Browse

케이팝에서의 트랜스미디어 전략에 대한 고찰 : <강남스타일> 사례를 중심으로
Digging Gangnam Style : Transmedia Storytelling in K-pop

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김수철; 강정수
Issue Date
2013
Publisher
Institute of Communication Research, Seoul National University
Citation
Journal of Communication Research, Vol.50 No.1. pp. 84-120
Keywords
강남스타일디지털 팬덤밈 비디오소셜미디어유튜브케이팝트랜스미디어 스토리텔링한류콘텐츠Digital FandomGangnam StyleHallyuK-popMeme videoSocial mediaTransmedia StorytellingYoutube
Abstract
이 논문은 케이팝(K-pop)에서의 트랜스미디어(transmedia) 스토리텔링 현상과 전략에 대한 연구다. 이 논문은 최근 유튜브를 중심으로 전 세계에 확산되어 선풍적인 인기를 끌고 있는 사례를 중심으로 수용자들에 의해 제작되고 확산된 밈(meme) 비디오에 대한 분석을 수행하고자 한다. 밈비디오는 트랜스미디어 스토리텔링에 대한 이해에서 수용자의 콘텐츠 소비, 생산과 유통을 포함한 디지털 수용자들의 콘텐츠 수용방식에 대한 이해, 즉 디지털 팬덤(digital fandom)에 대한 이해에 있어 핵심적이다. 이 논문은 온라인 대중음악산업에서 팬 중심의 트랜스미디어 스토리텔링이란 무엇이며 어떻게 가능한지에 대한 논의를 제시하고 앞으로 케이팝 산업에서 트랜스미디어 스토리텔링 전략을 고찰하고 수립하는 데 의 성공이 주는 함의에 대하여 논의할 것이다.
This paper examines some issues regarding transmedia storytelling in the context of K‐pop(Korean pop). Focusing on the recent success of ʹGangnam Styleʹ by PSY, a Korean pop‐singer, which has been widely distributed primarily through Youtube, this study will investigate the diffusion and reception process of ‘Gangnam Style’ music video as Hallyu contents. Particularly, this paper analyzes a variety of ‘Gangnam Style’‐meme videos, which has been also diffused through Youtube. This paper suggests that meme videos are a significant content as an object of study that is mainly distributed, received and produced by many contemporary popular music fans and thus helps us understand how fan‐based transmedia storytelling works in online popular music industries. We conclude this study by discussing the implications of the success of ‘Gangnam Style’ contents including the meme videos in thinking about the meanings and strategies of transmedia storytelling in seemingly expanding popular music (particularly K‐pop) industries in Korea.
ISSN
1738-6195
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/84035
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Communication Research (언론정보연구소)Journal of Communication Research (언론정보연구)Journal of Communication Research (언론정보연구) vol.50 (1)/(2) (2013)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse