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공연예술계 온라인 문화매개자의 등장과 변화
How Online Cultural Intermediaries are Made/work: In-depth Interviews with Online Community Leaders and Manias in Performing Art Field

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Authors
김은미; 권경은
Issue Date
2012-08
Publisher
Institute of Communication Research, Seoul National University
Citation
Journal of Communication Research, Vol.49 No.2. pp. 74-114
Keywords
문화매개자공연예술동호회예술계미디어화mediatizationcultural intermediariesperforming artsonline communityart-world
Abstract
인터넷을 통해 드러나는 관객의 모습은 기존의 소비자, 수용자라는 개념으로는 이해하기 힘들다. 전문가 수준의 안목으로 필명을 날리는가 하면 문화 생산 과정에 관여해 사회 구조와 권력관계에 영향을 주기도 하기 때문이다. 이 연구는 ‘문화매개자(cultural intermediaries)’,‘예술계(art-world)’,‘미디어화(mediatization)’
개념을 기반으로‘온라인 문화 고수’들이 성장, 변화하는 과정을 탐색한다.‘온라인 문화 고수’는 인터넷 대중화와 함께 공연예술계에 등장한 전문가급 소비자로서 포털의 주요 동호회 운영진 활동을 통해 어느 정도의 명성과 영향력을 획득한 사람들을 지칭한다. 구체적으로 이들의 속성, 성향, 역할, 부상 과정과 전통적 ‘문
화매개자’와의 차이점 그리고 공연예술계에 끼친 영향을 파악하고자 하였다. 네이버, 다음 등의 클래식, 오페라, 뮤지컬, 재즈 동호회 운영진을 중심으로 심층 면접을 수행한 결과, 역할에 있어 고전음악 분야는 담론 생산형, 뮤지컬/재즈 분야는 시장 중개형이 주이지만 혼종형도 존재하였다. 또 성장과 변화 경로는 인터넷 서비스의 구체적 발달, 전환 단계와 연동되어 있다는 것을 발견하였다.
Based on the theories of‘cultural intermediaries’and‘art‐world’and through the frame of‘mediatization', this study investigates both how the roles of cultural intermediaries are being formed and affecting arts field in Korea. In‐depth interviews were conducted with well‐known online community leaders spanning the fields of classical music, opera, musical, and jazz. Main research questions are: 1. How are these fans/audience turned into cultural intermediaries? How are they get legitimized within the given field? 2. What are distinctive roles that these online cultural
intermediaries play? How are they differentiated in comparison with
traditional intermediaries? 3. What is the influence of the expansion of media space and accompanying audience’s online participatory activities on the growth and change of art field in Korea? 4. What implications can
we draw from the comparison of high and more popular arts? Results show that they, as emerging online cultural intermediaries,
perform multiple roles such as critics, gatekeeper to promote or filter the events, and even impresarios. In accumulating fame, power and influence, their trajectories corresponded to the digital turning points in
Korea.
ISSN
1738-6195
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/79358
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Communication Research (언론정보연구소)Journal of Communication Research (언론정보연구)Journal of Communication Research (언론정보연구) vol.49 (2012)
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