Browse

독서생활사 연구를 위한 시론 - 연구 방향과 자료 기술 방안을 중심으로
A tentative Study for “the History of Reading Life" - focusing on directions of the study and the description of resources

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
황혜진
Issue Date
2007
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.19, pp. 399-436
Keywords
독서독서교육독서생활독서생활사독서생활사 자료독서생활사 연구Reading BooksReading educationReading LifeHistory of Reading Life(HRL)resource of HRLstudy of HRL
Abstract
이 연구는 독서를 사회문화적 행위로 규정하며, 생활사 연구의 한 영역으로서 독서생활사 연구의 필요성을 밝히고 연구 방향 및 연구 자료의 기술 방안을 시론적으로 제시하고자 하였다. 그리고 본 연구는 국어교육적 관점을 견지함으

로써 독서생활사 기술 연구가 국어교육학 영역의 기초 연구가 됨을 논하였다.

본고는 독서생활사 자료를 분류함에 있어서 두 가지 자료 분류의 기준을 제 안하였다. 하나는 독서 주체 독서 대상, 독서 방식, 독서 효용, 독서 환경 등 ‘누가 무엇을, 어떻게, 왜, 어떤 환경에서 읽느냐’ 하는 주제별 분류에 따른 것이며, 다른 하나는 자료의 존재 방식을 기준으로 2차적인 설명적 자료와 1차적인 경험적 자료로 나눈 것이다. 또한, 이 연구는 이러한 자료를 수집하고 정리하는 데 있어 데이터마이닝 방법이 효과적임을 제안하였다.

위와 같은 자료 분류와 자료 기술의 방법을 통해 축적한 자료들은 다음과 같은 의의를 갖는다 .. 1) 어문정책 및 어문교육정책의 기초 자료가 된다.2) 과학적이고 체계적인 정보로 구축되어 다양한 파생 연구를 가능하게 한다 .. 3) 자료 수

집 과정에서 독서생활 주체가 자신의 독서생활을 성찰할 수 있는 교육적 성취가있다



This is tentative study for the history of reading life. To introduce the reading life, as new item to korean education research areas, this study represents the criterion for selected texts which adopted of korean educational aspects, and districts resources which tell about teenagers' reading lifes.

This study proposed two criterions for classification of reading life data. The one criterion is about 'reading subjects', 'reading objects', 'ways of reading', 'effects of reading', and 'cultural conditions of reading.' The other criterion is about forms of resources. In addition, this study proposed that the data mining method is effective for collecting and describing resources.

History of reading life resource which are systematically classified and scientifically described have significances as followed; 1) Resources will be basic data for policy of language and language eduction. 2) Resources will bring ingenerate derivative studies. 3) Getting Resources will making educational achievements.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87144
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 19/20 (2007)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse