Publications

Detailed Information

Decentralization in Lao PDR : 라오스의 지방분권화: 삼상정책이 지방 정부에 미치는 효과성에 대한 사례 연구
A Case Study of the Effectiveness of Three Builds Directive Policy on Local Authority

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Sanida Luangrath

Advisor
김순은
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Decentralization in Lao PDRThree Builds Directive PolicyLocal AuthorityExamine the effectiveness of decentralization implementation in Lao PDRFocus on four characteristics such as Legal Framework and Administrative CapacityFiscal AdministrationHuman Resource Development and Civil Participation
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :행정대학원 글로벌행정전공,2019. 8. 김순은.
Abstract
This study is aims to examine the effectiveness of the implication of decentralization among local authorities in Lao PDR. Lao PDR introduced a decentralization policy to the public administration by implementing the New Economic Mechanism (NEM) in 1986. Decentralization is known as the concept of Three Builds Directive policy under the Prime Minister Instruction which defined Provinces as the Strategic Units, Districts as Comprehensively Strong Units, and Villages as the Development Units that aimed to transfer certain responsibilities and delegate more powers from central government to the local levels.
The scope of this study primarily focuses on the local authorities who are responsible to province, district and village levels; in relation to the performance of the local authorities. The study will examine the roles and contributions of line ministries supporting to Three Builds Directive policy implementation in local government levels. In this study will mainly use the official reports and documents which collected by government in 17 provinces, 1 capital. Among the four periods will be discussed, firstly, in 1986 until 1991. Secondly, recentralized in 1991 to 2000. Thirdly, the section began from 2000 to now. During this period, in 2012 to 2014 the piloting period was a main part in decentralization implementation in Lao PDR and the last section is 2014 until now.
The discussion is emphasized the key characteristics as four main areas in the field of designing decentralization; legal framework and administrative capacity, fiscal administration, human resource development and civil participation. Then , another purpose of this study is to examine the strengths, weaknesses, opportunities and threats or challenge faced by government during the implementation decentralization in Lao PDR.
From the operational framework developed for this study. It can be seen that there are positive changes of decentralization implementation during the piloting period. Despite the positive, there are many fundamental issues still requiring to further finding on how central government could apply wider decentralization policy approach in order to support with piloting Three Builds Directive policy through the current situation. To contribute the public administration and strengthening capacity of local authorities to be more effectiveness in kind of better serving service delivery, poverty reduction and socio-economic development throughout the country. In this senses, the improvement have to be matched with many aspects as plurality and diversity of public preferences. Otherwise, all of these might raise the problematic issues of the appropriate balance between national frameworks to local directions. This study is simply proved that the hindrances for Decentralization in Lao PDR were discovered in four characteristics that decentralization can be implemented successfully when these impediments are resolved in different situation, it depend on the background of each country.
본 논문은 라오스 지방분권제 도입의 효과성을 분석하고자 한다. 라오스는 1986년 신경제제도(New Economic Mechanism, NEM)를 도입하여 지방분권화 정책을 추진하였다. 지방분권화 정책은 총리 훈령에 따라 발해진 삼상정책으로 더 알려져 있다. 삼상정책은 주를 전략 단위로, 군을 포괄적인 강화 단위로, 그리고 마을을 개발 단위로 정의하고, 중앙 정부로부터 지방 정부로 사무와 권한을 이양하는 데에 목적이 있다.
본 연구는 삼상정책을 담당하는 부처들이 주, 군, 마을 수준에서 어떠한 역할을 통해 삼상정책의 도입에 기여했는지를 살펴본다. 이를 위해 17개 주와 1개 도에서 중앙 정부로 제출한 공문과 업무 보고서를 분석한다. 또 처음 신경제제도를 도입한 1986년부터 1991년(1시기), 재집권화 시기인 1991년부터 2000년(2시기), 지방 분권화 제도의 실험적 도입 시기(2012년-2014년)을 포괄하는 2000년부터 2014년(3시기), 그리고 전면적 지방 분권화 시행 시기인 2014년부터 현재(4시기)까지의 네 시기로 나누어 살펴본다.
본 논문은 지방 분권화 제도를 구성하는 법제도 및 행정역량, 재무행정, 인적자원개발, 시민 참여의 4 가지 측면을 중심으로 제도 설계의 특성을 분석하고, SWOT 분석을 통해 라오스에 지방 분권화 제도를 도입하는 데 있어 내부환경 및 외부환경 요인을 규정한다.
연구 결과 지방 분권화 제도의 실험 시기에는 긍정적인 변화가 있었다. 하지만 지방 분권화 제도를 전면적으로 시행하여 삼상정책을 안정적으로 정착시키기 위해서는 몇 가지 근본적인 문제점을 해결해야 한다는 점도 드러났다. 즉 효과적인 공공서비스 전달, 빈곤 퇴치, 전국적인 사회경제적 발전을 위해서는 중앙 정부 및 지역 정부의 행정역량을 강화하는 것이 필요하다. 동시에 국가 발전은 다원주의와 다양성에 대한 시민들의 선호를 충족할 수 있어야 하며, 이를 통해 거시적인 국가 발전 틀과 지방의 세부적 지침 간 균형을 이루어야 한다.
본 연구는 라오스에 지방 분권 제도를 도입하는 데 있어 법제도 및 행정역량, 재무행정, 인적자원개발, 시민 참여의 네 가지 측면에서의 장애요소들을 분석했다는 데에 의의가 있다. 또한 장애요소들을 극복함으로써 지방 분권 제도를 성공적으로 정착시키고 있다는 라오스의 사례를 통해 다른 국가들이 지방 분권 제도를 각국의 상황에 적합한 방식으로 적용하는 데 기여할 수 있을 것이다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/161766

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156867
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share