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현대중국의 주선율(主旋律) 영화와 독립다큐멘터리: 장르의 형성과 국가의 역할
‘Leitmotif Films (zhu xuan lu¨ dianying)' and Indie Documentaries of Post-Mao China: The Formation of Genres and the Influence of State

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Authors
이응철
Issue Date
2008
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.14 No.1, pp. 185-218
Keywords
중국영화Chinese film‘주선율(主旋律)영화’Leitmotif Film(zhu xuan lü dianying)독립다큐멘터리Indie documentaries현대중국Post-Mao China상업화commercialization
Abstract
이 글에서는 과학․교육 다큐멘터리를 제외한 네 가지 범주 중 주선율영화와 다큐멘터리라는 두 장르의 등장과 지속을 국가와의 관계 속에서 파악하고자 한다. 여기에서 이 두 범주를 집중적으로 논의하는 것은 최소한 다음과 같은 이유 때문이다. 첫째, 중국의 상업영화와 독립영화에 대해서는 이미 많은 논의가 이루어져 있으며 다양한 경로를 통해 영화들을 직접 보는 것도 가능하지만 중국의 주선율영화와 다큐멘터리는 외부에 거의 알려져 있지 않고 심지어 관련된 작품을 볼 수 있는 기회도 거의 없다.

현 시점에서 상업영화와 독립영화라는 두 범주만을 가지고 중국의 영화산업을 이야기하는 것은 다른 장르에 대해서는 고려하지 않는, 불완전한 논의가 될 수밖에 없다. 특히 극히 예외적인 경우를 제외하면 대부분의 논의가 중국 외부에서 볼 수 있는 소수의 작품들로만 제한되기 때문에 중국의 영화를 전체적으로 조망하는 데에는 큰 한계를 가지고 있다. 따라서 주선율영화와 다큐멘터리처럼 중국영화를 구성하는 중요한 범주이나 지금까지 거의 알려져 있지 않은 장르에 주목함으로써 상업영화와 독립영화에만 집중된 관심을 균형적으로 복원하고 영화산업 이면의 소외된 영역을 논의의 장으로 끌어내려는 시도가 필요하다.

둘째, 지금까지 주선율영화와 독립다큐멘터리에 대한 논의가 중국에서 간혹 있기는 했지만 대개는 텍스트 분석 위주이거나 작품에 대한 소개에 그친다.

이런 맥락에서 이 글은 두 장르를 통해 중국 영화산업에서 작용하는 국가의 영향력을 살펴보고자 한다. 여기에서는 중국의 학자들에 의해 이루어진, 두 장르에 대한 연구들을 분석적으로 살펴보고 각 장르 영화들의 등장부터 현재까지의 변화 과정을 고찰함으로써 양자의 연관성을 드러내려고 한다. 또한 각 장르에 속한 몇 작품을 선별하여 그것을 국가와의 관계 및 중국영화의 사적 맥락 속에서 살펴볼 것이다.

Leitmotif films (or mainstream films), indie documentaries, ‘sixth generation films,' and general commercial films are essential parts of the Chinese film industry. This paper examines some characteristics of leitmotif films and indie documentaries in the context of the social changes of post-Mao China. These two genres are very important components of the Chinese film industry, but little attention has been paid to them in social sciences. Chinese leitmotif films reflect the mainstream attitude of the Chinese government, so they maintain an intimate relationship with the state. Meanwhile, it is assumed that indie documentaries resist the ideological standpoint of the government and, as indicated by the term “indie,” are free from the control of the state. Both leitmotif films and indie documentaries, however, have very close relationships with the state.

Leitmotif films and indie documentaries are similar in their attitude against the commercialization of Chinese film, though they have some dissimilarities. Leitmotif films aim to educate people in socialist ideology. To achieve this goal, the state provides administrative and economic support to films of this genre. The government may award prizes to leitmotif films or launch political projects to promote them. On the contrary, indie documentaries focus on reality and the everyday life of ordinary Chinese people, and reflect the idea that the previous government-run media failed to address these subjects.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/79603
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.14 no.1/2 (2008)
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