Publications

Detailed Information

한국 서양기악음악 수용사 : The reception of Western instrumental music in Korea
1881년~1930년을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

강윤정

Advisor
이석원
Major
음악과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과, 2012. 2. 이석원.
Abstract
본 논문은 1881년부터 1930년을 중심으로 서양기악음악이 우리나라에 도입되어 국내 음악계에 수용, 정착되는 과정을 보여준다.

앞선 한국의 양악사 연구의 공통적인 특징은 주로 찬송가나 창가 등 성악음악 위주의 서술, 또는 한국 작곡가들에 대한 연구 및 그들의 친일행각에 대한 연구가 대부분이었으며, 연구 시기는 주로 1930년대 이후에 초점이 맞춰져있었다. 따라서 1930년대 이전의 서양 기악음악은 한국 양악사의 중요한 분야임에도 불구하고 그 동안 몇몇 눈에 띄는 단체들에 대한 연구(군악대, 관현악단 등)외에는 거의 연구된 부분이 없었다고 해도 과언이 아니다. 또한 그 연구들 사이에도 같은 사건에 대한 서로 다른 기록이 존재하는 경우가 다수 발견되었는데, 그것은 아마도 참고문헌의 오류를 확인하지 않은 채 그대로 기록하고, 그 다음 연구가 또 그 오류를 그대로 기록하는 악순환을 반복하였기 때문인 듯하다.
따라서 본 논문은 서양기악음악 수용에 초점을 맞추어 서양 나팔이 국내에 유입되기 시작한 1881년부터 관현악단이 만들어지기 시작한 1930년 까지를 중심으로 한국 양악사의 오류들을 정정하고, 그 바탕 위에서 서양기악음악이 도입되어 국내 음악문화로 정착되어가는 서양기악음악 수용 과정을 살펴보았다.
먼저 정치적인 영향과 주요 사건들을 중심으로 1881년에서 1930년의 시기를 도입기, 태동기, 진입기, 정착기 네 단계로 구분하였으며, 각 시기별로 현재까지의 한국 양악사 연구 중 서양기악음악과 관련된 오류 사항들을 증거자료를 토대로 정정한 후, 그 시기의 연주단체, 교육기관, 각종 저술 등을 통해 한국의 서양기악음악 수용과정에 대해 살펴보았다.

첫째, 신식군대용 신호나팔이 도입된 시기인 1881년부터 한일합방까지인 1910년으로 정한 도입기에서는 먼저 군악대와 관련된 한국 양악사의 몇 가지 오류들(군악대 설치령 공포 일자, 군악대 첫 연주 일자, 군악대 명칭변경 일자 등)을 정정했다. 도입기(1881년-1910년)에는 군악대의 창설이 논의되어 신호 나팔수로부터 동호수, 곡호대 그리고 시위대 군악대를 거쳐 군악대가 창설되는 과정을 살펴보았다. 이후 이 군악대는 군대 해산으로 인해 제실음악대가 되었다가, 이왕직 양악대가 되었다. 이 시기에 기독교 사립학교의 풍금교육과 선교사들의 연주에 감명 받은 한국인들에 의한 개인교습이 시작되었으며, 손택호텔, 아스토 하우스 호텔, 그리고 황성기독교 청년회관 등이 만들어져 음악회 공연장의 시발점이 되었다.

둘째, 태동기(1911-1919년)에는 우리나라에서 자생적으로 서양기악교육을 실시하고, 음악회를 개최하는 등 서양기악음악을 향유하는 문화가 태동하는 모습을 살펴볼 수 있었다. 먼저 우리나라 최초의 민간 음악교육 단체로 불리는 조양구락부와 조선정악전습소에 관한 몇 가지 오류들(조양구락부 발족시기, 서양악 교습 시작시기 등)을 정정했다. 이 시기에는 군악대에서 이어진 이왕직 양악대가 이왕가의 각종 연회, 시민을 위한 음악회, 그리고 정부의 각종 행사에서 연주하다가 해산하고, 진입기에 경성악대로 이어진다. 교육 분야에서는 우리나라의 첫 자생 서양음악교육 단체인 조선정악전습소의 교육 방식과 졸업생, 이화학당의 음악과정 신설, 전국 순회음악회를 개최했던 평양의 숭실전문학교의 음악교육에 대해 살펴보았다. 또한 이 시기에는 우리나라 최초의 서양식 음악회가 개최되었으며, 그와 더불어 우리나라 최초의 음악 잡지인 『삼광』이 홍난파를 중심으로 탄생했다.

셋째, 문화통치체제로의 변화와 함께 시작되는 진입기(1919-1924년)에는 먼저 경성악우회 및 몇몇 연주회와 관련된 한국 양악사 오류 사항들을 정정했다. 진입기에 활동했던 경성악대는 자체 원조 음악회 등을 통해 당시 시민들의 서양기악음악 취향을 형성하는데 큰 영향을 끼쳤으며, 조선정악전습소보다 한층 발전된 연악회가 홍난파를 중심으로 설립, 전국으로 확산되며 서양악기의 개인교습, 연주회 주최, 악보 편찬 등 다양한 사업 펼쳤다. 이 시기에 처음으로 외국인 바이올린 연주자들이 내한하여 독주회를 가졌으며, 외국 유학 음악가들이 귀국하고, 경성 악우회 설립, 베토벤 탄생 기념 음악회개최 등 국내 음악계 전반에 관현악단을 설립하고자 하는 욕망이 커져갔으며, 이러한 바람은 정착기에 실현된다.

넷째, 1925년 이화여자전문학교에서 고등교육과정에 음악과를 신설하게 되는 정착기(1925-1930년)에는 먼저, 어떤 단체를 우리나라 최초의 관현악단으로 볼 것인가에 관한 논의와 함께 중앙 악우회 창단연주회 관련 오류 사항을 정정하였다. 이 시기에는 우리나라 음악가들의 소원이었던 관현악단이 창단되기 시작하는데, 1926년 15~16명 내외의 중앙악우회, 1927년에 현악기, 관악기, 타악기를 다 갖춘 20명 단원의 우리나라 최초의 관현악단인 조선극장관현단이 창립연주회를 개최했으며, 1928년에는 아마추어 관현악단이지만 활발한 연주활동을 펼쳤던 경성제국대학 관현악단 설립, 1929년 연희전문학교 관현악단이 차례로 만들어지면서 1930년대 우리나라 관현악 역사가 본격적으로 시작되었다. 특히 이 시기에는 진입기에서부터 여기저기 우후죽순 생겨나던 음악회문화에 대한 경고 글들이 등장하기 시작하였는데 이는 좀 더 수준 높은 음악회 문화를 만들어가자는 음악인들의 바람이 담긴 것이었다.

본 논문은 1881년부터 1930년 사이에 서양의 기악음악이 우리나라 정부에 의해 자발적으로 도입되고, 스스로 태동기, 진입기를 거쳐 약 50년 만에 관현악단을 만들어내는 과정을 통해 현재 우리가 향유하고 있는 서양기악음악이 우리나라에 들어와 정착되는 과정을 살펴보았다. 이를 통해 1930년까지 우리나라에서 이루어진 서양기악음악 수용과정이 1930년 이후 서양기악음악을 연주하고, 감상하는 문화를 형성하는 밑바탕이 되었음을 확인할 수 있었다. 또한 그동안 연구되어 온 한국 양악사 서술에 존재하는 오류 사항들을 정정함으로써 정확한 한국 양악사 기술을 위한 첫걸음을 내딛었다. 앞으로 이런 작은 걸음들이 모여 정확하고, 풍부한 한국 양악사가 구성될 수 있기를 바래본다.
This thesis shows the process how western instrumental music was introduced into Korea and became receptive and established, especially focusing on the period 1881 - 1930.

Common features of preceding studies on the Korean histories of western music are that most of them are studies for vocal music such as hymn and chang-ga or studies about Korean composers and their pro-Japanese acts, and also they mostly focus on the years after 1930. Therefore, although western instrumental music is one of the important part of the Korean music history, there are few studies about it except some studies about several remarkable groups (e.g., military bands, orchestras). There are also many discordances among those studies, which might have been be caused by not checking the errors from references.
Hence, this thesis, focusing on reception of western instrumental music, corrects the mistakes of the Korean history of western music from 1881 when western trumpet was introduced into Korea around 1930 when orchestras began to be established. And it looks into the reception process of western instrumental music in which western instrumental music became established.
For that, I divide the period 1881 to 1930 into four stages - introducing, quickening, entering, establishing by main events and their political effects.

First, in the Introducing Stage, which is from 1881 when the new modern style signal trumpeter was introduced for the first time around 1910, when Korea was annexed by Japan, I corrected the errors related to the military band. And I looked into the process in which starting a military band was discussed and a military band was established through becoming signal trumpeter and Dong-Ho-Su, Gok-Ho-Dae and Demonstrate Band. After this the military band had become Imperial Band by dismissing the army, and it became Lee-Wang-Jik Western Music Band. At this time Koreans, who were impressed by the performance and the lessons of organ by missionaries in Christian school, began private lessons, and Son-Take hotel, Asto house hotel, Hwang-Sung Christian youth center were built and they were the starting point for concert halls in Korea.

Second, in the Quickening Stage I could confirm the awakening of the culture in which people begin to enjoy western instrumental music and the education system of western instrumental music or holding a concert. I corrected few errors concerning the Cho-Yang Music Institution, Cho-Sun Classical Education Center which has been known as the first private association for the music education in Korea. In this period Lee-Wang-Jik Western Music Band which was the continuation from the Military Band, played in many parties, concerts for citizens, and administration events. The band changes the name into Kyong-Sung Band in the entering stage. In terms of education, I looked into the way of teaching of Cho-Sun Classical Education Center, the first association of western music education in Korea, the opening of the music class in Ewha School, and the music education of Sung-Sil vocational school that held the first tour concert in Korea. This period the first western style concert was held in Korea, and the first music magazine Sam-Kwang was published by Nan-Pa Hong.

Third, in the Entering Stage, which begins with the change of the former system into cultural ruling system, I corrected some errors of the Korean western music history related to Kyong-Sung Music Society and several concerts. Kyong-Sung Band which was active in the entering stage had a big influence with forming the peoples western music taste by self-supporting concert. Yeon-Ak Society, which was an advanced music association than Cho-Sun Classical Education Center, was initiated by Nan-Pa Hong and worked actively in Korea doing such activities as private lessons, holding concerts, and publishing music books. At this period, foreign violinists started to visit Korea to give recitals. Also the musicians who studied abroad started to return at this period and the desire to start a new orchestra gradually grew. These desires came true in the Establishing Stage and Beethovens birthday concert was held by Kyong-Sung Band.

Fourth is the Establishing Stage when Ewha womens vocational school initiated the music department in 1925. I focused on the issue; Which association was the first Western Orchestra in Korea? and corrected few errors related to Joong-Ang Music Societys founding concert. In this stage, orchestras finally began to be established, which was the desire of the Korean musicians. In 1926 Joong-Ang Music Society was founded with 15 to 16 members, and in 1927 Cho-Sun Theater Orchestra, the first Korean orchestra prepared with string, percussion and wind instruments, held the founding concert. In 1928 Kyong-Sung Imperial University Orchestra was initiated. It was an actively performing armature association. In 1929 Yeon-Hee Vocational School Orchestra was founded. After this period the history of the Korean orchestras fully began.

This thesis shows the process in which western instrumental music was introduced to Korea by the government during the years from 1881 to 1930 and after going through the introducing and entering stage finally an orchestra began, so western instrumental music became receptive and established. That will allow us to know the reception of western instrumental music that had been settled since 1930 became the ground of the culture in which we can play and appreciate western music. I made few corrections for the errors in the history of the Western music in Korea; it will help the accurate description of the Korean Western music history. I wish these small steps make a giant leap for exact and rich history of Korean Western music.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155304

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001174
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share