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문화적 저항과 교육적 대안: 재일 조선학교의 민족 정체성 재생산
Cultural Resistance and Educational Alternatives: The Reproduction of Ethnic Identity in the North Korean Schools in Japan

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Authors
정병호
Issue Date
2003
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.9 No.2, pp. 125-155
Keywords
민족정체성Ethnic Identity소수자교육Minority Education문화적 저항Cultural Resistance재일 조선학교North Korean Schools in Japan
Description
이 논문의 일부는 2003년도 한국문화인류학회 전국대회에서 “민족 정체성의 재생산-재일조선학교의 갈등과 모색”이란 제목으로 발표하였습니다.
Abstract
“우리는 민족중흥의 역사적 사명을 띄고 이 땅에 태어났다." 그 때는 “우리”가 누구인지도 확실했고, “민족”이란 단군 할아버지의 자손인 배달겨레 모두를 뜻했다. 냉전구도 속에서 분단의 섬에 갇혀 살던 우리에겐 “이 땅”은 물론 남한 땅이었다. 다른 곳에서도 동포들이 살고 있었지만 이들은 언젠가 우리가 손을 뻗쳐 구원해야 할 대상일 뿐이었다. 흩어진 민족을 통일하는 일, 그것이 민족사의 중심지인 이곳,즉 남한에 “태어난” 사람들의 역사적 사명이라고 했다.

국경을 넘어선 혈연적 공동운명체로서의 민족 개념은 중국에서 들어 온 조선족을 만나면서 금방 흔들렸다. 핏줄보다 이른바 국적이 중요해진 것이다. 남한 사회는 가까운 친척이자 같은 말을 하는 조선족을 불법취업 외국인으로 구별 짓고 다양한 방식으로 차별하였다(유명기. 2002).

일본에서 3-4대에 걸쳐 태어나 자라면서도 국적을 지키고 있는 재일동포들을 서투른 우리말을 한다고 “반쪽발이” 취급을 하기도 한다. 이때는 언어능력이 온전한 민족 구성원으로서의 중요한 자격 요건이 된다.

한편, 최근 남한에 와서 살기 시작한 탈북자들은 문화적인 차별이 무서워 스스로 조선족이라고 말하고 다니기도 한다. 북한 출신보다는 중국조선족이 그나마 덜 업신여김 당한다는 것이다(김윤영. 2002; Chung. 2003). 출신국의 경제수준은 그 집단을 서열로 구별 짓고 차별하는 지표가 되었다. 이미 많은 남한 사람들이 민족통일은 더 이상 당위적인 민족적 과제가 아니라고 한다. 현격한 경제적 차이가 다른 무엇보다 큰 부담으로 인식된 때문이다.



Korean ethnic schools in Japan, which are run by the 'Chongryun' Koreans who are supportive of North Korean government, were established under the repression of modern Japanese nation-state ideologies which emphasizes the myth of homogeneity. They have been raising their young generation with language, values, and norms distinctively different from the dominant Japanese society. This paper examines their ideological resistance and educational alternatives, and finds the meaning of their educational practices for reproducing Korean ethnic identity.

North Korean ethnic schools are not officially certified by the Ministry of Education in Japan. Therefore, the graduations are not recognized, and the parents have to pay tuition for primary and secondary educations which are nationally supported. The curriculum is strikingly different from that of most Japanese schools. This educational practice, which is hard to understand from the common sense viewpoint of modern Japanese society, is conscientiously maintained by a significant portion of the Koreans in Japan. This group, which is thoroughly resistant to the dominant logic of Japanese society, is producing and reproducing an ethnic minority culture through their educational practice. The harsher the repression and discrimination of the overwhelming majority, and the heavier the pressure for unilateral assimilation, the stronger the resistance of this minority group becomes, even up to the point of extreme separatism.

Through an ethnographic study on the practices of North Korean schools in Japan, the distinctive reproduction process of ethnic identities and the boundaries as a minority group is examined. From this case study at the border, the questions to the contemporary Korean identity which often does not distinguish the 'national' and the 'ethnic' identity are raised. Since Koreans are the majority in two separated nation-states and they are the minority in four powerful nations(China, USA, Japan, and Russia), the ideology of homogeneous nation-state creates fundamental problems. As the walls of the cold-war are lowered, Koreans divided by national and ideological boundaries start to meet. The need for new critical definition of Korean ethnic identities which overcome the limits of the single national identity based on the concept of a homogeneous nation-state is discussed.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/79334
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.09 no.1/2 (2003)
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