SHERP

찰나刹那의 상속相續을 어떻게 설명할 것인가? -《구사론》20권〈분별수면품分別隨眠品〉에 등장하는 설일체유부와 경량부의 논의를 중심으로
On the continuity of Ksana刹那 -Two different views in chapter 5 of Abhidharma-kosa 阿毗達磨俱舍論

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Authors
노민정
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 종교학연구회
Citation
종교학 연구, Vol. 30, pp. 105-141
Keywords
시간연속성찰나《아비달마구사론》설일체유부경량부세친삼세실유법체항유종자설TimecontinuityKsanaAbhidharma-kosaSarvstivdaSautrntikaVasubandhu
Abstract
Every moment is fleeting and illusive, just like a shadow instantly fades away, it has no real entity. At the same time, this simulacrum, the world of desire, attachment, and pain ceaselessly continues or passes over -Prattyasamutpda緣起-until you get to the final emancipation, the Nirvana涅槃. When Buddha first revealed a concept of the worldly time, he evinced these contradictory arguments. How can a notion of time, which dies out every second, be compatible with ever-circulating Nida? na因緣 and time? For many students of Buddhism, since Buddha entered Nirvana, it took hundreds of years to come to terms with this dilemma. Among them, in about A.D. 4th century, an eminent text, Abhidharma-kosa was written by Vasubandhu世親. In this text, especially in the fifth chapter, 分別隨眠品(How Bad Thoughts Motivate Karma) which describes how we come to create the deeds that create our world, there is an interesting debate over what was Buddha`s real intention when he made his remarks on time. This paper is a short commentary on this argument between Sarvstivda說一切有部 and Sautrntika經量部. Sarvstivda claimes that three chronological points, past, present, and future exist simultaneously. According to them, this idea of sarvakl三世實有 is directly derived from Buddha`s sacred teachings and buttresses Sarvstivda`s central doctrine of ``all exists`` (sarvasti 法體恒有). This is also due to the particular epistemology. That is, in the light of Sarvstivda, there can not be any perception without an object; therefore as long as we can speculate the existence of three time points and karmas imposed upon them, they exist. However, Sautrntika puts it differently. Sautrntika argues that time never remains. If a moment passes, it shall instantly disappear. The karma which is produced at this moment, not being dependant on any time point, becomes a seed and sleeps beneath one`s mind. The accumulation of these seeds forms a condition of a being and its fate. Therefore, Sautrntika challenges Sarvstivda`s epistemology. We can always recognize or think of things that do not exist in real world, just as we can imagine a horn of a rabbit. In a modern perspective, one can question this unconvincing dispute. Why were they bothering themselves clinging to a mere trifle? Having said that, this paper will not minimize the importance of justifying the coexistence of continuity and rupture in time. Trying to evade a jaundiced modern percepective, this paper will actively re-appreciate their debate and finally, acknowledge their necessity of theoretical discourse.
힘 센 장사가 손가락을 한 번 퉁길 때 65찰나刹那가 지나간다고 한다.1) 부파불교에서는 시간의 최소단위로 찰나를 제시했다. 그리고 유위법有爲法의 세계는 무수한 찰나가 집합하여 이루어진다고 설명한다. 그러나 시간의 연속과 과거, 현재, 미래의 삼세三世를 설명하
기 위해 찰나의 집합만을 근거로 드는 것은 충분하지 않다. 각 찰나는 독립적이고 단절되어 있는데다가, 불교에서 설명하는 유위법의세계를 변화시키는 힘인 무상력無常力에 의해 다음 찰나에 자리를 내어 주고 사라져 버리기 때문이다. 이 글은 찰나가 가지는 무상성, 끊임없이 왔다가 사라지는 덧없는 시간들 사이의 연속성을 부파불교에서 어떻게 논의하고 있는지에 대
해서 다룬다. 초기불교2)에서는 미혹한 세계가 생주이멸을 반복하며 사라져 간다고 설명한다. 그런데 동시에 제법은 연기하며 순간들이 계기적으로 상속한다고도 한다. 제법이 찰나멸하여 모두 사라졌는데 무엇이 남아 상속하고 연기한다는 말인가? 초기불교의 교설에는 단
절과 소멸, 연기와 상속이 공존하고 있다. 이러한 모순을 어떻게 극복할 수 있을지에 대해 붓다 입멸 이후 수많은 부파들이 다양한 교설을 제기하였다. 문제에 대한 해결책 가운데 이 글에서 살펴볼 것은 부파불교 가운데 설일체유부와 경량부의 의견이다. 양자는 삼세
및 제법의 실유와 그 상속에 대해서 상반된 의견을 가지고 논쟁에 임한다. 논쟁에서 각 부파가 작용作用과 식識에 대해 다른 전제를 가지고 있음이 드러난다.
ISSN
1975-8049
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/83877
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Religious Studies (종교학과)종교학연구(Journal of Religious Studies) 종교학연구(Journal of Religious Studies) 30집(2012)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse