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이지의 『노자』도 개념에 대한 이해 : Li Zhi(1527∼1602)s Understanding of the Concept of Dao in the Laozi

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Authors

김학재

Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 인문학연구원
Citation
인문논총, Vol.66, pp. 357-381
Keywords
이지(李贄, 1527∼1602)탁오(卓吾)『노자』(老子)『도덕경』(道德經)『노자해』(老子解)『해로』(解老)도(道)유무(有無)공(空)Li Zhi(李贄, 1527∼1602)Zhuowu(卓吾)the Laozi(老子)the Daodejing(道德經)Laozi jie(老子解)Jielao(解老)Daoyou-wu(有無)being and non-being, kong(空)emptinessŚuˉnyata
Abstract
주지하듯 이지(李贄, 1527∼1602, 號는 卓吾)는 명대의 대표적인 삼교합일론자(三敎合一論) 중 하나이다. 그는 유교, 불교, 도교(도가)가 결국은 귀결점이 동일하다는 믿음을 가지고 있었으며 그 귀결점은 다름 아닌
수기(修己, self-cultivation)와 치인(治人, ruling others)이었다. 즉, 이지는 유․불․도 모두가 마음의 수양을 배움의 중심으로 삼고 그러한 수양을
바탕으로 다른 이들을 교화하고자 한다는 점에서 상통한다고 생각하였다. 그러한 맥락에서 이지는 『도덕경』(道德經), 『남화경』(南華經), 『문시진경』(文始真經), 『화서』(化書) 등의 도가류의 책들을 자기 수양을 위해 읽을 것을 권장했으며, 현재는 일실되고 없는 도교초 (道敎鈔)를 편집하여 후학들의 수양의 편의를 도모하기도 했다. 또한 이지는 『노자해』(老子解)(혹은 『해로』(解老))와 『장자해』(莊子解)를 저술하여 도가의 대표적 저서인 『도덕경』과 『장자』에 대한 전문적 연구를 수행하였는데 두 저작의 기본적인 동기 역시 수기와 치인에 관한 그의 탈 분파적(脫分
派的, non-sectarian) 이해에서 비롯된 것으로 보인다. 「『노자해』서」(老子解序)에서 이지는 다음과 같이 말하였다.
This article discusses the Ming scholar, Li Zhis (李贄, 1527∼1602, styled Zhuowu 卓吾) understanding of the philosophy of Laozi. This article focuses on his anti-metaphysical understanding of such central concepts of the Laozi as Dao, being (you 有), and non-being (wu 無), and suggests that his understanding of the Laozi relates to Zen (Chan) Buddhism.
Li has been known as an non-sectarian, iconoclastic, and anti-metaphysical thinker; he was a radical student of the Yangming school, a Zen (Chan) Buddhist monk, and a Taoist at the same time. Such characteristics
of his learning are well reflected in his interpretation of the Laozi; his learning in the Yangming school and Zen Buddhism influenced his understanding of the philosophy of Laozi.
In his interpretation of the Laozi Ch.1, Li shows a parallelism between chang-dao 常道 vs. ke-dao 可道 and chang-ming 常名 vs. ke-ming 可名, implying kedao and keming can be deemed as nouns - an effable Dao and a nameable name, which are not the Constant Dao and name (fei-chang-dao/ming) and yet a provisional modes of Dao and name. In doing so, Li wants to find the philosophical basis of a positive understanding of the effable Dao and nameable names.
ISSN
1598-3021
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/75944
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