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종교와 음식을 통한 도시공간의 문화적 네트워크: 이태원 지역 이슬람 음식점들의 사례
Religion, Food and Formation of Cultural Network in Urban Space: Halal Restaurants of Itaewon Area, Seoul

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Authors
송도영
Issue Date
2007
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.13 No.1, pp. 98-136
Keywords
종교Religion음식Food도시공간Urban Space이태원Itaewon영토성Territoriality
Abstract
이태원의 이슬람 중앙성원과 그 주변의 이슬람 음식점을 중심으로 하는 공간 점유와 문화적 영토성은 여러 측면에서 현재 진행되는 서울 도시공간의 문화적 전개를 이해하는 데 의미가 있다. 첫째, 전지구화가 서울의 일상 도시공간 차원에서 전개되고 있는 양상을 검토할 수 있다. 집단과 공간 인식에 있어 단일 민족성을 가장 중요한 정체성근거(identity reference)로 삼아온 한국 내 도시 공간에서 ‘타문화’ 또는‘다문화’ 공간이 형성되는 역동성은 중요한 관찰대상이다. 미 8군 기지가 자리잡음으로써 형성된 20세기 후반 용산구 이태원 일대의 사회경제적 속성과 문화적 특성이 이제는 미국문화와 직접 관련이 없는 다른 외래 문화적 요소의 네트워크를 발전시킬 수 있는 여지를 만들고 있는 현상이다. 그러니까 서울 내에 있던 ‘탈영토적 공간’이 그 안에서 또다시 스스로에 대해 새로운 타문화적 영토성을 만나 상호작용하는 것이다. 그렇다면 그 상호작용은 어떤 방식을 따라 이루어질까?

둘째, 지배적 군사력이나 정치적 영향력, 경제적 능력에서의 우월한 힘을 바탕으로 확산되는 문화적 영토의 역동성만이 아니라 종교적 신성성 및 그에 대한 일상적 해석행위의 공간을 중심으로 한 문화적 영토성이 전개되는 현장을 확인할 수 있다. 더구나 이태원을 주된 일상적 활동 영역으로 삼지 않는 사람들이 주기적으로 모여들면서 만드는 문화적 네트워크란 점이 주목된다.

셋째, 이것은 보다 장기적으로 서울의 도시공간이 다문화적 성격을 어떻게 운영해갈 수 있는가를 살펴보는 자료가 된다. 그리고 서울뿐 아니라 문화와 역사의 단일성을 중요시해온 한국 도시들이 전지구적인 차원의 인구, 물자, 정보 네트워크 환경을 맞아들이면서 실제 지역적 공간 속에서는 이것이 어떻게 반영되고 재편성되는지를 검토할 수 있는 계기가 된다.

This article studies a new urban spatial process in the city of Seoul since 1990s: the expansion of the space of diaspora foreigners. As a case, we tries to analyze the process of emplacements for 'Islamic restaurants' in Itaewon district, Seoul, and its interpretations by the clients as well as those of shop owners themselves. M ore specifically, this article studies several Indo-Pakistan restaurants where 'halal food' take an important position in the restaurants' perception for clients.

We could observe some Indo-Pakistan halal food restaurants which present themselves employing the concept (and image) of national character for foods. At the same time they play with the concept of religious identity for foods in variable occasions. This variation of restaurants' presentation strategies depends first of all, on the clients' identity. European and Korean clients in general have tendency to not much caring about the religious aspects of food. On the her hand, Islamic notion of 'halal' composes an important condition for many muslim clients.

But, even for muslim clients, m ore detailed ethnic and regional dimension of distinction also can be considered, especially for Indian or Pakistani nationals.

For Korean clients of halal food restaurants, also, interpretation on the meaning of their food consumption can vary by situations. A kind of hierarchy in the domain of foods had been more or less decided with the image of prestige and power of the national origins for foods. On the other hand, accepting the general tendency of existing foods' national hierarchy does not completely disappear, a new trend of perception concerning the cultural capital―still rare knowledge on the special kind of foods― appears to emerge. Growing chances of direct foreign experience for Korean clients, and the expanding influence of globalization in every level of daily life are playing an important role. Spatial territoriality including internet space, and the very meaning of the space of power are showing more flexibility with the arrival of multiplied means of global communication network on every level. This aspect again conditions new organization of cultural network and territoriality in today's urban space. And the case of Seoul's Islamic restaurants would be a part of it.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/79499
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.13 no.1/2 (2007)
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