Publications

Detailed Information

고등학교 영어 교과서 정책의 문제점 : Problems with High School English Textbook Policy

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

신정현

Issue Date
1998-03
Publisher
서울대학교 언어교육원
Citation
어학연구, Vol.34 No.1, pp. 229-244
Abstract
교육에 관한 한, 무엇이 가장 가치로운 지식이며, 그것을 어떻게 가르칠 것인가?"하는 것보다 더 중요한 문제는 없을 것이다. 그렇다면, 먼저 가장 가치로운 지식이란 무엇인가? 어떤 형태로든 이 물음에 대답하려는 부단한 노력이 있었겠지만, 불행하게도 우리는 아직 이 문제에 대한 보편적인 대답을 찾은 것 같지는 않다. 그것은 아마 가치롭다는 것이 아주 상대적이어서 상황과 여건에 따라 의미가 다르게 주어지기 때문일 것이다. 뿐만 아니라, 가치라는 것이 눈에 보이거나 손에 잡히는 것이 아니어서 쉽게 찾을 수 있는 것이 아니기 때문일지도 모른다. 또한, 우리는 물이나 공기처럼 쉽게 얻을 수 있는 것은 너무 가벼이 여겨 중요한 가치들을 잃어버리거나 부패시키거나 오염시키기 때문에 보편적 가치를 찾을 수 없는 경우도 있을 것이다.

Concerning education, hat knowledge is of most worth" and How to teach it" are the most important question. It is regrettable, however, that our curriculum workers havent taken much pains to answer these questions. The fact is that they are unawarely participating in making wise people foolish. G. C. Lichtenbergs aphorism that A c1ever child brought up with a foolish one can itself become foolish" is true of our present textbook policy.
ISSN
0254-4474
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/86104
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share