Publications

Detailed Information

『대학』3강령 8조목의 분석과 행정학적 함의 : The analysis of the 3 principles(綱領) and 8 articles(條目) of daehag(大學 : great learning) and its implications on public administration

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이병갑

Issue Date
2005-12
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 43 No. 4, pp. 357-376
Keywords
대학3강령8조목혈구지도신독Great LearningPrinciplesArticlessindokhyulgujido
Description
이 논문은 2005년도 한국행정학회 하계학술대회에서 발표되었던 논문을 수정·보완하였음.
Abstract
한국 행정학에서 미국이론의 무비판적 도입과 이의 수용은 행정학의 적실성과 지적 교류의 역조현상을 나타내고 있어 많은 문제를 초래하고 있다. 한국 행정학의 적실성을 높이고, 담론을 풍성하게 하고, 주체적으로 연구하기 위해서는 과거 동아시아 정치·행정의 핵심적·지적 논거로서 작용하였던 『대학(大學)』에 대하여 관심을 가질 필요가 있다. 『대학』의 3강령은 행정이 지향해야 할 목표이고, 8조목은 이의 실현과정이라고 할 수 있다. 『대학』의 기본논리는 수신(修身)이며, 『대학』에서 강조한 것은 신독(愼獨)을 통한 공개행정과 다른 사람을 배려하면서 모든 것을 공정하게 처리하는 혈구지도(絜矩之道)이다. 『대학』에 대한 이론적 함의는 행정 철학 분야에서는 3강령이, 조직관리 분야에서는 격물·치지·성의·치국이, 인사행정 분야에서는 격물·치지·성의·정심·치국이, 재무 행정 분야에서는 치국·평천하가, 정책학 분야에서는 격물·치지·정심·치국이 대체로 적용될 수 있음을 파악하였다. 절차적으로 나타난 함의는 정책과정은 일의 순서를 정함에 있어서 절차적 중요성과 정책의 우선순위화(proritization)를 강조하였다. 정책적 함의는 정책의 방향에 있어서 민생과 관련된 문제에 중점을 두어야 한다는 것을 강조하고 있다. The non-critical introduction and application of American public administration theories in Korea has been causing adverse effects in the field of public administration and its intellectual exchange. In order to enhance the relevance, facilitate discourse and to conduct independent study of public administration in Korea, it is highly important to pay attention to the Confucian classic called Daehag(大學 : Great Learning), which provided the foundation for the politics and administration in East Asia in the past. The three principles in Daehag refer to goals or ideals the public administration needs to pursue and the eight articles, to the process of the actualization of the goals. The basic logic of Daehag, (Great Learning) is the cultivation of oneself and the key points of the Great Learning is open administration through 'sindok(愼獨)', by which means not to lose one's authenticity even when one is by oneself and through 'hyulgujido(絜矩之道)' which is to deal with all things fairly while caring for others. The theoretical implications for the Great Learning as applied to public administration are as follows: 1) 3 principles of Great Learning can be applied in the field of philosophy of public administration; 2) the study of things and nature, extension of knowledge, absolute sincerity, and state governance, in the field of organization and management; 3)the study of things and nature, extension of knowledge, absolute sincerity, rectification of mind, and state governance, in the field of personnel administration; 4) peaceful governance of state and the world applied in the field of financial administration; and 5)the study of things and nature, extension of knowledge, rectification of mind, state governance in the field of policy. The procedural implication places importance on the prioritization of policies and the significance of following procedures in selecting the order of things. The implication for policy focuses on the problems related to public welfare.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/70777
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share