Publications

Detailed Information

인지오류를 통한 중의적 표현에 관한 작업연구 : A Sculptural Study of Ambiguous Expression through Cognitive Errors

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김승훈

Advisor
신현중
Major
조소과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 조소과, 2012. 2. 신현중.
Abstract
일상에서 사람들은 특정한 상황이나 사건의 일면만을 보고 그것을 확대해석하거나 그 이면을 보려하지 않는 경향이 있다. 나아가 자신들의 고정 관념으로 상황이나 사실 또는 사건에 대해 자의적으로 해석하거나 받아들이려는 경향이 다분하다. 어떤 측면에서 이것은 각자가 살아온 배경이나 환경, 처한 위치에서 일어날 수 있는 매우 자연스러운 현상일 수 있다. 그러나 그것은 자칫 심각한 오해를 초래하거나 진실이 왜곡될 수 있는 인지오류의 계기를 마련하기도 한다.

이러한 인지오류 현상은 편향(偏向)된 정보를 쉽게 받아들이는 상황에서 발생된다는 전제하에, 작품제작의 형식을 동일한 형태가 앞뒤로 접합되는 방식, 그리고 대상의 특수성을 상징하는 형태들의 왜곡된 접합으로 인해 양분되는 방식으로 제작하였다. 이는 한 면만을 보고서 당연히 받아들일 수 있는 형상, 형태에 대한 판단의 유보를 유도하고자 하는 것이다. 예를 들어,그와의 기억같은 경우 한 쪽 면은 손을 가지런히 모으고 예의바른 자세로, 동시에 다른 면은 뒷짐을 지고 있는 모습으로 보이게 하였다. 이는 단순한 동형반복배치를 넘어 보는 각도, 위치에 따라 하나의 대상이 각기 다른 이면을 가진 것으로 보일 수 있도록 유도한 것이다. 따라서 대상의 한쪽 면만을 관찰한다면 관람자는 자연스럽게 인물의 자세를 한가지로만 판단하는 오류를 범하게 될 것이다.

보는 것과 판단하는 것은 밀접한 관련이 있다. 그러나 하나의 대상, 사건을 바라보는 사람들의 시선은 그것들의 복잡성을 충분히 확인하지 못할 만큼 단순할 때가 많다. 본인은 이러한 일상적 고정관념을 화두로 편향된 정보들에 의해 파생되는 인지오류와 연관된 작업들을 중의적 표현 방법을 통해 지속적으로 풀어나가고자 한다.
People tend to stretch the meaning of one aspect of situations or events they witnessed to the whole story as if it would be true and not to see the other side. Furthermore, they also have much tendency of arbitrarily accepting and interpreting them within their fixed ideas. In some sense, it is natural for them to think and behave like that. However, it may be apt to cause misunderstanding or chance of distorting truth.

On the premise that the awareness error symptom occurs in situation where the biased information is easily accepted, I created the work in the type that the same shapes are joined back and forth and in the type of splitting up into two parts due to the distorted joint of shapes symbolizing the uniqueness of the object. This is to induce to reserve the judgment for the shape that can be naturally accepted considering one side of the object. As for He and His Memory, I made its posture of arms look different depending on positions, say, from the back and the front. When looked from one side, it poses in a very polite manner, holding hands each other while observed from another side, it folds his hands behind his back. My effort was to make the work look different according to angle and position at which an object is watched, not simply to show repeated arrangement of the same shape. Therefore, if audience observes it from only one side, they are naturally apt to misjudging the posture of the work.

Seeing is closely related to judging. However, people often oversimplify objects or events that they see without fully considering complexity that may be hidden under them. I would like to keep pursuing the topic of commonly fixed notion through my works.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155608

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001749
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share