Publications

Detailed Information

A Study on Obstruent Nasalization and Vowel Insertion in Korean EFL High School Students' English Productions: Focusing on L1 Transfer Effect, Error Frequency, and Speech Intelligibility : 한국 고등학생 영어 발화의 장애음 비음화와 모음 삽입에 대한 연구: 모국어 전이 현상과 오류 빈도, 발화 명료도를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이서현

Advisor
안현기
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
L1 transferintelligibilityobstruent nasalizationvowel insertion,
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 외국어교육과(영어전공),2019. 8. 안현기.
Abstract
본 연구는 한국인 고등학교 영어 학습자를 대상으로 장애음 비음화와 모음
삽입 현상이 학습자들의 영어 발화에 전이되는 정도와 규칙이 전이된 발화의
명료도(intelligibility)를 살펴보고자 한다.
최근 영어의 지위가 영어권 화자들의 모국어에서 만국 공용어로 바뀌면서,
영어의 원어민의 개념이 흐려지고 있다. 이에 따라 영어 교육 환경에서도 영
어 교육의 목표 및 기준으로서 영어 원어민 화자를 상정하는 것의 실효성을
재고하고 있는 추세이다. 영어 발음 교육에서도 마찬가지로, 영어 원어민 화
자와 동일한 발음 습득하는 것의 의미가 흐려지고있는 가운데, 그렇다면 모
국어의 영향을 어디까지 수용해야 하는가에 대한 의미가 함께 제기된다. 본
연구는 명료한 발화를 효과적인 의사소통의 필요조건으로 제시하며 모국어의
영향은 발화의 명료도를 저해하지 않는 선 까지만 허용해야 할 것을 주 전제
로 하고 있다.
본 연구의 참여자인 42명의 고등학교 학생들은 한국어에서 장애음 비음화
규칙이 과잉 일반화되어 적용되거나, 모음 삽입이 일어날 것으로 소리 연속을 포함한 20개의 단어를 반복하여 3번 읽는 과업을 수행하였다. 녹음 자료
를 바탕으로 분석을 한 결과, 한국인 고등학생 영어 학습자들은 약 60.4%의
확률로 모국어의 음절 구조에 영향을 받아 비음 앞의 장애음을 비음화하거나
연속되는 자음 사이에 모음을 삽입하는 경향을 보였다. 또한, 학습자의 영어
능숙도가 높을수록 모국어의 영향을 적게 받는 것으로 나타났다. 한국어의
장애음 비음화 규칙이 전이된 영어 발화의 명료도를 살펴본 결과, 전체 발화
중 약 47.42%의 발화만이 본 의도대로 전달되었음을 알 수 있었다. 또한, 발
화의 명료도는 장애음의 조음 위치, 유/무성 여부, 화자의 영어 능숙도에 따
라 다르게 나타났다. 본 연구의 결과는 모국어의 영향이 발화의 명료도를 저
해하는 큰 요인 중 하나임을 시사하며, 이를 바탕으로 보다 체계적인 영어
발음 교수 및 학습이 이루어 질 것을 결론부에 제시한다.
This study attempted to diagnose Korean high-school EFL learners
English pronunciation with particular focus on Korean obstruent nasalization and
vowel insertion, in terms of interlanguage transfer, error frequency, and speech
intelligibility.
In the era where speakers from various mother-tongue backgrounds engage
in communication in English, the idea of native became unclear, and consequently
aiming for achieving native-like pronunciation continued downtrend. However, this
does not mean that the traces of L1 can be excused at all cost. The language learners
peculiarity of their mother tongue should be accepted only to the extent that does
not hamper the recognition of the individual speech sounds, especially in English as
a Lingua Franca (ELF) situation. Considering the nature of information processing
procedure between the speakers engaged in ELF communication where the speakers involved in ELF situations do not share a common linguistic background, the
possibility of top-down processing is very slim. They not only lack the common
pool of sociocultural information that they can utilize to guess the overall direction
of the speech, but also to read between the lines when the communication in
English breaks down because of cultural implications. The very speech segments
that the speakers utter serve as the sole cornerstone that lead to the full understanding
of their interaction, and therefore, the communication can only be unhindered only
when the speakers correctly produce and understand the individual segment.
Starting from this importance of speech accuracy at the segmental level, the
study involved 42 Korean high school EFL learners with different English speaking
proficiency and recorded their read-alouds of the words containing sound sequences
that are expected to be affected by Korean obstruent nasalization rule and vowel
epenthesis. Based on the recordings, the frequency and intelligibility of obstruentnasalized
speech were measured. The results revealed that 60.4% Korean students
are under the influence of obstruent nasalization and vowel epenthesis when
speaking in English, while this ratio decreases as the learners English speaking
proficiency increases. Also, the intelligibility of obstruent-nasalized speech was
47.52%, which indicates one out of two native speakers of English misunderstood
Korean EFL learners speech.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/161341

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157839
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share