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Korean EFL Learners’ Refusals to Requests and Their Perceptions via Oral Role-plays and Retrospective Verbal Reports
구어 상황극과 구두 보고를 통한 한국인 영어 학습자의 요청에 대한 거절 및 인식

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Authors
박예린
Advisor
오선영
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Refusalspeech actpragmatic competenceinteractional competencepragmatic knowledgeinterlanguage pragmatics
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 외국어교육과(영어전공),2019. 8. 오선영.
Abstract
Interlanguage pragmatic (ILP) research area focuses on how language learners perceive and produce various speech acts to explore non-native speakers’ pragmatic competence. Refusal has been observed to be a difficult act for the nonnative speakers to perform due to its face-threatening characteristic. The current study seeks to investigate how Korean EFL learners refuse the interlocutor’s requests in depth. To explore how the learners of different proficiency levels structure their turns in an extended interaction, open role-plays with two native English speakers of different status were conducted with sixteen Korean EFL learners. The collected data were analyzed according to the conversation analysis framework. Further, this study implemented retrospective verbal reports (RVR) after the role-plays and explored the learners’ perceptions.
The results revealed that while learners projected elaborations followed by alternatives in all interactions, there were different interactional features in the interactions with persons of different power relations indicating learners’ sensitivity towards status. Additionally, learners of different proficiency levels engaged in the role-plays showing emphatic behaviors in addition to different linguistic capabilities. Moreover, RVRs shed light on whether the learners perceived themselves as pragmatically competent. While most of the students’ self-judgments and the native English speakers’ comments matched, there were mismatches in which learners’ performances were perceived to be inappropriate due to their insufficient or inappropriate pragmalinguistic knowledge. Further, their uncertainties about L2 pragmatic features was present apparent throughout
the rest of the RVRs. The findings suggest that it is important to let the students be aware that being preoccupied with the use of accurate linguistic forms does not lead to a successful interaction. The results also imply the necessity of instructions on L2 pragmatic knowledge. Being exposed to the different L2 pragmatics, particularly the L2 pragmalinguistic features, learners would be able to enhance their L2 pragmatic competence.
중간언어 화용론 (ILP) 연구는 학습자들의 화용론적 능력을 살펴보기 위해 학습자들이 다양한 언어 행위를 어떻게 인지하고 발화하는지에 관심을 가져왔다. 거절은 체면 위협 행위(face-threatening act)라는 특징을 지니기 때문에 비원어민 화자들이 수행하기 어려운 행위이다. 본 연구는 한국인 영어 학습자들이 대화 상대방의 요청에 대하여 거절하는 것을 심도 있게
분석했다. 열 여섯 명의 서로 다른 영어 수준의 학습자들이 상호작용 속에서 어떻게 자신의 발화를 구조화하는지 살펴보기 위해 서로 다른 지위의 두 명의 원어민 영어 화자들과 역할극에 참여했다. 수집된 자료는 대화 분석의 틀로 분석되었다. 이에 더해 본 연구는 학습자들의 인식을 살펴보기 위해 역할극 이후에 구두 보고(retrospective verbal report)을 실행했다. 연구 결과, 학습자들은 이유에 대한 설명과 더불어 대안 제시를 가장 많이 사용한 것으로 밝혀졌다. 대화 상대방의 지위에 따라 달리 나타난 특징은 학습자들이 지위에 대한 민감도를 지니고 있음을 보여주었다. 또한 학습자들의 수준에 따라 상대방에게 공감하는 능력, 언어적인 능력에 있어 상이한 양상을 보여주었다. 회상 면담은 학습자들의 자신의 발화에 대한 생각과 화용론적 능력에 대한 인식에 대한 정보를 제공해주었다. 대다수의 학습자들의 판단과 원어민의 평가는 일치하는 결과를 보였지만, 원어민 화자에게 부적절하게 받아들여진 학습자들의 발화도 존재하였다. 이는 학습자들 화용언언어적 지식이 부족했음을 보여준다. 이에 더해 회상 면담 내내 학습자들의 목표 언어 화용론적 지식에 대한 불확실함이 드러났다. 본 연구 결과는 학습자들에게 정확한 언어 형식에만 몰두하는 것이 성공적인 상호작용으로 이어지지 않음을 인지시킬 필요성을 보여준다. 또한 목표 언어 화용론적 지식, 특히 화용언어적 측면에 대한 학습을 통해 학습자들이 목표 언어 화용론적 능력을 향상시킬 수 있음을 시사한다.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/161345

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156937
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Foreign Language Education (외국어교육과)English Language (영어전공)Theses (Master's Degree_영어전공)
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