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A Research on the Factors That Make Indonesian Government's Slow Response In Regulatory Arrangements of Motorbike Taxi Online Transportation
오토바이 택시 온라인 교통수단의 규제조치에 대한 인도네시아 정부의 지연 유발 요인에 대한 연구

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Authors
Pranandang Adi Laksana
Advisor
Choi, Jongwon
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Online TransportationMotorbike TaxiOjek RegulationPublic Interest TheoryCapture TheoryModernization Theory
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :행정대학원 글로벌행정전공,2019. 8. Choi, Jongwon.
Abstract
In Indonesia exist a transportation modal to carry passengers using
motorbike named ojek or motorbike taxi. The development of technology lead
some strat-up company to develop online application to order ojek by using
smartphone. The massive popularity of ojek online start to replace the
incumbent competitor such as conventional ojek driver and taxi. The incumbent
protest against government to ban the online transportation because it is not in
the list of official public transport, but government cannot do it because it’s
already become a part of Indonesian people lifestyle. In other hand, ojek online
driver sue government to issue umbrella regulation to protect them. Without
regulation, ojek online driver is in weak position when online transportation
company controlling the price, they don’t have power to bargain.
With many conflict since 2015, government until now reluctant to
change the regulation to recognize ojek as public transportation. This research
aim to find the factors that cause Indonesian government’s slow to change the
law. To analyze it, the author will use qualitative method by interview expert
and conduct survey in society to find the factors and supported by three theories
i.e public interest theory, capture theory and modernization theories. The result
of this research, find out that government is not aware of public interest, not
ready to face rapid technology development and government doesn’t know how
to regulate online transportation. Moreover, this study also find out that
technology is outpacing government regulation in Indonesia.
인도네시아에는 ojek 이라고 불리는 오토바이 택시를 이용하여 승객을
수송하는 교통수단이 있다. 기술의 발달은 일부 스타트업 회사가
스마트폰을 이용하여 ojek을 부르는 온라인 응용 프로그램을 개발하도록
하였다. ojek 온라인의 엄청난 인기는 기존의 ojek 운전자와 택시와 같은
기존 경쟁자를 대체하기 시작했다. 공식적인 대중 교통 목록에 없음을
이유로 온라인 교통수단을 금지해야 한다는 시위가 진행 중임에도
불구하고, 온라인 교통수단이 이미 인도네시아인들의 생활의 일부가
되었음에 따라 정부가 이를 따르기는 힘들다. 반면, ojek 온라인 기사들은
그들을 보호하기 위한 규정 제정을 위한 소송을 진행하고 있다. 현재
규제미비로 온라인 교통수단 회사가 가격을 통제하면, ojek 온라인 기사는
협상권이 없는 상태이다.

2015년 이후 많은 갈등이 있어 지금까지 정부는 ojek을 대중교통으로
인식하도록 규제를 변경하는 것을 꺼려했다. 이 연구는 인도네시아 정부의
관련법 개정 속도를 늦추는 요인들을 찾는 것을 목표로 하고 있다. 이를
분석하기 위해 저자는 면접 전문가에 의한 질적 방법론을 사용하고,
설문조사를 실시하여 관련 요인을 찾아내고, 세 가지 이론 즉, 공익 이론,
포획 이론, 현대화 이론을 통해 이를 뒷받침할 것이다. 이 연구는 정부는
공공의 이익을 알지 못하고, 빠른 기술 개발에 직면할 준비가 되어 있지
않으며, 온라인 교통을 규제할 방법을 모른다는 사실을 발견하였다. 또한,
인도네시아에서는 기술이 정부 규제를 앞지르고 있다는 것으로 나타났다.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/161760

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156846
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Graduate School of Public Administration (행정대학원)Global Master of Public Administration (글로벌행정전공)Theses (Master's Degree_글로벌행정전공)
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