Publications

Detailed Information

고등학교 기후변화 동아리 프로젝트 활동이 생태시민성 함양에 미치는 영향 : The Impact of Project Activities on Cultivation of Ecological Citizenship in High School Climate Change Club

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박우용

Advisor
김찬종
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 과학교육과(지구과학전공),2020. 2. 김찬종.
Abstract
본 연구는 인간에 의해 촉발된 기후변화 문제가 돌이킬 수 없는 위험 요인으로서 지구상 모든 곳에 악영향을 미치고 있는 현재의 상황 속에서, 이에 직면한 미래세대인 고등학생들이 기후변화에 대해서 제대로 알고, 문제에 대한 올바른 가치관을 가지며, 그에 따라 개인적·사회적 실천을 할 수 있는 역량을 길러주기 위한 기후변화 교육을 제공하는 방안 중 하나로 고등학교 기후변화 동아리에서의 프로젝트 활동을 제안하고자 한다.
또한, 이러한 형태의 기후변화 교육은, 이를 통해 학생들로 하여금 전통적인 시민의 범주를 넘어, 기후변화와 같은 전 지구적 환경 문제에 대해 인식할 수 있음은 물론이고, 책임감과 의무감을 가지고 자발적으로 행동할 수 있는 생태시민으로서의 의식을 함양하는 데에 지향점을 두어야 한다고 보았다.
따라서, 본 연구는 기후변화 교육의 목표와 수준을 고려한 고등학교 기후변화 동아리 프로젝트 활동을 어떻게 개발하고 적용할 수 있는가에 대한 방향을 모색하고, 이에 따라 고등학교 기후변화 동아리 프로젝트 활동이 학생들의 생태시민성 함양에 어떤 영향을 주었는가를 분석하고자 하였다.
이를 위하여 경기도 김포시 소재 A 고등학교 기후변화 청소년 활동단 동아리에 자발적으로 참여한 1학년 학생 10명을 대상으로 프로젝트 활동을 개발해 적용하였으며, 생태시민성을 측정하기 위한 사전·사후 설문지와 활동 결과물 및 관찰일지 자료를 수집하고, 사후 심층 인터뷰를 실시하여 기후변화 동아리 프로젝트 활동이 참여 학생의 생태시민성 함양에 어떤 영향을 주었는지 질적으로 분석하였다. 특히, 생태시민성은 본 연구에서 고등학생이 생태시민으로서 가져야 할 자질을 지식과 이해, 책임, 정의, 지속가능성, 참여의 다섯 가지로 정하고, 각각의 자질에 대하여 구체적으로 살펴보았다.
연구 결과는 첫 번째로 프로그램의 개발·적용에서, 고등학교 기후변화 동아리 프로젝트 활동을 3단계로 구성할 수 있었다. 1단계는 기후변화의 이해를 목표로 하며, 학생들은 주어진 자료를 해석하여 기후변화의 원인에 대한 설명 모델을 생성하는 활동을 통해 문제 상황을 알고 이해할 수 있었다. 2단계 활동의 목표는 기후변화 문제상황에 대한 통찰로, 모둠별로 가까운 주변에서 기후변화 주제에 대해 탐구하거나 조사하고자 하는 주제를 찾고 계획을 세워 실행한 후, 그 결과를 함께 공유하고 의견을 나누었다. 이를 통해 학생들은 기후변화 문제가 자신과 멀지 않은 곳에 있다는 새로운 시각을 갖게 되었다. 마지막으로 3단계는 사회적 실천의 계획과 참여를 목표로 하였으며, 고등학생의 수준에서 실천할 수 있는 공동 행동을 기획하고 실행하였다. 여기에서 학생들은 기후변화 문제 상황을 알리기 위한 포스터를 제작해 교내 곳곳에 부착하는 홍보 캠페인 활동을 진행했으며, 자발적 행동에의 의지와 실행 능력을 함양할 수 있었다.
두 번째로 생태시민성의 함양과 관련하여, 먼저 활동 전과 후 생태시민성 변화 양상을 살펴보면, 지식과 이해와 참여의 측면에서 향상된 경향을 보이는 반면, 지속가능성 측면에서는 다소 낮아지는 모습을 보였다. 더욱 구체적으로 지식과 이해에서는 기후변화 문제의 원인과 영향에 대한 인식 및 과학적 이해도가 증가했음을 확인할 수 있었고, 책임에서는 인간과 자연의 관계 및 환경에 대한 인류의 행위에 대한 인식이 변화했음을 볼 수 있었다. 또한 정의의 측면에서 학생들은 기후변화로 인한 재해 및 위험의 부정의에 대한 개인의 가치관을 형성했으며, 지속가능성에서는 환경을 고려하는 개인의 행동이 변화하였고, 또한 현재 자신이 하고 있는 행동을 성찰하고 반성하는 모습을 보였다. 마지막으로 참여에서는 대체로 공동행동에 대한 참여 의지가 증가하였으나, 일부 학생은 기후변화 문제로 인한 현재 상황을 비관하여 참여에 대한 의지가 오히려 낮아지는 모습도 볼 수 있었다.
이러한 연구 결과를 통하여, 첫째, 고등학교 기후변화 동아리 프로젝트 활동은 3단계로 개발하여 적용할 수 있었으며, 이는 (1) 기후변화 문제의 원인과 영향에 대해 알고 이해하여, (2) 본인의 현재 행동을 되돌아보며 문제에 대응하기 위한 개인의 가치관을 가지고, (3) 개인적 및 사회적 실천에 적극 참여할 수 있는 역량을 길러주는 교육이라는 기후변화 교육의 정의에 부합한다. 둘째, 고등학교 기후변화 동아리 프로젝트 활동의 각 단계는 지식과 이해, 책임, 정의, 지속가능성, 참여라는 생태시민으로서 가져야 할 자질의 각 영역에 영향을 미쳤으며, 학생들로 하여금 생태시민으로서의 역량을 함양하는 데 기여할 수 있는 가능성을 보여 주었다. 이 연구를 바탕으로 미래세대인 학생들을 대상으로 한 기후변화 교육이 더 많이 이루어져야 하며, 다양하게 행해지는 기후변화 교육이 현대 사회가 요구하는 새로운 형태의 시민을 양성하는 데 기여할 수 있을 것이라 기대하는 바이다.
This study shows that in the present situation where human-induced climate change problems are irreversible risk factors which are adversely affecting all parts of the world, high school students (the future generations) who are facing these problems are aware of climate change and correct the problem. We would like to suggest project activities for high school climate change clubs as one of the ways to provide climate change education to develop values ​​and thus to develop the capacity for personal and social practice.
In addition, this type of climate change education enables students to act voluntarily and with responsibility and a sense of duty, as well as making them to become aware of global environmental issues such as climate change, beyond traditional citizenship. It was pointed out that the our objective should be to cultivate students consciousness as an ecological citizens.
Therefore, this study seeks to develop and apply high school climate change club project activities in consideration of the goals and level of climate change education, and analyze their influence on the cultivation of ecological citizenship.
For this purpose, the project activities were developed and applied to ten first grade students who voluntarily participated in a club named Climate Change Youth Activity Group in A high school in Gimpo-si, Gyeonggi-do. The data were collected and in-depth interviews were conducted to qualitatively analyze how the climate change club project activities affected participating students ecological citizenship. In particular, ecological citizenship is comprised of five qualities that high school students should possess as ecological citizens: 'knowledge and understanding', 'responsibility', 'justice', 'sustainability' and 'participation'. We looked about these in detail.
In determining the results of this study, at first, in developing and applying the program, we organized the project activities of the high school climate change club in three steps. Step 1 aimed to understand climate change, the students could know and understand the crisis by interpreting the data provided and creating an explanatory model of the causes of climate change. The goal of the step 2 activities was to provide insight into climate change issues, so the students identified, planned, and implemented themes on the topic of climate change which each group wanted to explore or investigate, and then shared and discussed the results. This gave students a new perspective that climate change is not far from them. Lastly, step 3 aimed at planning and participation in social practice. Students planned and executed joint actions which could be implemented at the high school level. Here, the students produced posters to inform their peers of climate change issues and posted them on around their school. Through this activity, they could cultivate their willingness and ability to act voluntarily.
Secondly, progress in each of the five qualities of ecological citizenship was evident after the activities, both in terms of knowledge and understanding and participation, while there was a slight decrease in sustainability. More specifically, an increase in the scientific understanding of the causes and effects of climate change problems were shown in knowledge and understanding, and the perception of human behavior about the relationship between humans and nature and the environment was changed in responsibility. Students formed individual values ​​for the injustice of disasters and risks caused by climate change in justice, and the behavior of individuals considering the environment changed, and their behavior was reflected upon, in sustainability. Lastly, in participation, the willingness to participate in joint action had generally increased, but some students indicated that their willingness to participate had declined due to their disappointment with the current situation caused by climate change issues.
Through these research results, first, high school climate change club project activities could be developed and applied in three steps in line with the definition of climate change education: 1) education to learn the causes and impacts of climate change issues, 2) reflection on current behavior and 3) cultivation of the capacity to participate actively in personal and social practice with personal values to respond to them. Second, each step of the high school climate change club's activities affected each characteristic that ecological citizens should possess: knowledge and understanding, responsibility, justice, sustainability, and participation, demonstrating the potential for students to contribute to their capacity as ecological citizens. Based on this research, more climate change education should be provided for students, and climate change education programs are expected to contribute to foster new forms of citizenship required by the threat of climate change.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160830
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share