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배우의 이중 의식과 연기 훈련
Actor’s Double Consciousness and Training

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Authors
서나영
Advisor
신혜경
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
연기 훈련이중 의식스타니슬랍스키브레히트그로토프스키
Description
학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :인문대학 협동과정 공연예술학전공,2019. 8. 신혜경.
Abstract
This thesis examines a problem in Korean acting education that emerged in the 1990s. Korean acting schools and colleges of theatric performance prioritize acting skills, urging students to master the technique of representation. Mastering a method, not creatively interpreting the entire theatric performance, has thus defined the core of Korean acting curricula, and actors’ own interpretations and subjective movements are not welcomed during their training. Through their training, therefore, Korean actors are dissociated from the interpretation of theatre theories, instead passively following the instructions of a director or acting teacher.
To examine the possibility of actors’ interpretative agency, this thesis analyzes the concept of “actor’s duality,” which is manifested in the theories of Konstantin Stanislavsky, Bertolt Brecht, and Jerzy Grotowski. The idea of duality implies that tensions arise between actors’ own awareness as performers and the roles they play. An actor’s double consciousness clarifies a limited yet simultaneously opened sphere for artistic (re)interpretation. This thesis argues that a more nuanced understanding of the dual nature of an actor’s perception contributes to training intelligent, competent, and self-reflective actors. A fuller consideration of the actor’s double consciousness is indispensable to nurturing an autonomous and creative artist.
In articulating an actor’s double consciousness, Stanislavski introduces the concept of “involvement.” He argues that a minimal distance between actors and their roles is ideal. An actor should live the life of the role. Stanislavski insists that actors perform their roles by developing appropriate psychological orientations in which mind and body are not dissociated. Embodying the life of a character on stage, however, does not imply complete elimination of the actor’s own consciousness.
The opposite of Stanislavski’s involvement is the “detachment” argued by Brecht. He insists that the relationship between actors and their roles be deliberately distinct and separate. Given this distance, actors should observe their roles critically. Brecht’s main interest, however, lies in playwriting, not in actor training, which is why his epic performance has its limitations. His concept of detachment has remained a theory and not been actively practiced in acting training.
Finally, Grotowski suggests that a role ultimately disappears due to the presence of the actor. Recognizing the separate realms of actors and roles, Grotowski argues that the actor's self eventually fulfills the role with particular occurrence, and thus the role ultimately disappears. Although Grotowski assumes the elimination of the role, the concept of the actor’s dual consciousness remains valid. His theory opens the possibility of honing the process through which an actor’s impulse may be more fully trained, rather than merely teaching bodily movements.
Although implicit, Stanislavsky, Brecht, and Grotowski all recognize the dual nature of an actor’s consciousness and then elaborate its ideal ramifications. In addition, elaborating the actor’s dual consciousness according to these major theorists suggests a pedagogic principle. An actor’s own perspective should be encouraged while receiving training. Actors should be trained to critically observe, control, and reflect on their own performances. Analyzing traditional acting theories with the idea of dual consciousness achieves this goal, helping actors clearly recognize their existential positions on stage.
이 논문은 1990년대 이후 한국 대학 교육에서 시행된 연기 훈련의 문제점으로부터 출발한다. 짧은 기간동안 급속하게 팽창한 연기 교육을 위해, 개별 연기론은 방법의 문제에 국한되어 해석되었고, 재현 중심의 연기론이 집중적으로 연기 훈련에 적용되어온 경향이 있었다. 따라서 배우들은 개별 연기론을 각각의 연극론과 연결하여 훈련에 적용하지 못했고 재현 중심의 훈련만을 집중적으로 받아왔다. 이러한 과정 속에서 배우는 점점 훈련 방법의 문제에만 집중하게 되면서 연기론과 연결된 연극론 전반에 관한 이해로부터 소외되어 왔다. 이러한 이유로, 배우가 중심이 되어야 할 연기 훈련의 과정은 연출가나 연기 선생의 주도로 진행되었고, 그러한 과정에서 배우의 주체적인 의식적 행위는 부정적인 것으로 인식되어졌다.
이러한 문제의식을 바탕으로 본 논문은 기존의 연기론을 배우 훈련의 영역과 연결시켜 다시 읽어낸다. 구체적으로, 배우-역할 사이의 서로 다른 시각을 대표할 수 있는 스타니슬랍스키, 브레히트, 그로토프스키의 연기론을 살펴본다. 이를 위해 배우의 이중성(actor's duality)이라는 개념을 사용하는데, 특히 배우의 이중 의식(double consciousness)에 주목하여 배우-역할의 관계에 따른 대표적 연기론을 배우의 주체적인 의식적 행위로 재해석한다. 이 때 배우의 이중 의식에 주목한다는 것은 배우의 관점에서 배우로서의 의식과 역할로서의 의식 모두를 연기 행위의 핵심 요소로 파악한다는 것을 의미한다. 따라서 본 논문은 배우의 의식적 행위를 중심으로 하는 연기론 해석을 통해 연기 훈련에 있어 배우를 더욱 능동적인 행위자로 만드는 것을 목적으로 한다. 이러한 배우 중심의 연기론 해석은 개별 연기론을 훈련 위주의 해석에서 벗어나 각각의 연극론과 긴밀하게 연결시킬 수 있으며 또한 훈련의 영역에서 재현 위주의 틀을 벗어난 다양한 연기론을 더욱 실행 가능하게 만들 수 있을 것이다.
본 논문에서 고찰하고자 하는 이중 의식은 무대 위 배우의 상태를 통일된 하나의 의식으로 명확하게 설명할 수 없음을 내포하며 배우와 역할의 관계에 있어 두 개의 의식 모두가 배우 안에 공존한다는 뜻을 의미한다. 따라서 위에 명시한 바, 배우-역할의 관계에 천착한 세 연출가의 연기론을 연기의 이중성이라는 개념을 통해 재조명하려는 본 논문은 배우-역할의 관계에 따른 대표적 연기론들을 배우의 이중성이라는 개념으로 수렴시킨다. 첫 번 째로는, 스타니슬랍스키로 대표되는 관점으로 배우-역할 사이를 ‘관여(involvement)’로 바라보는 시각이다. 이러한 시각에서는 배우와 역할 사이의 거리가 최소화되고 배우와 역할은 동일화 된다. 이와 반대되는 시각은 브레히트로 대표되는 배우와 역할 사이의 ‘거리두기(detachment)’의 시각이다. 이러한 관점에서 배우와 역할의 관계는 의도적으로 명확하게 구분되어 분리되고 배우는 역할을 비판적 시각으로 관찰할 의무를 가지게 된다. 마지막으로 역할이 배우에게 포섭되어 사라진다고 보는 관점인데, 그로토프스키가 대표적이다. 그로토프스키를 중심으로 배우의 현존을 중요하게 생각하는 연기론에서 배우는 스스로 역할이 되는 것을 포기(self-renunciation)하여 배우의 자아는 팽창하고 반면 역할은 소멸된다. 이 세 가지 관점은 공히 배우의 이중성 자체를 제거되어야 하는 것으로 보거나 배우의 의식을 고정된 상태로 파악하지 않았음에도 불구하고 그동안의 연구에서 배우의 이중 의식을 중요하게 다루지 않았다. 따라서 본 논문은 이러한 세 가지 관점에 내포되어 있는 배우의 이중 의식을 집중적으로 검토함으로써 배우와 역할의 관계에 있어 배우의 이중 의식이 연기 행위의 가장 중요한 요소임을 주장한다.
배우 훈련의 영역에서 연기의 모든 언어는 실행 가능한 배우 중심의 언어로 다시 해석되어야 한다. 연기 훈련과 연기 행위의 과정에서 배우가 수행 가능한 자신의 언어를 되찾을 때, 비로소 연기는 훈련 가능한 행위가 될 것이다. 그리고 이 때, 배우의 이중 의식은 비판과 성찰의 가장 중요한 역할을 담당하게 될 것이다. 수행하고 있는 행위 자체가 아니라 그것을 바라보는 시선에서 출발하는 연기의 이중성 개념은 ‘역할이 되기(스타니슬랍스키)’, ‘보여주고 있다는 것을 보여주기(브레히트)’, ‘자아의 현존(그로토프스키)’ 이라는 각기 다른 차원의 연기론을 하나의 관점으로 이해할 수 있게 해준다. 이러한 이해는 더 나아가 배우로 하여금 연기 현상의 보편적 특징을 재고하고 배우 자신이 중심이 되는 연기 훈련을 구성할 수 있게 한다.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/162350

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157404
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College of Humanities (인문대학)Program in Performing Arts Studies (협동과정-공연예술학전공)Theses (Ph.D. / Sc.D_협동과정-공연예술학전공)
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