고 지속적인 단악장 작품 속에, 다악장 소나타의 특징과, 소나타 형식의 특징이 잘 드러났다. 서로 다른 성격을 가진 5개의 모티브들은 곡 전반에 걸쳐 조성, 리듬, 박자, 템포 등이 변형되면서 나타났다. 또한 리스트 피아노 음악의 특징인 화려한 기교와 오케스트라와 같은 풍부한 음향도 잘 드러났다.
The goal of this paper is to study the background and character of the three pieces: J. S. Bach Toccata No. 6 in c minor, BWV 911, L.V. Beethoven Sonata No. 31 in A♭ Major, Op. 110, and F. Liszt Sonata in b minor, S. 178.
Bachs Toccata No. 6 in c minor, one of his seven toccatas for keyboard instrument, shows a highly developed structure of late Baroque suite style. All of his toccatas have an improvised introduction and fugue for the conclusion. In particular, this toccata is short in length, but has a large fugue section, which demonstrates a great example of developing motives.
Beethovens late piano sonata No. 31 in A♭ Major, Op. 110, is a little distinct from his other sonatas. In the first movement, structure becomes freer; there is no repeated introduction, the development is shorten, and the coda appears at the end. The second movements ABA structure presents a contrasting character, similar to a scherzo-trio-scherzo. The third movement is comprised of an improvised recitative after the introduction. And the arioso-fugue-arioso-fugue structure is reminiscent of a Baroque suite like Bachs toccata.
Liszts long, single movement sonata is his only sonata and it uses sonata-allegro form and it is "movement-like" sonata genre. This piece has five motives and those motives reappear through different keys, meters, rhythms, tempo, embellishments, and accompaniments, providing the work with variety and unity. Liszt also brings out a brilliant piano technique with a rich, orchestral sound just like his other keyboard music.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155288

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000555
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share