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19세기 감로도의 인물상에 보이는 새로운 양상
Iconographic changes in the 19th-century Gamnodo: new human figures in Nectar Ritual Paintings

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Authors
김승희
Issue Date
2010
Publisher
서울대학교 규장각한국학연구원
Citation
한국문화, Vol.49, pp. 99-121
Keywords
Gamnodo (Nectar Ritual Paintings)Cheondojae (Ceramony for Guiding Forlorn Wandering Spirits)Agwi (Hungry Ghosts)Jaedan (Altar for Religious Services)Samdan (Three Platforms)
Abstract
조선시대에 탄생한 감로도는 고통스런 업의 굴레에서 헤어나지 못한 무주고혼을 음식으로 상징되는 ‘감로로써 벗어나게 할 수 있다는 내용의 그림이다. 16세기 후반부터 20세기 초까지 약 400여 년간에 걸쳐 꾸준히 제작된 감로도는 현재 60여 점의 작품이 국내외에 남아 있다. 감로도의 도상의 고혼의 천도의례를 효과적으로 진행하고자 하는 목적 하에 성립되었으므로, 시기나 지역과는 상관없이 대체로 유사한 모습으로 전개된다.

그러나 19세기 후반에 서울과 그 주변 사찰에서 제작된 감로도는 일부 내용뿐 아니라 표현양식에서도 커다란 변화가 일어난다. 그 이전 시기에는 볼 수 없었던 새로운 모습의 인간상들이 화면에 적지 않게 출현하고 있는 것이다. 고혼의 숙세 중에 마지막 임종의 순간을 빌어 고혼의 모습을 나타내었던 이전 시기와는 달리, 일부 인물상을 제외하고는 그 자리에 당시 인간의 생활상이 생생하게 묘사되고 있는 것이다. 숙세에 고혼이 겪었을 최후의 순간도 그때의 현실이 배제될 수는 없었을 것이므로, 일정 정도의 당시 상황은 반영될 수밖에 없을 것이다. 그러나 19세기 후반의 감로도에서는 현실 생활의 모습뿐 아니라 그때의 풍정을 반영했던 일반 회화의 풍속 장면을 연상시키는 도상까지도 등장시킴으로써 당시 사회의 실상을 기록해두고자 하는 의지를 찾아볼 수 있다.

Gamnodo, a painting genre which emerged during the Joseon Dynasty, has as its theme the emancipation of the so-called mujugohon (forlorn wandering spirits with no posterity) from the bondage of pain and suffering to which hey are subjected, through Buddha"s grace, symbolized by a sweet beverage called "gamno." This genre remained current for nearly four hundred years, from the late 16th century to the early 20th century. Of the many paintings produced on this theme, about sixty have survived to the present, some located in Korea and some others overseas. Gamnodo, which may be translated into "nectar ritual paintings," were aimed at guiding forlorn spirits back to the spirits" world. These paintings had common iconographic elements and stylistic traits that were recognizable, regardless of the place or time of production.

This stable tradition, however, underwent major changes starting from the late 19th century. Nectar ritual paintings produced around this time, in Buddhist temples located in Seoul and its environs, depart from works from previous periods of time, in style and also in some of the iconographic details. New types of human figures, never seen in previous nectar ritual paintings, make their appearance from this point on. Previously, the only human figure portrayed was the forlorn wandering spirit, given a brief visual incarnation in the scene of the former life, at the moment of his passing. Paintings produced from the late 19th century, meanwhile, introduce other human figures, depicted in their everyday environment, rather than in an abstract and timeless setting. In depicting a forlorn spirit at the final moment of his past life, Joseon artists could have felt it necessary to invoke at least some of the everyday context surrounding his existence and the conclusion thereof.
ISSN
1226-8356
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/73077
Files in This Item:
Appears in Collections:
Kyujanggak Institute for Korean Studies (규장각한국학연구원)Korean Culture (한국문화) Korean Culture (한국문화) vol.49 (2010)
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