Publications

Detailed Information

공연예술계 온라인 문화매개자의 등장과 변화 : How Online Cultural Intermediaries are Made/work: In-depth Interviews with Online Community Leaders and Manias in Performing Art Field

DC Field Value Language
dc.contributor.author김은미-
dc.contributor.author권경은-
dc.date.accessioned2012-11-16T04:02:41Z-
dc.date.available2012-11-16T04:02:41Z-
dc.date.issued2012-08-
dc.identifier.citationJournal of Communication Research, Vol.49 No.2. pp. 74-114-
dc.identifier.issn1738-6195-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/79358-
dc.description.abstract인터넷을 통해 드러나는 관객의 모습은 기존의 소비자, 수용자라는 개념으로는 이해하기 힘들다. 전문가 수준의 안목으로 필명을 날리는가 하면 문화 생산 과정에 관여해 사회 구조와 권력관계에 영향을 주기도 하기 때문이다. 이 연구는 문화매개자(cultural intermediaries),예술계(art-world),미디어화(mediatization)
개념을 기반으로온라인 문화 고수들이 성장, 변화하는 과정을 탐색한다.온라인 문화 고수는 인터넷 대중화와 함께 공연예술계에 등장한 전문가급 소비자로서 포털의 주요 동호회 운영진 활동을 통해 어느 정도의 명성과 영향력을 획득한 사람들을 지칭한다. 구체적으로 이들의 속성, 성향, 역할, 부상 과정과 전통적 문
화매개자와의 차이점 그리고 공연예술계에 끼친 영향을 파악하고자 하였다. 네이버, 다음 등의 클래식, 오페라, 뮤지컬, 재즈 동호회 운영진을 중심으로 심층 면접을 수행한 결과, 역할에 있어 고전음악 분야는 담론 생산형, 뮤지컬/재즈 분야는 시장 중개형이 주이지만 혼종형도 존재하였다. 또 성장과 변화 경로는 인터넷 서비스의 구체적 발달, 전환 단계와 연동되어 있다는 것을 발견하였다.
Based on the theories ofcultural intermediariesandart‐worldand through the frame ofmediatization', this study investigates both how the roles of cultural intermediaries are being formed and affecting arts field in Korea. In‐depth interviews were conducted with well‐known online community leaders spanning the fields of classical music, opera, musical, and jazz. Main research questions are: 1. How are these fans/audience turned into cultural intermediaries? How are they get legitimized within the given field? 2. What are distinctive roles that these online cultural
intermediaries play? How are they differentiated in comparison with
traditional intermediaries? 3. What is the influence of the expansion of media space and accompanying audiences online participatory activities on the growth and change of art field in Korea? 4. What implications can
we draw from the comparison of high and more popular arts? Results show that they, as emerging online cultural intermediaries,
perform multiple roles such as critics, gatekeeper to promote or filter the events, and even impresarios. In accumulating fame, power and influence, their trajectories corresponded to the digital turning points in
Korea.
-
dc.description.sponsorship이 논문은 2010년부터 2011년까지 정부(교육과학기술부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구입니다(NR-2010-32A-B00121)-
dc.language.isoko-
dc.publisherInstitute of Communication Research, Seoul National University-
dc.subject문화매개자-
dc.subject공연예술-
dc.subject동호회-
dc.subject예술계-
dc.subject미디어화-
dc.subjectmediatization-
dc.subjectcultural intermediaries-
dc.subjectperforming arts-
dc.subjectonline community-
dc.subjectart-world-
dc.title공연예술계 온라인 문화매개자의 등장과 변화-
dc.title.alternativeHow Online Cultural Intermediaries are Made/work: In-depth Interviews with Online Community Leaders and Manias in Performing Art Field-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Eun-mee-
dc.contributor.AlternativeAuthorKwon, Kyung-eun-
dc.citation.journaltitleJournal of Communication Research-
dc.citation.endpage114-
dc.citation.number2-
dc.citation.pages74-114-
dc.citation.startpage74-
dc.citation.volume49-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share