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Speed of Internationalization, the Knowledge Link and Effects of Creativity : 국제화 속도의 결정요인, 지식 특성과 기업 창의성

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dc.contributor.advisor박남규-
dc.contributor.author전영신-
dc.date.accessioned2020-05-19T07:46:26Z-
dc.date.available2020-05-19T07:46:26Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000160451-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/167535-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160451ko_KR
dc.description학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :경영대학 경영학과,2020. 2. 박남규.-
dc.description.abstractWith increased global competition, the speed of internationalization is an important strategy for international expansion. However, conventional theories describing the gradual internationalization of established firms fall short in explaining recent patterns of internalization whereby firms internationalize at a significantly faster pace and scope. Moreover, speed in international business literature has been focused on young and small firms mostly examining the time it takes for initial foreign expansion after foundation. This has led to the lack of studies on what happens after that first initial expansion and the diverse factors that affect this process. To address this issue, the study draws attention to the importance of speed to established firms. It examines the factors that affect subsequent international expansion especially in terms of the pace of internationalization which in this study is referred to as speed.
The first section of this study examines various theoretical frameworks that explain why and what causes firms to expand to foreign markets and how the notions of speed is incorporated in theses literatures. These frameworks explain processes, entry modes, timing and speed of internationalization. While it is important to examine different explanatory factors of each theory, these theories fall short in explaining recent internationalization patterns when interpreted singly. Thus, the study highlights the importance of integrating various theoretical approaches acknowledging the complementarity of different theories to better understand why some firms deviate from predicted patterns of internationalization.
The second section empirically investigates certain knowledge and firm characteristics that affect the speed of internationalization. Using data on 186 Korean firms (2009-2018), it found that technological knowledge and prior experiential knowledge had a positive relationship with the speed of internationalization. It also found that firm level creativity positively moderated this relationship. The results contribute to existing literature by examining the circumstances under which rapid expansion through internationalization becomes a viable strategy for firms. It also enriches the empirical context of internationalization speed research by examining established firms in a wide variety of industries as opposed to the most commonly studied small and young firms in technology intensive industries.
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dc.description.abstract치열한 글로벌 경쟁 시대에 맞서, 국제화 속도(speed of internationalization)는 기업들에게 있어 중요한 전략적 고려사항이 되고 있다. 하지만 해외시장 경영 위험을 감소시키기 위한 점진적 시장 진출을 기본으로 하는 전통적인 기존의 국제화 이론들은 최근 기업들의 빠른 국제화 현상을 설명하는 데에 한계를 보인다. 또한 국제화 속도를 집중적으로 분석하는 연구들은 창업초기부터 빠르게 국제화를 진행하는 주로 본 글로벌 (born globals) 이라고 일컫는 신생기업을 집중적으로 연구, 속도 또한 첫 설립일로부터 최초 해외시장 진출까지 걸리는 도달 시간에 대한 연구가 주를 이었으며, 첫 해외 시장 진출 이후의 과정에 대한 연구는 상대적으로 부족하다. 따라서 오랜 시간 자국 시장에 집중하다가, 급변하는 국제환경에 맞서 새롭게 빠른 속도로 해외 시장에 진출하는 중견 또는 대기업, 이미 국제화 경험은 있으나 최근 들어 다시 빠르게 해외 시장 진출에 박차를 가하는 기업들의 국제화 속도에 대한 설명은 적극적으로 이루어지지 않고 있다. 본 연구는 이러한 부분을 보완하기 위해, 신생기업 뿐만이 아닌 중견기업 이상의 또는 대기업 역시 빠른 국제화의 니즈가 있음을 인지, 이들 역시 점진적 해외시장 진출이 아닌, 빠른 국제화 속도를 보이고 있음에 주목하고 있으며, 이러한 기업들의 국제화 속도에 영향을 미칠 수 있는 다양한 요소들을 관찰하고자 한다.
본 연구의 첫 번째 파트는 국제화 과정의 전통적 이론을 살펴본다. 어떠한 요소들이 기업을 국제시장에 뛰어들게 하며 이들 이론에서 국제화 속도는 어떻게 다루어 지고 있는지 살펴본다. 다양한 이론적 관점을 이해하고 각 설명요소를 살펴보는 것도 중요하지만, 단일 이론으로써 기존 이론들은 현재의 기업 국제화 속도를 충분히 설명하기에는 부족함이 있다. 따라서 보다 종합적인 접근으로 국제화 속도를 연구할 필요가 있으며, 각 이론들의 다름 보다는, 어떻게 이를 통합하여 기업의 국제화 속도를 보다 체계적이고 효과적으로 이해하고 기존 이론의 예측과 다른 방향의 국제화 과정을 보이는 기업을 설명할 수 있는지에 대한 고민을 해볼 필요가 있음을 살펴보고 있다.
본 연구의 두 번째 파트는 국제화 속도에 영향을 미치는 지식 및 기업특성에 대한 실증연구를 실시하였다. 한국상장사협의회에 상장된 10개 산업군의 186개 기업을 대상으로 2009년에서 2018년 사이 10년치 자료를 관찰, 이전 경험지식 (prior experiential knowledge)과 기술지식 (technological knowledge) 이 국제화 속도에 긍정적인 영향을 미치고 있으며 기업창의성은 (firm level creativity) 이를 정의 방향으로 조절하고 있음을 알 수 있었다. 이는 어떠한 지식과 기업 특성이 기업의 국제화 속도에 긍정적인 영향을 미치는지 봄으로써 해외 시장 진출 속도를 증가하고자 하는 기업들이 집중하고 양성해야 하는 지식 및 기업특성을 파악하는데 도움을 주며, 기존의 속도 연구에서 집중되어 왔던 신생기업, 그리고 기술집약적 산업의 연구 맥락을 보다 넓혀, 국제화 속도에 대한 포괄적인 접근을 시도했다는 데에 의의를 둘 수 있다.
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dc.description.tableofcontentsCHAPTER I. INTRODUCTION AND OVERVIEW 1
1. Research Motivation 2
2. Empirical Setting 7
3. Organization of Thesis 9
CHAPTER II. INTERNATIONAL EXPANSION: BACKGROUND THEORIES, AND RECENT APPROACHES TO INTERNATIONALIZATON STUDIES 12
1. Background Theories 13
1.1. The Knowledge Based View of the Firm 13
1.2. The Organizational Learning theory of the Firm 20
2. Internationalization, a Multitheoretical Framework 28
3. Recent Approaches to Internationalization Studies 35
3.1. International Entrepreneurship 35
3.2. Dynamic Capabilities 41
3.3. Firm Level Creativity 44
3.3.1. Assessing Firm level Creativity 48
4. Conclusion 58
CHAPTER III. THE SPEED OF INTERNATIONALIZATION AND KNOWLEDGE, THE MODERATING EFFECTS OF FIRM LEVEL CREATIVTY 59
1. Introduction 60
2. Literature Review 66
2.1. Sequential View on Knowledge and Learning 67
2.2. International Entrepreneurship View on Knowledge and Learning 70
2.3. Speed and the Internationalization of the Firm 74
3. Hypothesis Development 77
3.1. Prior Experiential Knowledge and Speed 77
3.2. Technological Knowledge and Speed 81
3.3. Firm Level Creativity and Speed 85
4. Research Method 90
4.1. Sample and Data Collection 90
4.2. Measures 91
5. Results 97
6. Discussion and Conclusion 101
CHAPTER IV. CONCLUSION 112
References 119
국문초록 142
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dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc658-
dc.titleSpeed of Internationalization, the Knowledge Link and Effects of Creativity-
dc.title.alternative국제화 속도의 결정요인, 지식 특성과 기업 창의성-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.department경영대학 경영학과-
dc.description.degreeDoctor-
dc.date.awarded2020-02-
dc.identifier.uciI804:11032-000000160451-
dc.identifier.holdings000000000042▲000000000044▲000000160451▲-
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