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태국 전문대학 졸업예정자의 취업결정요인 분석
The Determinants of Employment Decision Making of High Vocational Certificate Level Students in Thailand

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Authors
Duangviboon Aujchareeya
Advisor
최수정
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :농업생명과학대학 농산업교육과,2020. 2. 최수정.
Abstract
이 연구의 목적은 태국 전문대학 졸업예정자의 취업결정에 영향을 미치는 요인들을 구명하고, 취업을 결정하는데 영향을 미치는 학생의 개인적특성과 가정적특성에 어떠한 관계가 있는지 구명하는 데 있었다. 개인적특성은 성별, 학교 소재지, 출신고등학교, 전공계열, 입학동기, 현장실습경험, 아르바이트경험, 구직효능감, 졸업 후 사회적 대우에 대한 인식, 그리고 학교수업 만족도로 구성되며, 가정적특성은 가족의 소득수준, 부모님의 직업, 부모님의 최종학력, 부모님의 교육포부 그리고 가정의 진로지지로 구성하였다.

이 연구의 모집단은 전국의 태국 전문대학 2학년에 재학 중인 학생으로, 2019년 기준으로 297개 학교의 177,488명이다. 학교의 유형, 학교소재지, 전공계열을 고려하여 비례층화표집을 사용하였다. 조사도구는 학생의 개인적특성과 가정적특성에 대해 질문하는 설문지를 활용하였으며, 우편과 온라인을 통해 진행하였다. 조사는 전문대학 297개를 대상으로 각 학교의 30부씩 총 8,910부의 설문지를 배포하였다. 2019년 8월 1일부터 31일까지 인터넷조사로 총 3,588부가 회수되었으며 회수율은 40.27%이다. 불성실 응답 및 이상치를 제외하여 최종적으로 2,730부를 최종 분석 자료로 활용하였다. 분석방법은 기술통계, 차이분석과 이항 로지스틱 회귀분석을 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 for Windows를 이용하여 분석하였으며 모든 분석의 통계적 유의수준은 5%로 설정하여 처리하였다.

분석결과에 요약하면 다음과 같다. 먼저, 태국 전문대학 졸업예정자의 취업결정 상태는 졸업한 후 바로 취업결정한 학생의 비율이 52.4%로 나타났다. 취업결정에 따른 특성의 차이는 남성, 비수도권, 공업계열, 직업계 고등학교 제외한 출신고등학교, 취업을 목적한 입학동기, 현장실습경험이 있는 학생, 그리고 아르바이트경험이 있는 학생들이 취업을 결정할 비율이 더 높다고 볼 수 있다. 한편, 가정적특성은 1~2만 바트 소득수준, 농업인 직업, 초등학교 및 이하 학력의 부모, 그리고 전문대학 수준의 교육포부일수록 학생의 취업한 비율이 더 높다고 나타났다. 이항 로지스틱 회귀분석을 통한 취업결정요인 결과에 따르면 개인적특성에는 출신고등학교, 입학동기, 현장실습경험, 아르바이트경험이, 구직효능감, 그리고 학교수업 만족도는 취업결정에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 학교수업만족도의 경우는 학생이 학교수업을 만족할수록 취업결정이 감소하다고 볼 수 있다. 한편, 가정적특성의 변인 중에서 부모님의 교육포부만 취업결정에 영향을 미치는 것으로 분석되었다.

이 연구의 결론과 제언은 다음과 같다. 첫째, 2019년의 태국 전문대학 2학년 학생들 중 52%가 졸업한 후 바로 취업하는 것으로 분석되어 거의 낮은 수준인 것으로 볼 수 있다. 이는 약 48%의 취업결정을 하지 않는 학생 중에서 졸업한 후 자기의 진로를 아직 결정하지 못 하는 학생이 약 27%로 나타나서 거의 절반의 비율이였다. 이러한 결과를 통해서 태국 전문대학 졸업예정자가 진로에 대한 도움이 필요하다고 볼 수 있고, 학생들에게 취업에 대한 진로상담이나 프로그램 등을 제공할 필요가 있는 것을 확인할 수 있다. 둘째, 태국 전문대학 졸업예정자의 개인적특성은 출신고등학교, 입학동기, 현장실습경험, 아르바이트경험, 구직효능감, 그리고 학교수업 만족도가 학생의 취업결정에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로 인해서 학생들에게 관련 정책이나 방안을 세워야 한다. 먼저, 출신고등학교와 입학동기의 경우는 전문대학 입학하기 전 시기이고, 이는 일이나 취업에 대한 관심이 있어서 전문대학을 입학하는 것으로 추측된다. 따라서 학생들에게 일과 취업에 대한 관심을 갖도록 고등학교 시절 때부터 여러 일 경험을 제공해야 한다. 예를 들어, 일학습병행제, 일에 관련동아리 활동, 학교기업, 아르바이트 프로그램 등을 실시해야 한다. 현장실습경험과 아르바이트 경험의 경우는 일에 관련 경험들이 학생의 취업결정에 많은 영향을 미치는 것으로 확인할 수 있다. 따라서 전문대학 학생들에게 일에 대한 경험을 많이 쌓이도록 일학습병행제, 학교기업, 도제제도, 아르바이트 등의 다양한 일경험 프로그램을 실시해야 한다. 구직효능감의 경우는 학생의 구직효능감을 높게 인식하는 학생들이 취업을 결정하는 것으로 나타나, 이는 학생들에게 구직활동을 경험하도록 기회를 제공해야 되고 취업을 잘하기 위해서 취업에 필요한 능력을 기울 수 있도록 지도와 감독을 해야 한다. 학교수업 만족도의 경우는 학생이 학교수업을 만족할수록 오히려 취업결정의 비율이 감소하였다. 이로 인해서 전문대학 교육과정에 이론수업을 중심하기 보다 현장실습이나 일경험 프로그램을 더 제공해야 할 것이다. 한편, 가정적특성을 분석한 결과에 따르면 부모님의 교육포부가 유일하게 통계적으로 유의미한 영향을 미친다고 볼 수 있었다. 이는 학생들이 부모님이 원하는 교육수준에 따라 공부할 경향이 있다고 추측하였고, 학생이 취업을 촉진하려면 학부모들에게도 취업에 대한 인식을 강화할 필요가 있다. 그러나 연구의 결과를 살펴보면 태국 전문대학 졸업예정자가 가정에 따라 진로를 결정하는 것보다 자기가 스스로 진로를 결정하는 경향이 많은 것으로 볼 수 있다. 이는 전문대학 졸업예정자가 태국 나이로 거의 20살이며 성년이 되는 시기이므로 본인의 진로를 충분히 스스로 결정할 수 있다고 추측하였다. 그러므로 학교가 학생이 스스로 진로를 결정할 수 있도록 진로에 대한 컨설팅, 상담, 프로그램 등을 제공해야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the factors that influence the employment decision of High Vocational Certificate Level Students in Thailand and to find out the relationship between the Personal and Family characteristics of students. Personal characteristics are composed of Gender, School location, Type of origin high school, School major, The reason of School admission, Apprenticeship Experience, Part-time job Experience, Job-search Efficacy, Social treatment after graduation, and School Satisfaction. Family characteristics are Parent/Guardian's occupation, Parent/Guardian's education, Parent/Guardian's educational aspirations, and The career support of the family. The population of the study is the second year of High Vocational Certificate Level Students across the country, with 177,488 students of 297 schools in year 2019 selected by sampling the proportion of stratified clusters considering school types, regions, and majors. The survey tool was a questionnaire asking questions about personal and family characteristics of students by internet survey and from August 1 to 31, 2019. Total of 2,730 copies were used as the final analysis data, excluding insincere responses and outliers. The analytical methods were descriptive statistics, Crosstab Analysis and Binary logistic regression. Collected data were analyzed by using SPSS 25.0 for Windows and statistical significance level of all analysis was set to 5%. The results of the study were summarized as follows. First, 52.4% of the students decided to be employed immediately after the graduation. Second, according to the results of employment decision factors through binary logistic regression analysis, The Personal characteristics were found to be influenced by Type of origin high school, The reason of School admission, Apprenticeship Experience, Part-time job Experience, job search efficacy and School satisfaction. But in case of The School satisfaction, if students were more satisfied by the school class then they had fewer decisions to work. The Family characteristics were found to affect only parents' educational aspirations. The conclusions and suggestions of this study are as follows. First, 52% of The second-year of High Vocational Certificate Level Students in 2019 are found to be employed Decision immediately after graduation, which is almost low level. With this result, About 27% of 48% of students who did not choose to decide to find a job had not yet to decide on their careers after graduation. This suggests that Thai High Vocational Certificate Level Students need help with careers suggestion, and it is necessary to provide students with career counseling and programs. Second, The Personal characteristics that have effect on the student's employment decision are Type of origin high school, The reason of School admission, Apprenticeship Experience, Part-time job Experience, Job-search Efficacy, and School Satisfaction. To support student’s work decisions, it is necessary to provide help to ease employment decisions for them. Such as, In the case of type of origin high school and the reason of school admission, there is the time before the High vocational certificate level admission. It is assumed that the students have the motive of employment before entering college, so we should provide the systematic employment guidance since High school level or another level before entering the college. In the Apprenticeship Experience and Part-time job Experience case, Jobs and work experiences were the important things that affect the students' employment decisions. So, we should provide students with opportunities to experience a variety of job activities. Students who are highly aware of job search efficacy have been found to determine employment. To increase this, it is necessary to reinforce the job search efficacy through employment preparation programs and provide opportunities to experience job hunting. But if students were more satisfied in school class, they decided to study after graduate. So, the curriculum of colleges needs to provide more job experience programs rather than theories. Third, the family characteristics showed that the guardian’s education aspirations influenced the student's employment decision. This confirms that students tend to study according to their parents' level of education aspirations. However, the factors influencing the employment decision can be seen that students make their own career decisions rather than the parents' opinion.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160902
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Appears in Collections:
College of Agriculture and Life Sciences (농업생명과학대학)Dept. of Agricultural and Vocational Education (농산업교육과)Theses (Master's Degree_농산업교육과)
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