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둔스 스코투스와 데카르트의 철학적 연관성에 대한 고찰 -개체화 원리 문제를 중심으로-
An Examination of the Philosophical Link between Duns Scotus and Descartes: the point of view the problem of the principle of individuation

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Authors
김선영
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 철학사상연구소
Citation
철학사상, Vol.42, pp. 37-65
Keywords
둔스 스코투스데카르트개체화의 원리존재실체개체단일성Duns ScotusDescartesThe Principle of IndividuationMatterFormIdentity
Description
이 논문은 2010년 11월 6일 한국중세철학회 가을학술대회에서 발표되었던 글을 수정, 보완한 것이다.
Abstract
현대철학에서 다시 중요한 주제로 대두되는 개체화 원리 문제는 사실 중세철학자들에게서 많이 다루어졌지만 라이프니츠를 제외한 근대철학자들에게서는 크게 부각되지 않았다. 필자는 이러한 개체화 원리 문제의 논의 전개 과정에서 스코투스와 데카르트가 어떠한 역할을 했는지를 이 두 철학자에게서 공통적으로 보이는 개념들을 통해 밝히고자 한다. 스코투스는 물질적 실체들의 개체화를 순수형상으로 간주되는 천사들의 개체화와
같은 방식으로 이해하면서 순수 철학적 측면에서 개체화 원리를 다룬다.
이는 존재를 물질과 형상의 결합체로 파악하는 아리스토텔레스주의를 거부하는 것이며, 또한 이것은 개체화 원리 문제를 개체화 원인의 문제로 변환시킨 것이다. 스코투스에게서 한 존재자의 ‘이것임’은 그 개체의 종이 단일하다는 전제에 의해 가능하다. 이에 반해 데카르트는 개체화 원리 혹은 원인을 문제 삼지 않는다. 데카르트는 보편질료와 보편형상을 물질적 실체의 개체화와 형상적 실체의 개체화의 가능 조건으로 제시하며 한 존재의 개체성과 보편성을 밝힌다. 필자는 데카르트의 이원론, 물질과 형상, 신체와 영혼의 강조가 한 존재의 단일성 문제보다는 그 동일성의 문제를 다루는 새
로운 영역을 제기하는 것으로 해석하려 한다.
The purpose of this study is to examine the philosophical link between Duns Scotus and Descartes through the principle of individuation. The problem of the principle of individuation, which has resurfaced in
contemporary discussions, was a crucial subject for medieval philosophers; however, the principle of individuation disappears among the Moderns. This paper aims primarily to examine the role of the philosophy of Scotus and Descartes in the transformation of the problem of the principle of
individuation. Indeed, Scotus understands how the individuation of material substance through angels who define themselves by the pure form. This implies the rejection of the Aristotelian definition of being as composed
of matter and form. The question of the unity of being is characterized by haecceitas, which assumes unity of the species. Descartes, meanwhile, does not speculate on the cause or principle of individuation. He raises general subjects and the general form as a condition of possibility of the substance material and immaterial substance and individuation. Cartesian duality, the distinction between matter and form, that of the body and soul,
opens a new field of inquiry, that of the question of the identity of man.
Thus, the principle of individuation is transformed into the question of identity.
ISSN
1226-7007
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/76010
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Philosophy (철학과)철학사상철학사상 42호 (2011)
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