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경쟁과 협력
Competition and cooperation

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Authors
이형우
Issue Date
2005-06
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 43 No. 2, pp. 267-298
Keywords
협력경쟁조직성과CooperationCompetitionOrganization, Performance
Abstract
협력과 경쟁은 조직을 구성하는 양대 축으로 가장 핵심적인 요소이다. 조직은 이들 두 가지 요소에 의해 조직의 목적을 달성하며 성과를 내게 된다. 그러나 현대사회에서는 신자유주의에 기반을 둔 세계화의 논리에 따라 경쟁이 지나치게 강조되고 있다. 본 논문은 조직 내에서 경쟁만을 내세우는 지금과 같은 정책들이 과연 조직의 존속과 성장 그리고 성과 달성에 바람직한 것인가라는 근본적인 문제를 제기한다. 협력과 경쟁이 조직의 목표달성을 위한 중요한 요소라고 한다면 어느 한 측면만을 강조하고 또 다른 측면을 도외시 하는 것은 조직의 목적을 효율적으로 달성할 수 없게 만든다. 따라서 협력과 경쟁이 어떤 특성을 가지고 있으며 각각의 긍정적인 측면과 부정적인 측면을 분석하여 협력의 가치를 재조명하고 이를 균형 있게 추구하도록 하는 것은 중요한 의미를 가진다. Purpose of this paper is to reexamine the importance of concept of cooperation. It is said that cooperation and competition can both contribute to improve productivity and performance of organization. Recent years, there is a trend to emphasize competition to increase member of a organization, instead cooperation. Of cause, competition is one of the most important and powerful factors to increase productivity. That is why all most every organization both private and public organization try to adopt competition strategy. It is not intended to deny the fact that the competition is essential to survive in this competitive world in this paper. Rather, I would like offer not to discard and to reconsider usefulness of cooperation to improve performance of organizations, because, as we know, the concept of cooperation also important in increasing productivity of organization.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/70715
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.43 (2005)
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