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자동화, 대형화로 인한 물류센터의 건축적 변화에 대한 고찰 : 쿠팡, 이마트, Amazon 물류센터를 중심으로
A Study on the Architectural Change of the Logistics Center due to the Automation and Enlargement

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최춘웅-
dc.contributor.author조용현-
dc.date.accessioned2020-05-07T03:28:43Z-
dc.date.available2020-05-07T03:28:43Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000159369-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159369ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :공과대학 건축학과,2020. 2. 최춘웅.-
dc.description.abstractConsumer spending patterns have changed dramatically as purchases via online malls and the Internet have recently increased and the one-day delivery system, which aims to deliver them quickly, has become common. The era of creating added value based on the direct experience of consumers in physical building spaces such as shopping malls and department stores has come to an end. Now, the era has come whenever consumers can deliver whatever they want to wherever they want only with simple procedures as IT technology that utilizes accumulated data such as purchase information/patterns and history management has created 1) online shopping space and 2) automated and large-scaled logistic facilities.
First, the online shopping space is compressed for the display space and the search space for the collection which used to be made in the offline space. Thus, through mobile apps and Internet sites, the online space in which products can be purchased regardless of time and place is changing the usage pattern of space for consuming.
Secondly, as the place where the actual flow of logistics takes place, the Logistics Facility can be defined as a space or a cluster of facilities where activities related to the flow of logistics take place. Among them, the Logistics Center, which is currently in the focus of changes, is transformed into a comprehensive architectural space that controls the flow of logistics through ‘automation’ and ‘enlargement’ methods considering classification and delivery from warehousing, unlike the concept of the existing logistics warehouse, which was focused on ‘storage’.
This study focuses on the architectural changes of Logistics Centers among the logistics facilities, which is the second point. The main factor that makes this flow possible is the structure of space where human activities and actions are excluded, and it is in the movement to informational and automated system. Regarding this, unlike the architecture that has focused on humans, the logistics center, as a so-called human-free building, raises the following questions.
1) From what point of view should the human-free building be evaluated?
2) How could the space of the human-free building be classified?
3) How is the logistics center actually organized?
4) What changes are the logistics centers undergoing?
The above questions have not been studied in Korea yet and these are the starting point of this study.
Logistics centers, distribution centers, or warehouse facilities increasingly dominate urban and suburban landscapes, their enormous but blank, repetitive facades completely overshadowing adjacent buildings. Mostly ignored by architects, this new building type symbolically represents the arrival of post-anthropocene, or post-urbicene era of architecture, in which an increasing portion of our built environment will not be intended for human occupancy, but rather for use by machines and artificial intelligence.
As a new wave of logistics centers are becoming more automated, and more supersized, it is important to deepen architects’ understanding of the organizational logic and programming factors that inform the overall design decisions for these facilities. With a particular focus on three case studies--Coupang, E-Mart, and Amazon Fulfillment Centers, this research examines the current trends in automation and expansion of logistics centers, and offers an analysis and forecast for future facilities in South Korea.
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dc.description.abstract최근 온라인몰과 인터넷을 통한 구매가 증가하고 이를 빠르게 전달하려는 당일배송 시스템이 보편화됨에 따라 소비 패턴은 크게 변하고 있다. 바야흐로 쇼핑몰, 백화점 등 물리적 건축공간을 조성하여 소비자들의 직접적 경험을 토대로 부가가치를 창출하던 시대가 저물고, 구매 정보 및 패턴, 이력 관리 등 축적된 데이터를 활용한 IT기술로 1)온라인 쇼핑공간 및 2)자동화, 대형화된 물류시설(Logistics Facility)을 조성하여, 간단한 절차만을 통해 소비자가 원하는 장소에 원하는 물품을 전달하는 시대가 도래했다.
먼저, 온라인 쇼핑공간은 오프라인 공간에서 이루어지던 진열공간 및 집품을 위한 탐색공간을 압축하여 담아 놓음으로서, 모바일앱과 인터넷 사이트를 통해 특정한 시간과 장소에 구애받지 않고 구매할 수 있는 온라인 공간을 조성하는 환경변화를 통해 소비공간의 이용 양상을 바꾸고 있다. 두 번째로 물류시설(Logistics Facility)은, 물류의 실제적인 흐름이 이루어지는 장소로서, 이와 관련된 행위들이 일어나는 공간이나 시설의 군집으로 정의할 수 있다. 그 중 최근의 소비 변화의 중심에 있는 물류센터(Logistics Center)는 ‘보관’에 치중되어 있던 기존 물류창고의 개념을 넘어, 입고되는 순간부터 ‘분류’와 ‘출고’를 염두해 둔 자동화, 대형화, 적재방식을 통해 물류의 흐름을 관장하는 종합적인 건축공간으로 탈바꿈하고 있다.
본 연구는 이 두 번째에 해당하는 물류시설 중 물류센터의 건축적 변화에 초점이 맞춰져 있다. 물류시설의 이러한 흐름 변화를 가능하게 하는 요인의 중심에는 사람의 활동과 행위가 배제된 공간의 구축, 즉 정보화, 자동화된 체계로의 이동을 들 수 있다. 이와 관련하여 그간 인간을 중심에 놓았던 건축과 달리 물류센터는 소위 사람이 없는 건축물로서, 1)사람이 배제된 건물은 과연 어떠한 관점에서 바라보아야 하는지 여부, 2)사람이 없는 건축물의 공간은 어떻게 분류 하여야만 하며, 3)실제로 어떻게 구성되어 있는가, 4)어떠한 변화과정을 겪고 있는가에 대해서는 연구된 바가 없으며 이러한 질문이 바로 본 연구의 시작점이다.
또한 이미 물류시설법에서는 물류의 자동화, 정보화를 위한 시설까지 포함하여 포괄적인 정의를 내리고 있지만 건축분야에서는 이 시설에 대한 정의조차 제대로 내리지 못한 채 창고로 분류하고 있으며, 심도 있는 연구 성과 또한 찾기 어렵다. 이에 본 연구에서는, 그간 제대로 정의되지 않았던 물류시설 중 정보화, 자동화를 기반으로 물류의 흐름과 관련된 총체적인 역할을 수행하는 대형화 된 물류시설을 물류센터(Logistic Center)라 정의하여 물류센터의 자동화, 대형화 현황 및 그 특징을 살펴본다. 현재 물류센터에서 일어나는 총체적인 변화의 과정을 설명하는 데에 자동화의 개념을 빼놓을 수 없다고 보았기 때문이다. 이에 물류센터의 공간 변화를 관찰하기 위한 고정된 틀로서 현재 물류센터가 반드시 가져야 할 필수공간요소를 우선적으로 접안공간, 이동공간, 적재공간의 3가지로 정의하였다. 변화의 틀로서 자동화, 대형화를 설정하고, 이를 중심으로 필수공간들의 변화과정을 살펴봄으로써 물류센터의 현재까지의 변화를 고찰하였다. 필수공간요소는 소위 사람이 없는 건축물로서의 물류센터를 인간의 활동에 따른 구분이나 정의가 아닌 물류의 흐름과 이동을 중심으로 구분하였으며, 현재 진행되고 있는 물류의 연속적인 흐름과 과정을 연결하여 설명할 수 있다는 데에 그 의미가 있다. 또한 이러한 변화를 관찰할 수 있는 사례로서 대표적 물류기업인 쿠팡과 이마트의 물류센터의 사례를 통해 필수공간의 구축 방식, 나아가 건축적 구축방식에 어떠한 영향으로 나타나는지 확인하였다.
그에 따라, 대지계획 및 규모, 배치상의 특성부터 내부공간에 이르는 변화를 관찰한 결과, 물류센터에서 가장 큰 공간적 비율을 차지하고 있는 적재공간이 최근 자동화 되어 감에 따라, 나머지 필수공간요소들의 공간적 변화까지 이끌고 있음을 주장한다. 또한 기업별로 상이한 자동화 방식의 선택이 공간구축 방식에도 영향을 주며, 크게는 건축적 구축 방식의 차이로 나타남을 확인하였다.
당일배송과 인터넷 경제가 가져오는 소비구조의 변화 속에서 시스템의 팽창으로 야기된 자동화, 대형화된 물류센터들은, 그 동안 거쳐 왔던 중간지점들을 생략하고 점점 도시 내부와 직접적인 연관을 맺고 있다. 이 과정에서 배제된 건축적 관점은, 자동화와 함께 근 미래의 도시모습에 변화를 가능성이 존재하는 이 시설의 무분별한 외형적 팽창 역시 허용하고 있다. 이에 그간 연구가 미비했던 물류시설에 대한 건축 분야의 인식이 재고되고, 물류시설에 대한 건축적 해석으로서 자동화 이외에도 다른 시각을 중심으로 바라 본, 건축계획에서의 심화된 후속 연구 역시 계속되길 기대한다.
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dc.description.tableofcontents1. 서 론 1
1.1. 연구의 배경과 목적 3
1.1.1. 온라인 소비시장의 성장과 경험 공간의 변화 3
1.1.2. 온라인 쇼핑공간의 변화 8
1.1.3. 물류시설의 변화 11
1.2. 연구의 범위와 방법 15
1.2.1. 연구의 범위 15
1.2.2. 연구의 방법 18
1.3. 선행연구 22
1.3.1. 국내 선행 연구의 부재 22
1.3.2. 통계자료의 이용 및 해외의 연구 성과 23
2. 물류시설과 시스템의 관계 27
2.1. 물류시설 관련 현재 법규 및 제도 29
2.1.1. 물류시설 관련 법규 29
2.1.2. 물류시설 관련 인식 32
2.2. 물류센터의 정의 33
2.2.1. 물류시설법에 따른 물류센터의 정의 33
2.2.2. 필수공간요소의 정의 37
2.3. 자동화를 중심으로 한 공간적 변화 42
2.3.1. 접안공간의 변화 42
2.3.2. 이동공간의 변화 48
2.3.3. 적재공간의 변화 52
2.4. 물류시설의 대형화 경향 60
2.4.1. 대형 물류시설의 정의 60
2.4.2. 물류시설의 대형화 방식 63
2.4.3. 대형 물류시설의 분포로 본 도시공간 재조직 경향 66
2.5. Amazon의 자동화, 대형화 예시 69
2.5.1. Amazon 물류센터의 현황 및 특징 69
2.5.2. 내부공간 : 적재/이동공간을 중심으로 73
2.5.3. 외부공간 : 접안공간을 중심으로 79
3. 국내 물류기업들의 자동화 물류센터 구현방식 83

4. 국내 물류센터의 대형화 경향 및 특성 119

5. 결 론 136

참고문헌 145
Abstract 153
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dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc690-
dc.title자동화, 대형화로 인한 물류센터의 건축적 변화에 대한 고찰-
dc.title.alternativeA Study on the Architectural Change of the Logistics Center due to the Automation and Enlargement-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorJo, Yong-Hyun-
dc.contributor.department공과대학 건축학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2020-02-
dc.title.subtitle쿠팡, 이마트, Amazon 물류센터를 중심으로-
dc.identifier.uciI804:11032-000000159369-
dc.identifier.holdings000000000042▲000000000044▲000000159369▲-
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College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Architecture and Architectural Engineering (건축학과)Theses (Master's Degree_건축학과)
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