Publications

Detailed Information

탈주와 저항 : Escape and Resistance: 'Becoming' of a woman in Han Kang's The Vegetarian
한강의 『채식주의자』에 나타난 여성의 '되기'

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

고윤경

Advisor
조선정
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
한강『채식주의자』저항되기가부장제기계
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사회과학대학 협동과정 여성학전공,2019. 8. 조선정.
Abstract
이 논문은 한강의 연작소설 『채식주의자』가 묘파한 여성 주인공 영혜의 타협 없는 저항을 집중적으로 분석한다. 영혜의 저항은 지나치게 극단적이고 난해하다는 평가 속에서 본격적 해석과 탐구의 대상이 되지 못해 왔다. 최후까지 과감하고 끈질기게 지속되며 그녀 자신과 가족의 삶에 균열과 파장을 일으키는 여성 주인공의 저항을 들뢰즈와 가타리의 되기(becoming)를 이용해 적극적으로 포착하여 독해한다.
1장에서는 살해-기계 되기의 트라우마로부터 시작되는 영혜의 저항을 살핀다. 영혜의 육식 거부를 여성 특유의 생명에 대한 연민이나 폭력에 대한 민감성의 발현으로 보는 기존의 낭만적 해석과 거리를 둔다. 영혜는 육식 공동체로서 가족 내에서 남성 가장에 종속된 아내로서의 역할을 반복 수행하며 살해-기계가 되어버린 자신을 꿈에서 조우하고 충격과 공포에 휩싸인다. 그녀는 깊은 트라우마를 입지만, 역설적이게도 살해-기계로서의 몸으로 계속해서 아내로서 살아갈 것을 강요하는 가족을 향한 섬뜩하고 파괴적인 저항을 수행한다.
2장에서는 영혜가 살해-기계로서의 자신에 대한 공포에서 벗어나 다른 삶의 이상을 획득하는 과정으로서 섹스-기계 되기를 탐구한다. 섹스-기계 되기는 영혜가 비디오아트 작가이자 그녀의 형부인 그에 의해 포르노그래피의 모델로 도구화되면서 진행된다. 그가 주인공인 예술가 소설로 읽혀온 2부 「몽고반점」을 3부작 전체의 주인공 영혜의 맥락에서 독해하면서, 섹스-기계 되기에서 그녀 내면의 식물화의 환상이 핵심적임을 분석한다. 식물이 되는 환상을 전개하며 영혜는 섹스-기계 되기에 두려움 없이 적극적으로 몰입하고, 그와의 근친상간을 서슴없이 감행함으로써 그녀의 가족에 치명타를 가한다.
3장에서는 다른 삶을 향한 끈질긴 열망으로 죽음에 육박해가는 영혜의 자살-기계 되기를 검토한다. 삶에 대한 부정이라거나 죽음의 섭리에 순응하는 것으로 보는 해석들과 달리, 영혜의 거식증을 이상적 삶에 대한 절박한 열망을 밀고 나가며 그녀의 욕망을 무시하고 억압하는 현실에 필사적으로 항의하는 단식 투쟁으로 조명한다. 자살-기계 되기를 통해 펼쳐지는 그녀의 저항은 모성적 인물이었던 언니 인혜를 동요시키며 와해된 가족의 잔해 위에서 자매애를 이끌어낸다.
한강은 『채식주의자』를 통해 여성을 동원하며 가족 안에 포박하는 가부장제가 여성에게 미치는 파괴적 영향을 묘사하는 한편 그러한 가부장제의 희생자로 남지 않고 저항하며 현실 너머의 다른 삶을 열망하는 여성 주인공을 형상화한다. 『채식주의자』는 여성적 대안이나 본성으로 수렴되지 않는 강력한 여성 저항과 욕망을 보여준다. 도구화되고 변형되는 여성 주인공의 몸은 격렬한 저항이 나타나고 새로운 삶을 향한 열망이 생생하게 표출되는 장소로 전면화된다.
This thesis analyzes the uncompromising resistance of heroine Young-Hye in detail which was illustrated in Han Kangs novel The Vegetarian. Young-Hyes resistance is so extreme and complicated that it has not been a subject to deeper interpretations and inquiries. This thesis presents a reading of the heroines resistance through the employment of the concept of becoming invented by Deleuze and Guattari in order to demonstrate the full implications and destructive repercussions of the uncompromising resistance.
The first chapter looks into the resistance of Young-Hye, which has begun with a trauma of becoming murder-machine. I distance myself from the traditional romantic interpretation of Young-hyes refusal to eat meat as a feminine expression of compassion for life or sensitivity to violence. Young-Hye once encounters herself in a dream who became murder-machine while practicing repeated role as a wife subordinate to a male breadwinner in the family. She is shocked and horrified by that dream and it becomes a deep trauma. But ironically she performs a gruesome and destructive resistance to her family who has forced her to continue living with that body as a wife.
The second chapter explores her becoming sex-machine, as a process of acquiring alternative life by getting out of the fear about herself as murder-machine. Becoming sex-machine proceeds as Young-Hye is instrumented by him who is a video artist as well as her brother-in-law into a model of pornography. I read the second part, Mongolian Spot, which has been read as the novel about an artist in which he is the main character, in the context of the spirit of the whole trilogy. It is analyzed that the core of becoming sex-machine is in her fantasy of becoming plant. In developing the illusion of becoming a plant, Young-hye actively engages in becoming sex-machine without fear, and deals a fatal blow to her family by carrying out incestuous relationship with him without hesitation.
The last chapter examines Young-Hyes becoming suicide-machine, nearing death with a persistent desire for different mode of being. Unlike the previous interpretations of her anorexia as a negation of life or a conformity to the course of death, I shed light on Young-hyes anorexia as a drive for her desperate desire for an ideal life and a hunger strike as a desperate protest against the reality of ignoring her desire and suppressing it. Her resistance, which unfolds through becoming suicide-machine, agitates her sister In-Hye and draws sisterhood from the rubble of a broken family.
In The Vegetarian Han Kang portrays the violent operation of patriarchy that mobilize women and envelopes them in families. Also she portrays a female protagonist who has fiercely resisted until the last minute and aspires to another life not remaining as a victim of patriarchy. The Vegetarian illustrates strong resistance and desire of a woman not converging by feminine alternatives or nature. Here the body of the heroine, though it has been instrumentalized and deformed in the reality, becomes a place in which fierce resistance occurs and desire for alternative life is vividly expressed.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161464

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158115
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share