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일본사회의 공유자원 관리방식: 이즈 시모다시 지역의 사례 연구
Common-pool Resource System of Shimoda-city, Japan

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Authors
박동성
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.18 No.2, pp. 97-127
Keywords
공유지commons공유재산common property공유자원common-pool resources재산구zaisanku이리아이iriai입회지iriaichi시초손갓페이shichosongappei시정 촌합병시모다시
Abstract
일본의 지역사회가 반드시 일정한 원리에 따라 통합된 모습을 가지는 것은 아니다. 오히려 인접한 지역에서도 공유재산의 양태와 관리방식은 매우 다양하게 나타나며 이것은 지역사회의 자치적 관리라는 전통에서 비롯된 것이라고 할 수 있다. 이 연구는 공유자원의 존재 양상에 대한 해명을 위한 출발점으로서 일본의 한 단위 사회에서 하부 지역별로 다양하게 존재하는 공유자원의 양상과 관리방식을 살펴보고 분석하는 목적을 가지고 있다. 과거 지역사회는 국가의 정책에 협조 또는 저항하면서 다양한 공유자원 관리방식을 창출해 왔다. 본 논문에서는 근대 이후 일본에서 공유자원이 어떤 연혁을 거쳐 오늘날에 이르렀는지를 살펴보고, 하나의 지역사회 내에 다양한 방식으로 존재하는 공유자원의 양상을 역사적 변천 과정 속에서 살펴보고자 한다.



Japanese in the rural area have maintained a traditional CPRs (common-pool resources) known as the Iriai system. One of the most outstanding features of the Iriai system corresponds to the village's autonomous tradition which prefers the community's benefit to individuals, and its decision-making is based upon unanimity as its principle.

The CPR cases of Shimoda-city originate from the collective property of villages far before the Great Merger of Meizi period at the end of the 19th century. The Merger of the region was followed by the integration of Iriai forests. This enabled local government to appropriate forests previously owned by villages, most of which were Iriai forests. But some villages rejected the merger because they did not want to part with their Iriai forests. This compelled the government to allow villages to maintain their rights to the forest by establishing a special financial ward (Zaisanku). Some Iriai rights holders who were not willing to hand over their forests to the government established new ownership, and they have made various management system of CPR.

The various CPR systems or the Iriai systems of Japan are an outcome of compromise with customary law and modernization policy which would separate public ownership and individual ownership.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/79617
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.18 no.1/2 (2012)
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