Publications

Detailed Information

숲 유치원 조성계획을 위한 디자인 가이드라인 : Design guidelines for Forest kindergarten : Using the forest near Seoul National University
서울대학교 인근 숲을 이용하여

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

권영경

Advisor
성종상
Major
환경조경학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 환경조경학과, 2012. 2. 성종상.
Abstract
현대의 아이들은 아마존 열대우림은 알고 있지만 혼자 숲을 걷거나 들판에 누워 바람 소리를 듣고 구름이 흘러가는 모양을 쳐다보진 않는다. 그렇게 아이들은 점점 자연과 멀어지고 있다. 자연의 아름다움을 살리기 위해, 혹은 정의 구현을 위해서가 아니라 아이들과 자연의 끊어진 관계를 되돌려 미래를 위한 대안을 모색하기 위한 다양한 숲 체험 프로그램이 진행되고 있다.

숲 유치원은 스무 명 가량의 통합 연령 아이들이 숲을 교육공간으로 활용하는 교육 시스템으로, 계절이나 날씨에 상관없이 날마다 숲에서 자유롭게 활동하며 자연의 다양한 구조와 색깔, 형태, 냄새, 변화를 온몸으로 익히는 대안교육이다.

유아는 스스로 숲을 탐험하고 또래와 만나면서 사회화 과정을 경험한다. 이 시기 아이들은 새로운 사물이나 사건에 대한 호기심과 탐색의 요구가 커지며 또래들과 이를 성취하려는 경향이 있다. 어른들에게는 무의미한 일도 유아에게는 삶의 목적이 될 수 있으며, 숲 활동을 통해 스스로의 힘과 능력을 시험하고. 자신의 한계를 발견하게 된다. 오랜 기간 꾸준히 숲 활동을 할 경우 아이들의 발달분야 중 특히 균형감각과 민첩성에서 특히 긍정적인 모습을 볼 수 있고 손재주, 신체 조절능력, 촉각, 감성과 감각 발달에도 긍정적인 반응을 보인다.

아이들에게 활동하는 숲 공간은 세상의 축소판 같아야 한다. 바라보고 느낄 수 있는 촉감이 살아있는 것들, 집어들 수 있는 가벼운 것과 무거운 것들, 축축한 물질(나무이끼, 젖은 낙엽)과 마른물건, 시원한 물체와 빛으로 따뜻해지는 물체, 표면이 물렁한 것과 딱딱한 것, 소리를 내는 물건(흐르는 물) 혹은 치거나 뜯어내거나 던지거나 할 수 있는 것 등, 여러 가지 냄새(꽃, 나무껍질, 진흙), 반짝이고 밝은 물체와 둔하고 어두운 물체, 거대한 것과 작은 것, 바라보거나 내려다 볼 수 있는 높은 곳과 낮은 곳, 여러 가지 모양의 자연물, 인공물, 얇은 것 등 샐 수 없이 많은 요소가 포함된 공간이 그것이다. 이런 요소가 많을수록 아이들은 다양하고 창의적인 놀이를 하게 된다.

본 논문은 대학 근처 숲을 이용함으로써, 대학 내 존재하는 유아. 보육관련(어린이집. 다문화 센타 등)기관과 연계하여 운영, 주체. 관리로 지속가능한 잠재력을 최대한 이끌어 내고 적극적인 활용 및 관리의 가능성을 도출해 낼 수 있었다.
연구대상지를 여러 관점(밝음, 어두움, 열림, 닫힘, 높고, 낮음 등)에서 접근하여 유아의 눈높이에 맞춰 계획하고, 숲 유치원만의 다양한 설계요소를 도출하여 이를 가이드라인으로 제시한다.
본 논문은 기존의 다양하게 소개된 숲 프로그램 연구에 그치는 것이 아니라 영유아가 직접 활동하는 숲 공간을 연구한다는데 그 의의가 있다고 할 수 있겠다
A forest kindergarten is a type of preschool education for children between the ages of three and six that is held almost exclusively outdoors. Whatever the weather, children are encouraged to play, explore and learn in a forest or natural environment. The adult supervision is meant to assist rather than lead. It is also known as Waldkindergarten (in German), outdoor nursery, nature kindergarten, or nature preschool. "Forest experience-activity" is a sort of nature-friendly activity, which denotes a certain mode to be carried out in a mutually integrated situation of the forest. There are already many forest kindergarten in Europe. Germany's forest kindergartens(waldkindergarten) were introduced to Korea in 2008 and has been increasingly expanded.

Children improve their relationships with other people in both terms of quality and quantity through the development of learning, recognition, inference and memory, as well as psychological and linguistic developments. They experience the process of socialization while exploring forest worlds and meeting neighboring colleagues. As they become older, they will be more curious to strange objects and events, more interested in forest exploration, and more willing to accomplish something along with their colleagues. So the education they took in the childhood will remain potentially in the minds even when they become adults, Which shows the importance of playing and experience oriented education in early ages.

Playing outside for prolonged periods has been shown to have a positive impact on children's development, particularly in the areas of balance and agility, but also manual dexterity, physical coordination, tactile sensitivity, and depth perception. According to these Leading studies, children who attend forest kindergartens experience fewer injuries due to accidents and are less likely to injure themselves. Other studies have shown that spending some time in nature improves attention and medical prognisis. Playing outdoors strengthens the immune systems of children and daycare professionals. When children from German Waldkindergartens go to primary school, teachers observe a significant improvement in reading, writing, mathematics, social interactions and many other areas.
Children, in particular, those living in cities have few facilities or parks in which they can do forest activities with inhaling fresh air and feeling the nature.



Nature offers infinite opportunities for wonder and learning with surprises around every conner. The forest kindergarten's plan will be based on these elements.

- Things children like in their outdoor environments
∙ water
∙ vegetation, including treesm bushes, flowers and long grasses
∙ animals, creatures in ponds and other living things
∙ sand, best if it can be mixed with water
∙ natural color, diversity and change
∙ places and features to sit in, on under, lean against, and provided shelter and shade
∙ different levels and nooks and crannies, places that offer privacy and views
∙ structures, equipment and materials that can be changed, actually or in their imaginations, Including plentiful loose parts.


The experiences which young children had during nature-experiencing activities were unfamiliarity with nature and related activities, sympathy for nature which children experienced, the wood in fall and winter presented by movements, drawings, songs, and nature objects, and the wood where children played with friends".
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156006

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002046
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share