Publications

Detailed Information

Smarter All: Design and Design Research at the People Centric Era for China : 더욱 스마트해진 '모두': 중국 대중 중심 시대의 디자인과 디자인 리서치

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

LEONG, Benny Ding; LEE, Brian Yu Hin

Issue Date
2011-11
Publisher
한국디자인산업연구센터
Korea Design Research Institute (KDRI)
Citation
Asia Design Journal, Vol.6, pp. 12-43
Abstract
The world is undergoing unprecedented changes which have been stimulated
by three notable forces today — The foreseeable needs of the 5.5 billion
up-rising consumers within the emerging economies in Asia, Southeast
Asia, Latin America, etc.; the dragging economy after the outbreak of the
2008 economic crisis, and the hyper connected world (nearly one-third of
the group population are connected). The intertwinement of these three
forces has aspired probable economic opportunity worldwide, yet implies
also enormous load on environmental resources, economic uncertainty and
unrestrained flow of human capital (e.g. Internet has intensified the practice
of manpower/ service outsourcing from China, India and Eastern Europe
among the developed West.).
As a result, the world is confronting mounting anxiety of resource scarcity
(e.g. oil, water, food, etc.), creeping trade-protectionism and socio-economic
instability (e.g. job security and social inequity). These challenges have given
rise to an alternative concept of development – the social economy – an
urge for fairer share of resources and creative use of social capitals in Europe
and the States, where by the once prevailing CONSUMER- driven, mere forprofit
practice of business is now shifting towards a more for-benefit and
PEOPLE-centric model of entrepreneurship.
While people centric thinking is taking hold in the developed West,
coincidentally, people empowerment and social harmony have become
two key signposts of the next phase of Chinas development (stated in its
12th Five Year Plan [2010-2015]). Since the developing China has reached
the bottle neck of its material-intensive economy, it has to climb up the
economic ladder, whilst anticipating its social and ecological dilemma that
the decades of unflagging growth had created.
Found on the contexts above, this paper will first delineate how the emerging
people centric thinking is going to shape the industries and hence design
practices in general with some supportive examples. Then, the argument of
why an embracive but specific People understanding of the rapid developing
China should be acquired, hence related design research approach should
be developed. Lastly, supportive design or design research cases will be
presented to elaborate further the relevance of such design and research
practices for a smarter transformation of China, and perhaps other Asian
economies alike.
이 세상은 오늘날 세 개의 주목할 만한 자극적이고 전례 없는 변화를 겪고 있다 – 아시
아, 동남아시아, 라틴 아메리카 등지의 부흥 경제권에 있는 55억 명의 떠오르는 소비자들
의 예측할 수 있는 요구; 2008년의 경제 위기 발발 이 후 정체된 경제와 원격으로 연결된
세상 (그룹 인구의 거의 1/3이 서로 연결되어 있다). 이들 세 동인들의 결합은 개연성 있
는 경제적 기회를 전지구적으로 염원해왔으나, 환경 자원, 경제적 불확정성과 인적 자원
의 통제되지 않은 범람(예로, 인터넷은 발전된 서구사회로 하여금 중국, 인도와 동유럽에
서 인력/서비스 아웃소싱 실천을 심화시켰다)의 막대한 부작용을 시사하기도 한다.
그 결과, 세계는 급등하는 자원 부족의 불안과(석유, 물, 음식물 등의 예), 서서히 진행되
는 보호 무역주의와 사회-경제적 불안정성(예로, 직업 안정성과 사회적 비형평성)을 직면
하고 있다. 이들 위기는 발전의 대안적 개념-사회적 경제-을 불러 일으켜왔고, 이것은 자
원의 더 공정한 분배와 유럽과 미국의 사회적 자산의 창의적인 활용에 대한 요청으로, 한
때 팽배했던 소비자-위주의 단순한 이윤을 추구하는 경영 실천이, 보다 (공적) 시혜를
추구하며 인간-중심적 기업정신 모델로 이동하고 있다.
인간 중심적인 사고가 발전된 서구를 장악하고 있는 한편, 동시적으로, 대중에의 권한위
임과 사회적 조화는 중화인민공화국 발전의 다음 단계에 있어서의 두 개의 중요한 이정
표가 되었다(12차 5개년 계획[2010-2015]에 명시). 성장하는 중국은 물질-중심적 경제
의 병목단계에 도달했기 때문에, 중국은 지칠줄 모르는 수 십년의 성장이 만들어낸 사회
적 그리고 생태학적 모순을 예측하는 가운데, 경제의 사다리를 올라가야 한다.
위에서 알아낸 배경에 기반하여, 이 글은 우선 증가하는 인간 중심적 사고가 어떻게 산업
을 형성할 것이며, 이에 따라 몇몇 보충적인 예를 통해 일반적인 디자인의 실천에 대해 설
명할 것이다. 그리고, 빠르게 발달하는 중국의 포괄적이지만 특정적인 인간이해가 습득되
어야 하는지에 대한 논쟁은 물론, 왜 연관된 디자인 연구 접근이 발전되어야 하는지도 논
의한다. 마지막으로, 아마도 다른 아시아 경제권들에게도 마찬가지일, 중국의 더욱 스마
트한 변화를 위한 디자인과 연구 실천의 적합성을 위한 더 자세한 설명을 위해 보조적인
디자인 혹은 디자인 연구 사례들이 제시될 것이다.
ISSN
1738-3838
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/78736
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share