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시리어스 게임에서 게임 요소와 개인의 특성 간 관계 연구 : A Study on Game Elements and Personal Traits on Serious Game

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Authors

김현성

Advisor
이준환
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
시리어스 게임기능성 게임헬스 커뮤니케이션매체 연구게임 연구
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사회과학대학 언론정보학과,2019. 8. 이준환.
Abstract
Many studies have been conducted on the effects of serious games, but there is not enough research on how different effects of specific game elements exert on individuals. Many of the studies on the effects of serious games have simply confirmed the effectiveness of certain games. It is pointed out that this type of research alone has limitations in generalizing the results. Although studies have been carried out to confirm the effects of personal characteristics and game factors, empirical studies on how the effects of game elements vary with personal characteristics are insufficient. Given the diversity of individual games and the diversity of people who play them, understanding the interaction between game elements and personal characteristics can contribute to interpret the causes of the effects of serious games. In this study, we have examined how the effects of game elements vary in individual traits in the serious game for promoting healthy eating. A serious game about healthy eating is developed for the study. And three game versions are presented with a game element respectively. The game elements to be applied are game elements related to autonomy, competence, and relatedness, which are the three desires suggested in the self - determination theory. They are 'choosing the appearance of game character', 'score display according to acquired score' and 'sharing results with others'. And the player type was selected for personal characteristics. We checked whether the selected game elements actually had a positive effect on the improvement and explored how the player type of the player had a moderating effect on the influence of the game elements. As a result, we found that enjoyment of the game has a positive effect on the perception change, but the difference according to the game elements is not statistically significant. However, qualitative research has confirmed that the relationship between player types and game elements can affect the outcome. Finally, we discussed how further studies can verify this empirically.
시리어스 게임의 효과에 대해서 많은 연구가 이루어졌으나, 특정한 게임 요소가 개인별로 얼마나 다른 효과를 발휘하는지에 대해서는 충분히 연구가 되지 않고 있다. 시리어스 게임의 효과에 대한 연구 중 다수는 단순히 특정 게임이 효과가 있는지를 확인한 것이었다. 이러한 방식의 연구만으로는 결과에 대한 일반화에 한계가 있다는 지적이 있다. 개인의 특성이나 게임 요소에 따라 달라지는 효과를 확인하는 연구도 이루어지고 있으나 게임 요소가 주는 효과가 개인적 특성에 따라 어떻게 달라지는지에 대한 실증적 연구는 미흡한 상황이다. 개별 게임이 갖는 다양성과 이를 플레이하는 사람들의 다양성을 고려할 때, 게임 요소와 개인적 특성의 상호작용을 이해하는 것은 시리어스 게임이 주는 효과의 원인을 해석하는 데 기여할 수 있을 것이다. 이 연구에서는 식단 개선 게임에서 게임 요소가 주는 효과가 개인의 특성에 따라 어떻게 달라지는지 확인했다. 연구를 위해 제작한 식단 개선 게임에 3가지 게임 요소를 적용한 3가지 게임을 제시했다. 적용하는 게임 요소는 자기 결정 이론에서 제시하는 세 가지 욕구인 자율성, 유능감, 관계성과 관련된 게임 요소로 각각 게임 캐릭터의 외형 선택, 획득 점수에 따른 점수 표시, 다른 사람과 결과 공유를 선정했으며, 개인적 특성으로는 플레이어 유형을 선정했다. 선정한 게임 요소들이 실제로 개선에 긍정적 효과를 주는지를 확인하고, 게임 요소들이 주는 영향에 대해 참가자가 가진 플레이어 유형이 어떤 조절 효과를 미치는지를 탐색했다. 결과적으로 게임에 대해 느끼는 즐거움이 인식 개선에 긍정적 효과를 주는 것은 확인했으나, 게임 요소에 따른 차이가 통계적으로 유의하게 드러나지는 않았다. 그러나 질적 연구를 통해서 플레이어 유형과 게임 요소 간의 관계가 결과에 영향을 줄 수 있음을 확인했으며, 향후 연구에서 이를 실증적으로 확인할 수 있는 방법에 대해 논의했다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161438

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158397
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