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무선 데이터 통신 경쟁기술에 대한 소비자 선호 분석 : Analysis for Consumer Preference Wireless Data Communication Technologies

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dc.contributor.author안지운-
dc.contributor.author이종수-
dc.contributor.author이정동-
dc.date.accessioned2009-09-02-
dc.date.available2009-09-02-
dc.date.issued2007-04-
dc.identifier.citationTelecommunications Review, Vol.17, Issue:2, Apr. 2007, pp.315-326en
dc.identifier.issn1226-5586-
dc.identifier.urihttps://www.sktelecom.com/jsp/tr/main/TrMain.jsp-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/8442-
dc.description.abstract최근 무선 환경에서의 통신 시장이 성장하면서 주목을 받고 있는 무선 데이터 통신 시장은 초고속 인터넷 망을 기반으로 한 무선랜(wireless LAN) 서비스와 이동통신망과 이동통신 단말기를 매개로 제공되는 무선 인터넷 서비스가 주축을 이루고 있다. 이 두 서비스 형태는 광범위한 잠재 가입자 기반과 이를 바탕으로 한 비교적 낮은 서비스 진입비용이라는 공통점을 가지고 있으면서도 사용단말기, 전송속도 등 다양한 경쟁력 요소들에서 차이를 보이고 있다. 무선랜과 무선인터넷 서비스가 보유하고 있는 고유의 특징들은 두 서비스간에 경쟁을 유발함으로써 향후 소비자의 선택과 사업성에 영향을 미쳐 미래의 통신기술과 서비스 발전방향을 결정짓는 요인이 될 것으로 보인다.
본 연구에서는 한국의 통신 시장을 대상으로 미래 무선데이터 통신의 주요 기술적 대안의 각 속성들에 대해 소비자가 부여하는 가치를 분석하고자 한다. 무선 데이터 통신 서비스 시장이 발전속도가 매우 빠르고 공급업체간의 경쟁이 치열해서 소비자에 의한 선택권이 사업성공에 점점 더 중요한 요소로 부각되고 있다는 점을 고려하여 본 연구에서는 소비자에게 가상의 품질특성을 지닌 서비스 조합을 제시하고 이에 대해 소비자가 점수를 매기게 함으로써 소비자의 선호를 측정하는 컨조인트(conjoint) 방법론을 사용하였으며, 이러한 소비자의 진술선호(stated preference) 자료를 통해서 각 품질 요소에 대한 부분가치와 보상변화를 측정하여 무선 데이터 통신 서비스의 발전 방향을 예측하고 전략을 제시하고자 한다. ; As the recent IT market is developing rapidly, the Wireless Data Communication (WDC) services are
increasingly are penetrating the market. Wireless LAN and mobile Internet are considered as the main
technologies of WDC considering the present market competition. Those services based on two kinds of
technologies display differences in quality attributes such as terminal device, data transmission speed, pricing
scheme and so on. Consumers' choice between these two alternatives will be affected by the difference of their
preferences for such quality attributes, accordingly their preferences will determine the evolution of WDC
services and related technologies.
This study adopts a conjoint methodology based on consumer valuations of quality attributes of wireless
LAN and mobile Internet services in order to grasp the structure of consumer preference. Respondents rank
hypothetical service alternatives featuring various combinations of these quality attributes. Using the estimation
result of consumer willingness to pay for the attributes of WDC services, we predict the evolution of WDC
services and related technologies along various quality dimensions, and draw policy implications for nationaland
company-level R&D strategies.
en
dc.language.isokoen
dc.publisherSK텔레콤 = SK Telecomen
dc.subject컨조인트en
dc.subject무선 데이터 통신en
dc.subject순위 로짓en
dc.subject베이지안 추정en
dc.subjectConjointen
dc.subjectWireless data communicationen
dc.subjectRank ordered logiten
dc.subjectBayesianen
dc.title무선 데이터 통신 경쟁기술에 대한 소비자 선호 분석en
dc.title.alternativeAnalysis for Consumer Preference Wireless Data Communication Technologiesen
dc.typeArticleen
dc.contributor.AlternativeAuthorAhn, Jiwoon-
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, Jongsu-
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, Jeong-Dong-
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