Publications

Detailed Information

개정민법상 성년후견제도에 대한 연구 : An analysis of the new adult guardianship system under the revised civil code
입법 배경, 입법자의 의사 및 향후 과제를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

구상엽

Advisor
김재형
Major
법학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Abstract
논 문 초 록

성년후견제도란 정신적 제약으로 인해서 재산이나 신상에 관한 사무를 처리할 능력이 부족한 사람의 의사 결정이나 사무 처리를 돕는 법적 지원 시스템이다. 금치산‧한정치산제도도 판단능력이 부족한 사람을 보호하기 위한 장치라는 점에서 성년후견제도의 일종으로 볼 수도 있으나, 부정적 낙인효과와 행위능력의 과도한 제한으로 인해서 그 역할을 제대로 하지 못했다. 복지국가‧고령화사회에 접어들어 이른바 조치에서 계약으로 복지의 패러다임이 변화되고 법의 영역과 복지의 영역이 융합되어 가면서 수요자 중심의 법률‧복지종합지원시스템으로서 성년후견제도에 대한 관심이 높아지게 되었고, 마침내 2011년 3월 민법 개정을 통해 새로운 후견제도가 도입되었다.
개정민법은 후견의 필요성‧보충성‧정상화(normalization)의 이념을 실현하기 위하여 본인의 의사와 현존능력 존중을 기본 원칙으로 하고 있다. 즉 후견의 개시와 이행 과정에서 본인의 의사를 최대한 존중하도록 명시하였으며, 본인이 현재 보유한 능력을 최대한 활용할 수 있도록 후견의 유형을 다양화했다. 또한 재산관리에 치중되어 있던 금치산‧한정치산제도의 한계에서 벗어나 자기결정권을 침해하지 않는 범위에서 신상에 관한 사항도 적극적으로 돌볼 수 있도록 신상보호의 근거와 절차에 대한 규정을 강화하였다. 따라서 개정민법상 성년후견제도는 금치산‧한정치산제도에 비해서 본질적인 변화와 발전이 있다고 평가할 수 있다.
새로운 후견제도의 유형을 살펴보면, 성년후견은 그 요건과 효과 면에서 금치산제도와 유사하나 피후견인의 행위능력을 확장할 수 있는 길을 열어놓았다는 점에서 차이가 있고, 한정후견은 필요한 범위에서만 후견인의 동의권과 대리권을 인정하기 때문에 포괄적으로 행위능력을 제한하는 한정치산제도와 매우 다르다. 특히 특정후견은 행위능력의 제한 없이 간소한 절차를 거쳐 이용할 수 있기 때문에 법정후견의 개시는 곧 행위능력의 제한이라는 도그마에서 벗어날 수 있는 돌파구를 마련하는 한편 법정후견의 활용도를 한층 높여줄 것으로 기대된다. 후견계약은 가정법원의 후견감독인 선임을 효력 발생 요건으로 하여 본인 스스로 후견인과 후견의 내용을 정할 수 있는 임의후견제도로서 특히 고령화사회에서 미래지향적 후견으로 각광받을 것으로 예상된다.
개정민법은 민법 제정 이후 처음으로 추진되고 있는 민법 전면 개정의 첫 결실일 뿐만 아니라 장애인과 고령자의 삶을 개선하는 단초(端初)가 될 수 있다는 점에서 큰 의미를 가진다. 하지만 신상보호의 개념과 범위, 각 후견 유형 사이의 병존 관계 등 풀어야할 난제들이 많이 남아 있다. 또한 이번 민법 개정은 가급적 신속히 성년후견제도의 기틀을 마련하는 데 주력했기 때문에 앞으로 개정민법이 원활히 시행될 수 있도록 사회적 기반을 조성해 나가야 한다.
따라서 본 논문에서는 성년후견제도를 성공적으로 정착시키는 데 필요한 이론적 기초를 정립하고자 노력하였다. 먼저 성년후견제도의 도입 배경과 지도 이념, 입법 과정에서 제기되었던 주요 쟁점 및 정책적 판단 과정을 소개하였다. 다음으로 개정민법에 담긴 입법자의 의사를 분석하면서 해석상 문제점, 실무의 바람직한 운용 방향 및 입법상 보완이 필요한 사항을 검토하였다. 마지막으로 후견의 공정성과 접근성을 강화하기 위해서 개정민법과 관련된 제도와 법령을 어떻게 정비해야 할 것인지 살펴보았다.



주요어 : 성년후견제도, 행위능력, 성년후견, 한정후견, 특정후견, 후견계약
학 번 : 2003-31012
Abstract

An analysis of the new adult guardianship system
under the revised civil code

Sang-Yeop Koo
School of Law
The Graduate School
Seoul National University

The adult guardianship system refers to a legal assistance program whereby an adult guardian assists in the decision-making of or in looking after the rights and interests of another adult who is not mentally capable of taking care of his/her personal affairs or property. As the purpose of declaring someone incompetent or quasi-incompetent is to protect those lacking the ability to handle one's affairs due to mental incapacity, it may be regarded as an example of adult guardianship. Yet, because declaring a person incompetent may have a stigma effect and may excessively limit his/her legal capacity, it has not been properly utilized. With the dawn of the welfare state and an aging society, the paradigm for welfare has changed from that based on unilateral measures to one based on contracts and the boundary between the legal and the welfare domain have become very vague. As such, the adult guardianship system was sought as a comprehensive legal and welfare support system responding to those that are in need of such support. With the revision of the civil code in March 2011, the new guardianship system was introduced.

The fundamental idea behind the revision is to respect the intention and capability of the ward, based on the principles of necessity, supplementarity and normalization. Therefore, the revised civil code clearly states that the intention of the ward should always be respected at the commencement of and throughout the entire period of the guardianship. In order to maximize the capability of the ward, various types of guardianship are introduced. While previous incompetency-related measures mostly focused on property matters, additional clauses were introduced enabling the guardian to more actively take care of the wards personal matters, as long as it would not infringe upon the wards self-determination. Therefore, the new adult guardianship system is fundamentally different from the previous incompetence-based system.

The four different types of the new adult guardianship system can be classified into two categories: adult, limited and specific guardianship program are judicial in nature, while the contractual guardianship program is contractual in nature. The requirements and effects of adult guardianship program are similar to an incompetency-based program but is quite different because ways to expand the legal capacity of the ward exist. Limited guardianship program provides the guardian with the right to consent and powers of attorney to the extent necessary for the interest of the ward, and thus is different from the quasi-incompetency-based program which does not contain the latter limitation. Specific guardianship program can be utilized through a simple procedure without limiting the legal capacity of the ward. Therefore, it provides a way out of the dogma that the commencement of a guardianship program generally limits the legal capacity of the ward, and is expected to open the door for more effective use of the judicial guardianship program. Contractual guardianship program is a voluntary guardianship system whereby the guardian and the ward enter into a guardianship contract which sets out the respective rights and obligations. This contract takes effect as soon as a Family Court judge nominates the guardians supervisor. This contractual guardianship program is particularly meaningful in Korea, which is entering into an aging society.

The adult guardianship system is significant in two aspects: first, it is the first product of a long-term project to review the entire civil code, which has been revised very few times since its enactment in 1958; second, it marks an initial point for improving the interests of the disabled and the elderly through the revision of the civil code. Yet, there are many issues to be resolved, for example, the concept and scope of personal-affairs protection and the co-existing relationship between the various adult guardianship programs. With the introduction of the adult guardianship system, there is also a need for a social basis which will ensure its sound implementation.

The basis of this dissertation was experience gained as a public prosecutor in the Ministry of Justice responsible for introducing the adult guardianship system and the overall revision of the civil code. Therefore, the objective of this dissertation is to provide an in-depth analysis of the values and theoretical basis for successful implementation of the newly-introduced adult guardianship system. It first introduces the rationale for and the guiding principles of the adult guardianship system, controversial issues and policy questions raised during the legislative process. Then, by carefully analyzing the intention of the legislators, interpretation of various clauses, desirable ways of operation and possible legislative improvements are suggested. Finally, in order to ensure and strengthen the fairness and accessibility of adult guardianship system, measures to align relevant laws and regulations with the revised civil code are examined.


keywords : adult guardianship system, legal capacity, adult guardianship program, limited guardianship program, specific guardianship program, contractual guardianship program
Student Number : 2003-31012
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156337

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002384
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share