Publications

Detailed Information

중학교 과학 우수아의 자기주도적 협동학습을 강조한 지구온난화 관련 의사 결정 학습의 효과 : The Effectiveness of Science Gifted Students' Self-directed and Cooperative Learning for Decision-Making about Global Warming Issues

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

고선영; 최승언

Issue Date
2013
Publisher
한국영재학회
Citation
영재교육연구 Vol.23 No.4, pp. 567-592
Keywords
사회과학SSI의사결정자기주도학습Socio-Scientific IssuesDecision-MakingSelf-Directed Learning
Abstract
효과적인 SSI 관련 의사결정 학습 방법의 모색을 위하여, 중학교 과학 우수학생들을 대상으로 지구온난화와 관련한 논쟁 상황을 주제로 자기주도적 협동학습을 강조한 SSI 의사결정 학습을 진행하였다. 자기주도적 협동학습을 강조한 SSI의사결정 학습은 ① 교사가 제시하는 자료에 의존하지 않고 자기주도적으로 관련 자료를 수집하고, ② 협동학습을 통해 찬성과 반대의 주 장과 근거를 공유하며, ③ 마지막 글쓰기를 통해 자신의 의사결정과정을 정리하는 것을 강조 하고 있다. 본 연구에서는 마지막 단계에서 이루어진 학생들의 의사결정 글쓰기를 분석하여 학습의 효과를 알아보았다. 학습의 효과를 알아보기 위하여 지구온난화 관련 논쟁 상황의 분 석 및 설명을 교사 강의로 진행한 그룹 A, 분석 자료를 정리하여 교사가 제공하고 소그룹 토의 와 프리젠테이션 과정을 진행한 그룹 B를 대조 그룹으로 설정하였다. 그리고 세 그룹의 수업 후 ① 학생들의 의사결정 선택의 결과, ② 학생들의 의사결정 글쓰기에 나타난 논증 구조의 수준, ③ 반성적 사고의 수준, ④ 과학의 본성을 포함한 과학적 정보의 활용 수준을 비교하였 다. 그 결과 자기주도적 협동학습을 강조한 SSI 의사결정 학습이 학생들의 정보에 기반한 의사 결정, 보다 높은 수준의 논증구조, 보다 높은 수준의 반성적 사고, 과학적 정보에 대한 평가 및 해석, 과학의 본성에 대한 이해에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 결론적으로 이 학습의 결과, 학생들은 관련된 과학적 정보에 기반하여 보다 과학적으로 의미있는 의사결 정에 도달하게 되었음을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to investigate effective teaching and learning method for teaching decision-making on Socio-Scientific-Issues(SSI) in science classroom. So we carried out new teaching and learning trial for decision-making about Global Warming issues. Our new trial focused on self-directed and cooperative learning in decision-making about SSI. And our participants were science gifted or science high-achieved students in middle school. We analysed students' written decision-making of the last process in our new trial. We can find our instruction made progress in informed decision-making, structure of argumentation, reflective thinking stage, using the scientific information and understanding of the nature of science. As a result, self-directed and cooperative learning in decision-making on SSI leads students to the meaningful decision-making scientifically.
ISSN
1598-8333
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/83781
DOI
https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.4.567
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share