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정신으로서의 이성 -『정신현상학』에 나타난 이성에서 정신으로의 이행의 분석을 통한 헤겔의 이성 개념의 계보학적 해명- : Reason as Spirit —A Genealogical Exposition of the Hegels Concept of Reason through the Analysis of the Transition from Reason to Spirit in the Phenomenology of Spirit—

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Authors

강순전

Issue Date
2010
Publisher
서울대학교 철학사상연구소
Citation
철학사상, Vol.38, pp. 69-98
Keywords
이성정신계보학개념생성현실성실재성확실성관념론ReasonSpiritGenealogyNotionGenesisActualityRealityCertaintyIdealism
Abstract
『정신현상학』의 「이성」 장의 중심테제는 이성에서 정신으로 혹은 참된 이성, 실현된 이성은 정신이다라고 표현될 수 있다. 본 연구는 칸트의 이성 개념 비판을 통해 드러나는 헤겔 고유의 이성 개념의 근본적인 특성들을 고찰한다. 헤겔에 따르면 칸트적 관념론은 자아가 모든 실재성이라고 주장하지만 그것은 사실상 이 통일을 이루어내지 못했다. 헤겔은 인간의 인식능력에 제한된 칸트의 초월론 철학(Transzendentalphilosophie)의 주체를 확장하려고 시도한다. 순수 범주는 현실 세계의 다수성을 매개
하여야 한다. 하지만 순수하고 공허한 범주의 충족 내지 실현은 외부로부터가 아니라 내부로부터 생겨나야 한다. 주체는 자기 구별을 통해서 현실의 다수성을 산출해야 한다. 주관적으로 머물지 않으면서 객체의 다수성을 산출해야 한다는 주체에 대한 요구와 더불어 헤겔은 새로운 초월론 철학을 구상한다. 헤겔은 경험적으로 제한된 칸트의 주관을 현실성과 동일한 절대적 주관으로 확장한다. 주관이 절대적이라면 주관 밖에는 아무 것도 없으며 주관은 현실성과 동일하다. 따라서 절대적 주관에 의해 내적으로 산출된 것은 바로 현실성이다. 이와 같이 주체를 현실성으로 확장함으로써 헤겔은 세계의 질서가 직접적으로 철학적 원리인 주체와 일치하게 되는 새로운 초월론 철학을 구상한다.
The central thesis of the chapter titled Reason of the Phenomenology of Spirit can be expressed as from reason to spirit or the true or actualized reason is the spirit. This paper shows how Hegel gives reasons for this thesis with his criticism of Kants concept of reason, and the main figures of Hegels concept of reason
appear from this. Kants idealism maintains that the I is all reality.
According to Hegel, however, he did not, in fact, complete this unity. Hegel tries to expand the subject of Kants transcendental
philosophy which is restricted to the ability of human understanding.
Hegel demands that the pure category mediates the multitudes of the actual world. Fulfillment or realization of the pure and thus empty category, however, should result not from the outside, but from the inside. The subject must produce multitudes of the actuality by distinguishing itself. With the demand that the subject should produce
multitudes of the object without being subjective, Hegel conceives a new transcendental philosophy. Hegel expands the empirically restricted subject of Kant to the absolute. If the subject is absolute, there is nothing outside the subject, which is identical with the actuality. What is produced internally by the absolute subject is therefore nothing but the actuality. Expanding the subject to the actuality, Hegel conceives a new transcendental philosophy in which the order of the world corresponds immediately to the subject as the
philosophical principle.
ISSN
1226-7007
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/75877
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