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국내여행산업의 신서비스 개발 성공요인
Success Factors for New Service Development in Travel Industry

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Authors
정상철; 김명숙
Issue Date
2006
Publisher
서울대학교 경영대학 경영연구소
Citation
경영논집, vol.40, pp.308-334
Abstract
서비스산업의 급속한 성장과 더불어 신서비스 개발의 중요성이 증대되고 있다. 신서비스 개발시에는 서비스의 속성을 잘 이해하고 이에 맞는 개발계획이나 전략을 수립하는 것이 필요하다. 본연구에서는 국내 여행업을 중심으로 신서비스 개발의 성공요인을 도출하기 위한 실증분석을 수행한다. 이를 위해 문헌을 통해 신서비스 개발(NSD)과 신제품 개발(NPD) 사이의 차이점을 살펴본뒤, 성공적 신서비스 개발을 위한 요인들을 도출하여, 이와 개발성과와의 관계를 확인해본다. 실증분석을 통해 다음과 같은 세 가지 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 신서비스 개발의 성공가능성을 높이기 위해 기업들은 종업원들의 전문지식을 신장할 수 있는 방법을 모색하여야 한다. 둘째, 기업들은 다기능팀이나 부서간의 원활한 의사소통에 의해, 그리고 정보기술을 통해 신서비스 개발을 촉진할 수 있다. 셋째, 기업들은 신서비스 개발 분위기를 신장시켜야 하며, 이를 위한 종업원들에 대한 동기부여가 필요하다. The purpose of this study is to find the critical factors for successful new service
development, and to identify the relationships between NSD success factors and
performances in domestic travel industry. In the results, we confirmed the following
consequences. First, the study presented the theoretical basis for setting the new
service concept and the business strategy for a firm to develop new service by
providing relationships of NSD factors and NSD performance. Second, we find that
success factors for NSD are market-related, company-related and development
process-related. Third, Relations between success factors for New Service Development
and performances are clarified.
ISSN
1229-0491
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/32155
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