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항공기소음에 대한 인체인지반응의 불쾌감 평가 및 유효인자 분석 연구 : Assessment of annoyance and its effective factors on human perception and response to aircraft noise

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Authors

김규태

Advisor
이수갑
Major
기계항공공학부
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Abstract
본 연구는 2003 ~ 2010년의 다양한 교통소음에 대한 소음성 불쾌감에 대한 연구의 일환으로 진행되던 인체위해성 연구에서, 항공기 소음에 대한 특수성을 연구 주제로 하였다.
설문조사는 75 지역에서 일대일 면접(face-to-face)방식으로 총 3216명을 대상으로 이루어졌으며, 소음도는 115지점에서 측정하였다. 소음성 불쾌감의 정도가 항공기소음, 철도소음, 도로교통소음 순으로, 특히 항공기소음을 주목하였다. 항공기 소음은 군용항공기와 민간항공기 소음으로 분류할 수 있는데, 이 둘을 비교한 결과, WECPNL 70 dB중심으로 소음성 불쾌감 반응이 서로 상반된 결과였다.
공항주변의 장기간 소음노출 자료에 의하면, 민간공항은 최대 소음도 WECPNL 86 dB, 군용 공항은 WECPNL 95 dB 이 노출되고 있다. WECPNL 70 dB 이상에서 군용항공기의 고소음이 절대적인 영향인자로 작용하여 군용 항공기의 소음에 의한 소음성 불쾌감을 높게 한 반면, WECPNL 70 dB 이하에서는 민간항공기 소음의 특성으로 인해 독특한 인체인지반응을 보이게 하였다. 청감실험결과, 민간항공기의 저주파 및 고주파 성분과 소음의 시간에 따른 변화를 피실험자들이 인지하여 이를 소음성 불쾌감으로 표시하였다. 즉 WECPNL 70 dB 이하에서는 민간항공기의 주파수 성분(sharpness), 변동성에 대한 인지(roughness)가 군용항공기에 비해 소음성 불쾌감에 영향을 크게 미친다는 것을 의미한다.
향후, 항공기소음의 영향평가에서는 기존의 소음도를 포함한 음향학적 인자와 음질평가인자를 추가적으로 고려하는 것이 항공기소음에 대한 인체위해성 측면을 적절하게 반영할 것이다.
As a part of studies on community annoyance caused by long-term exposure of transportation noise from 2003 to 2010, the objective of this study is the specialty of aircraft noise.
Social surveys of 3216 citizens were conducted through face-to-face for assessing the relationship between noise levels and annoyance response in 75 areas. Noise levels were measured by self- measurements using portable sound level meters and made the best use of airport noise monitoring system in 115 points. The descending order on %HA is the annoyance of aircraft, railway and road traffic noise. It is noticeable that the highest %HA is aircraft noise response. In the comparison of Exposure-response relationship, a considerable difference was found in annoyance responses between military aircraft and civil aircraft. Trend of he curves turned to be reversed around WECPNL 70 dB.
The data of the long-term exposure in vicinity of the civilian and military airports show that the noise level regions for aircraft types are different. The maximum noise level for civilian and military airport are WECPNL 86 dB and more than 95 dB. Due to the peak noise level of each aircraft, the annoyance caused by military aircraft noise is higher than that by civil aircraft noise. The jury test of short-term annoyance shows that the sound characteristics of civilian aircraft lead to the higher annoyance rating than that of military aircraft in region of lower than WECPNL 70 dB. The differential response to the noise can be explained by noise level, the frequency component, the perception of sound variability. Those factors are Laeq, Lmax, sharpness, roughness.
Henceforth, the additional consideration on acoustical and sound quality factors will reflect more properly the annoyance on the aircraft noise in the vicinity of major airports.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156274

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000770
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