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Near miss와 교통사고의 시공간 특성과 발생요인 분석 : Spatio-temporal Characteristics between Near miss and Traffic Accidents and Factors affecting Near miss

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Authors

박종일

Advisor
이영인
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Near miss교통사고시공간 분석사고 삼각형이분산 순서형 로짓모형구조방정식
Description
학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :환경대학원 환경계획학과,2019. 8. 이영인.
Abstract
Korea has been continuously carrying out traffic safety policies and significantly reduced the number of traffic accident fatalities and traffic accidents. However, it is still the lowest level among the OECD countries, and the rate of decline in traffic accident fatalities and traffic accidents is slowing. It is time to find new directions for traffic safety policies.
Traffic safety projects had a limitation in that they are ex post responses based on accidents. This study focused on a near miss as a way to overcome the limitation of ex post responses. Since a near miss is more frequent than a traffic accident, we can prevent traffic accidents by investigating and analyzing near misses without having to wait for the occurrence of traffic accidents.
This study analyzed the spatio-temporal relationship between near miss and real traffic accidents locations and analyzed the affecting factors of near miss.
As a result of analyzing the spatio-temporal characteristics between near miss and traffic accidents, it was found that near miss and traffic accidents form clusters in all road hierarchies. In other words, traffic accidents are clustered around Near miss, and that Heinrich's accident triangle can be applied to road traffic accidents.
Next, the affecting factors on near miss were analyzed. It was analyzed that the psychological characteristics of individuals affected the occurrence of near miss. People who drive often, who have a good understanding of traffic laws, as well as those who have psychological characteristics that value safe driving or who perform safe driving are less likely to experience near miss. In addition, near misses are likely to occur in areas where there are many children, pedestrians, or bicycle users, and areas where there are many illegal parking lots. Traffic safety facilities can contribute to preventing the occurrence of near miss, and the possibility of near miss increases in the road environment that is unfavorable for securing visibility due to bad weather, night and slope.
To date, there has been a vague perception that near miss and real traffic accidents is closely related to each other, but there is a lack of scientific evidence to support this. This study demonstrates that the near miss and traffic accidents is closely related to each other spatially, and further explores the factors that affect near miss occurrence through applying the heteroskedastic ordered logit model and the structural equation model.
It is hoped that follow-up studies related to near miss and traffic safety projects based on near miss will contribute to the prevention of traffic accidents.
우리나라는 1990년대 이후로 지속적인 교통안전사업을 추진하여 교통사고 발생건수, 사망자수의 현저한 감소를 달성하였다. 그러나 교통안전 수준은 여전히 OECD 회원국 중 하위권에 머물고 있어 교통안전사업의 새로운 방향 모색이 필요한 시점이다.
지금까지의 교통안전사업은 이미 발생한 사고에 기반하는 사후적 대응이라는 한계를 갖고 있다. 본 연구는 이러한 한계를 극복하기 위한 방안으로 Near miss에 주목하였다. Near miss는 교통사고에 비해 빈번하게 발생하므로 사고발생 이전에 Near miss의 조사를 통해 위험지점과 위험요소를 도출하여 교통사고에 사전적 대응이 가능하다.
본 연구는 Near miss와 교통사고 발생지점의 공간적 관계를 분석하고, Near miss 발생의 영향요인을 분석하였다. 연구결과를 통해 Near miss 기반 교통안전사업 추진의 과학적 근거를 제시하고 Near miss 기반 교통안전 정책을 제안하고자 하였다.
Near miss와 교통사고의 공간적 관계를 분석한 결과, 모든 도로위계에서 Near miss와 교통사고는 클러스터의 관계를 이루며, 사고 유형별로는 차대차, 차대사람 유형에서 클러스터를 이루는 것으로 나타났다. 즉, Near miss를 중심으로 교통사고가 클러스터를 이루고 있음이 밝혀졌으며, 하인리히의 사고 삼각형이 도로교통사고에도 적용됨을 확인하였다. 사고 심각도에서는 경상이하 사고와 중상이상 사고, Near miss와 경상이하 사고, Near miss와 중상이상 사고의 순으로 클러스터의 수준이 낮아지는 경향이 나타났다. 서로 클러스터 관계일 경우 도로 위계가 높을수록, 비첨두일수록 클러스터의 수준이 높아지는 경향을 보였다.
다음으로 Near miss 발생의 영향요인을 분석하였다. 이분산 순서형 로짓모형 구축 결과, 개인특성 중 자동차를 거의 매일 이용하거나, 교통법규를 올바르게 아는 경우, 건조환경특성 중 버스정류장과의 거리 300m 이내인 경우, 도로특성 중 왕복8차로 이상이거나, 심리특성 중 안전운전을 하거나, 교통안전을 중시하는 경우에 Near miss 발생에 음(-)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면, 건조환경특성 중 초등학교와의 거리 100m 이내, 어린이/보행자 보호구역인 경우, 교통특성 중 자전거 이용자가 많거나, 불법주차 차량이 많은 경우에 Near miss 발생에 양(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 구조방정식 모형을 구축하여 분석한 결과도 이와 유사하다. 안전운전 성향이 높을수록, 안전시설이 잘 구축될수록 Near miss 발생에 음(-)의 영향을 미치며, 교통요인이 높을수록, 도로환경이 열악할수록 Near miss 발생에 양(+)의 영향을 미친다.
즉, 개인의 심리특성이나 성향이 Near miss의 발생에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 운전을 자주하는 사람, 교통법규에 대한 이해도가 높은 사람 뿐만 아니라 안전운전을 중시하는 심리특성을 갖거나 안전운전을 시행하는 사람도 Near miss를 경험할 가능성이 낮다. 또한, 어린이, 보행자, 자전거 이용자가 많은 특성을 가진 지역, 불법주차가 많은 지역에서 Near miss가 발생할 가능성이 높다. 교통안전시설은 Near miss의 발생을 방지하는데 기여할 수 있으며 악천후, 야간, 경사로 등으로 인해 시야확보에 불리한 도로환경에서 Near miss 발생 가능성이 증가하는 것으로 나타났다.
지금까지 Near miss와 교통사고가 서로 밀접한 관계일 것이라는 막연한 인식은 있었으나, 이를 뒷받침할 수 있는 과학적 근거는 부족하였다. 본 연구는 Near miss와 교통사고가 공간적으로 서로 밀접한 연관성이 있음을 실증하였고 이분산 순서형 로짓모형, 구조방정식 모형을 구축하여 Near miss 발생의 영향요인을 탐색하였다는 점에서 학술적 의의를 가진다. Near miss 관련 후속연구와 Near miss에 기반한 교통안전사업이 교통사고 예방에 기여하기를 기대한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/162509

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158176
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