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빅토리아 시대 여성의 ‘욕망’과 남성의 ‘비밀’: 브래든의 『오들리 부인의 비밀』을 통하여
A Woman’s ‘Desire’ and a Man’s ‘Secret’ in Victorian Society: Braddon’s Lady Audley’s Secret

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Authors
강서연
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 인문대학 영어영문학과
Citation
영학논집, Vol.31, pp. 91-110
Keywords
sensation noveldesiremarriageVictorian hypocrisyVictorian domestic idealidentitymadnessgender dichotomy
Abstract
메리 엘리자베스 브래든(Mary Elizabeth Braddon)의 소설 『오들리 부인의 비밀』
(Lady Audley’s Secret)은 빅토리아 사회 곳곳에서 들끓던 갖가지 ‘욕망’과 그 욕망
을 다스리려는 힘 사이의 한판 대결을 대변하는 장이다. 이것은 작품의 내용뿐만 아니
라 작품의 출간을 둘러싼 출판 배경도 그러했다는 점에서 매우 흥미롭다. 1860년대 대
표적인 ‘선정소설가’로서 브래든은 대중을 홀려서 도덕적으로 의심되는 작품을 탐닉하
게 한다는 점에서, 자신의 소설에 나오는 사악한 여주인공에 종종 비유되었다(Cvetkovich
17). 금발 고수머리에 푸른 눈의 아름다운 여주인공이 도피·중혼·살인기도·
방화를 서슴지 않으며 가난에 찌든 삶을 탈피하고 부와 신분 상승을 이루고자 하는 강
렬한 욕망을 따라 행동에 나섰을 때, 주독자층인 여성들은 열렬히 호응하였다. 당대 비
평가들에게 이들 여성들은, 술주정뱅이 퇴역 군인의 딸인 헬렌 맬던(Helen Maldon)
이 헬렌 탤보이스(Helen Talboys), 루시 그레이엄(Lucy Graham), 루시 오들리(Lucy
Audley)를 거쳐 테일러 부인(Mrs. Taylor)으로 귀착되는 동안, 그녀의 욕망에 자신들
의 욕망을 투사하여 같이 환상을 꿈꾸고 환호하고 카타르시스를 경험하는 것으로 간주
되었다. 당연하게도 이들의 호응은 당대 비평가들의 따가운 질책과 비난의 대상이 되었
다. 특히 가장 우려할 만한 것은 ‘선정소설’이 여성 주인공을 성적인 존재로 재현하면서
사회관습을 위반하는 인물로 묘사한다는 것이었다.
여성주의적 시각에 바탕한 많은 비평들은, 이 소설의 여주인공 루시가 겉으로는 당대
이분법적 성 이데올로기에 따라 이상적인 ‘가정의 천사’ 이미지를 가졌지만 실제로는 자
신의 목적을 위해 치밀한 계획에 따라 행동하고 냉정히 범죄를 저지르는 이중적인 역할
을 한다는 점을 들어 가부장제를 전복시키는 인물이라고 평가한다. 쇼월터에 따르면 범
죄와 폭력을 가정으로, 현대로, 교외 주거지로 들여온 ‘선정소설’은 빅토리아 시대 여성
들에게 삶의 한 방식이었던 비밀, 즉 여성들이 딸·아내·어머니로서의 역할을 싫어한
다는 비밀을 공유케 했다(Showalter 1977, 158-59). 쇼월터는 브래든이 살인까지 저지를 뻔한 여자를 버사 메이슨식의 광녀가 아닌 로자몬드 올리버 같은 아름답고 연약한
인물로 설정한 것을 높이 평가한다(Showalter 1977, 165).
The so-called sensation novels of the 1860s often expose the Victorian hypocrisy
by raising the debate over ‘Woman Question.’ A central feature in
Lady Audley’s Secret, one of Mary Elizabeth Braddon’s sensation novels is
related to creating a female character who transgresses the prevailing Victorian
conventions and asserts her financial and social security. In a society
full of insatiable thirsts for a better life, most women were estranged from
satisfying the least desire to improve themselves and marriage was the only
path to womanly self-fulfillment. After failure of first marriage, however,
Lucy Audley, the heroine of Lady Audley’s Secret, denies positioning herself
passively inside the Victorian domestic ideal that women should accept their
designated place under the male’s protection. Seemingly performing the role
of the ideal Victorian woman, she actively pursues her ‘desire’ for riches and
status as most contemporary men do. Nevertheless, Lucy needs to relinquish
her original identity and reinvent herself in order to advance both financially
and socially unlike her male counterpart, for her aspirations are aggressive to
the masculine order of society.
Meanwhile, Braddon’s male characters also reveal a fraudulent duplicity,
which culminates when they diagnose Lucy as mad, expel and confine her to
a mental hospital in a foreign country. By presenting preposterous thoughts
and behaviors of the male characters, the author criticizes the sexually biased
view of the symptom, and more generally, the distorted gender dichotomy
of Victorian era. Consequently, Braddon proves that ‘madness’ is the word
speaking for the devastating socioeconomic suffering of women under patriarchal
oppression as well as the label imputed to a woman who defies the assigned and stifling role circumscribed by male-dominated Victorian society
where women are prohibited from having an unregulated desire.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/76269
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)영학논집(English Studies)영학논집(English Studies) No.31 (2011)
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