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항공자유화 협정이 국제여객운송에 미치는 영향에 대한 실증분석
An Analysis of the Effect of Open skies on International Transport

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Authors
강재석
Advisor
최종원
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
항공자유화 협정구매력차이1인당 GDP국제항공여객패널데이터 분석
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :행정대학원 공기업정책학과,2019. 8. 최종원.
Abstract
세계적 추세에 따라 우리나라도 항공정책의 일원으로 여객, 화물분야에 대한 항공자유화협정을 지속적으로 맺어 2016년 12월 기준으로 여객·화물 29개국, 여객 2개국, 화물 11개국과 체결되어 항공시장 개방과 항공운송산업 발전을 지향하고 있으나 여러 나라들과 항공자유화 협정을 맺은 이후 항공자유화 협정의 효과에 대한 분석 내용들은 부족하였다.
그래서 동 연구에서는 우리나라와 여객분야 자유화협정을 맺은 31개 국가 중 최근에 협정을 맺거나, 직접 노선이 없는 국가를 제외한 14개국에 대한 22년간의 패널데이터를 바탕으로 항공기 운항, 협정국 대상국민의 국내 입국자 수, 그리고 대상국간 여객 수에 대하여 대상국의 인구수를 통제변수로 하여 구매력 차이인 우리나라와 대상국간 1인당 GDP ppp비율과 자유화협정 더미변수를 이용하여 실증분석을 시행 하였다.
기존연구에서는 독립변수로서 국가의 GDP를 많이 사용하였지만 GDP로 분석된 과거 연구결과는 과대 혹은 과소 평가 가능성이 있어 1인당 GDP PPP비율로 자유화협정 체결의 효과를 추가로 정제하였으며, 분석결과 항공자유화로 인한 항공운송시장 개방과 시장경쟁을 통해 우리나라 항공산업 시장에 긍정적인 형향을 미친 것으로 나타났으며, 대상국의 인구수로 통제하였을 경우 구매력의 차이(우리나라 1인당 GDP ppp/상대국 1인당 GDP ppp)가 그 방향성(-)은 맞으나 유의미 하지 않게 나타났다.
본 연구는 항공자유화가 국내 항공산업에 많은 영향을 미치는 요인임을 실증 분석 한 것과 기존 GDP외 개인의 구매력 차이 및 대상국의 인구수 등이 항공산업에 미치는 효과를 실증하여 관련연구를 더욱 다각화 시켰다는 것에서 그 의의를 찾을 수 있다.
As a member of global aviation policy nations, Republic of Korea has been continuously carrying forward to sign the Open skies agreement with several countries in the world. As a result, Republic of Korea has conclude the agreement with 29 countries on both passengers and cargoes, 2 countries on passengers and 11 countries on cargoes as of December 2016.
However, there were not enough studies in detail about analysis on the effects of the Open Skies agreement. Thus, to address these restrictions on previous researches, this study proposes an empirical analysis based on 22 years of the panel dataset of 14 countries among 31 countries that have concluded the Open skies agreement with Republic of Korea, excluding countries that have no direct route or recently concluded the agreement with Republic of Korea.
In addition, the analysis of this study designated flight numbers, inbound traffics to Korea of the target countries with the agreement, numbers of passengers between the target countries and Korea, and populations of the target countries as control variables.
In previous studies, the GDP of the country was generally used as an independent variable, nevertheless, this study has additionally designated PP per capita GDP (GDP ppp per capita / per capita GDP ppp) as a dummy variable to prevent the results from over or under estimating.
In the results of the analysis, the Open skies agreement was a factor that greatly affects the aviation industry of Republic of Korea, however, in the case of using the population of the target countries as a control variable, it is found that the difference in purchasing power directionality (-) is correct but not significant.
The significance of this study can be found in the empirical analysis that open skies is a factor that greatly affects the aviation industry of Republic of Korea, and that the differences in purchasing power of individuals other than the existing GDP and the number of people in the target countries have demonstrated the effect on the aviation industry, thus further diversifying the relevant studies.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/161747

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156728
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Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Enterprise Policy (공기업정책학과)Theses (Master's Degree_공기업정책학과)
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