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가추적 사고 관점에서 프리핸드 스케치와 CAD의 상호 역할에 대한 고찰
A Study on Complementary Role of Freehand Sketch and CAD on the Perspective of Abductive Reasoning

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Authors
최지민
Advisor
정의철
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
디자인사고,가추법,컨셉 발상 도구,프리핸드 스케치,Computer-Aided Design(CAD)
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :미술대학 디자인학부 디자인전공,2019. 8. 정의철.
Abstract
The purpose of this study is to investigate how CAD can be used in the design process and how designers think while using CAD in their design activity. Although comparing designer’s design activity in traditional media vs digital media has been a popular subject in previous researches, little about the role of two different environments in design thinking has been studied. In addition, there is also a lack of research on the designer’s concept development process in terms of logical reasoning.
Dorst (2011) argues that the core of design thinking is logical reasoning. In particular, he insists that the act of creating a ‘frame’, which consists of designer's intended value and working principal, is the truly creative activity. In addition, Claus (2019) 's previous research has revealed that design concept development is achieved through repeating patterns of ‘abduction-deduction’.
Therefore, this study aims to identify which type of logical reasoning is supported by two different environments – sketch vs. CAD, by using Think-aloud protocol analysis method. In this study, researcher assigned design tasks to three designers, and observed their design activity. As a result, it was observed that sketch supports the abduction steps1, and CAD supports abduction step2 and deduction. The results imply that the high ambiguity and high semantic density of sketch supports the open exploration of finding ‘how’ in abduction step1. Also, the ability to quickly visualize and simulate design concept when using CAD can help designers’ explorative activity of finding form that fits the ‘frame’ which has been already suggested in earlier stage.
본 연구는 컴퓨터 툴을 활용한 디자인 행위가 보편적인 것이 된 현재, CAD(Computer-Aided Design)의 활용이 디자인 과정에서 어떻게 도움을 줄 수 있으며 디자이너는 CAD를 사용해 어떻게 사고하는가를 탐구하고자 하였다. 컴퓨터 툴을 사용했을 때와 스케치를 했을 때 디자인 사고를 비교하는 선행 연구는 비교적 활발히 진행된 바 있으나, 서로 다른 두 환경이 디자인 사고에 상호 보완적으로 어떤 역할을 하는지 아직 연구된 바 없다. 또한, 논리적 추론이라는 측면에서 컨셉 발전 단계의 디자인 사고를 실증적으로 연구한 논문도 부족한 실정이다.
Dorst(2011)는 디자인 사고의 핵심은 논리적 추론 과정에 있다고 주장하였다. 특히 그는 디자이너가 목표로 하는 가치를 달성시키기 위해 프레임(Frame)을 만들어내는 가추적 행위가 진정으로 창의적인 행위라고 하였다. 또한 Claus(2019)의 선행 연구에서 디자인 컨셉 발전은 가추 – 연역의 논리적 사고 패턴의 반복을 통해 이루어진다는 것을 확인한 바 있다. 따라서 본 연구는 스케치와 CAD툴이라고 하는 서로 다른 환경이 디자인 사고에서 나타나는 논리적 추론 유형중 어떤 유형을 잘 지원해 디자인 컨셉 발전이 이루어지는가를 확인하고자 하였다.
본 연구는 디자인 학부 대학원생 3명을 대상으로 디자인 과제를 부여하고 이를 관찰한 후 프로토콜 분석을 통해 결과를 도출하였다. 그 결과 스케치에서는 가추법 1단계가, CAD에서는 가추법 2단계 및 연역법이 자주 관찰되었다. 이는 스케치의 모호함과 간편하다는 특성이 주어진 정보가 적은 단계에서의 열린 탐색을 지원하기 때문으로 보인다. 또한 CAD의 시각화 및 시뮬레이션 기능이 디자이너로 하여금 실제 사용 상황을 상상할 수 있게 하여 디자인 안이 프레임에 맞는지를 확인하거나 프레임에 부합하는 디자인 안을 제안하는데 도움을 주기 때문으로 보인다.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/161236

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158353
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Theses (Master's Degree_디자인학부)
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