Publications

Detailed Information

Optimizing Internal Marketing Strategy : 내부마케팅 전략의 최적화: 직무만족도를 강화시키는 조직 변수 분석
Identifying Organizational Factors Leading to Enhanced Job Satisfaction

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

안병국

Advisor
박기완
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :경영대학 경영학과,2020. 2. 박기완.
Abstract
In order to optimize internal marketing strategy, the topic is about identifying factors that affects job satisfaction either negatively or positively with the tool of text mining and machine learning. It has been long discussed that job could also be treated as a product for employees or job seekers. Once company provide those people with satisfying value such as high salary or sufficient welfare, it is also possible to implement business strategy more efficiently effectively because employees would put their best effort in their role. However, values that employees expect from companies are not stable and continuously changing depending on generation or social environment. With NLP, hierarchical clustering, desirable or avoidable factors were revealed and how they interact with one another.
내부 마케팅 최적화를 진행하기 위해서는 직무만족도에 긍정적인 영향을 주는 요인과 부정적인 영향을 주는 요인이 무엇인지 파악하여야 한다. 마케팅 분야에서 직업은 종업원들 혹은 구직자들에게 있어서 하나의 상품처럼 여겨질 수 있다고 오랫동안 논의되었다. 이 주제가 중요한 이유는 회사가 종업원과 구직자들에게 높은 수준의 연봉과 만족스러운 복지를 제공한다면, 종업원들에게 있어서 강력한 동기부여 요소가 될 것이고 결국에는 회사의 전략을 수행하는데 있어서 효과적이기 때문이다. 하지만 종업원들이 원하는 가치는 문화, 나라, 세대 등 다양한 요소에 의해 영향을 받기 때문에 지속적으로 변하는 성질이 있다. 따라서 현대 한국 종업원들은 어떠한 기업 요소에 만족을 느끼고 불만족을 느끼는지 파악할 필요가 있다. 텍스트 마이닝과 머신러닝의 기법 중 자연어처리, 위계 군집 분석, 그리고 네트워크 분석을 사용하여 이를 분석하고자 한다. 분석 결과를 통해 어떠한 기업 요소들이 종업원들의 직무 만족도에 영향을 주고, 그 중에서 가장 영향력이 있는 요소는 무엇이며, 그리고 기업 요소들 간의 상호관계를 파악할 수 있을 것이다.
Language
eng
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160178
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share