Publications

Detailed Information

비한국학 분야의 한국어교육 : On Teaching of Academic Korean for the Learners with None-Korean-Studies Major

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

윤희원

Issue Date
2007
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.20, pp. 63-88
Keywords
한국어교육한국어교육 실태학문분야 한국어교육비한국학 분야의 한국어교육한국어교육 수요다문화교육다문화가정 자녀의 교육Korean Language EducationDemands in Korean Language teaching and learningAcademic KoreanMulti-cultural education
Abstract
국내외에서 한국어를 모어로 하지 않는 한국어 학습자가 늘어나고 있다. 이들의 한국어 학습 목적과 목표는 매우 다양한데, 이들 중 학문 목적 한국어 학습자에게 주의를 기울일 필요가 있다, 학문 목적 한국어 학습자의 학문 분야는,크게 한국학 분야와 비한국학 분야로 나누어 생각할 수 있으며, 정규 교육기관의 한국어 교원의 대부분이 한국어/한국학 전공자임을 생각할 때, 비한국학 분야의 한국어교육에 관한 전문성을 신장시켈 필요가 있다. 본 연구에서는, 비한

국학 분야의 한국어교육 현황과 수요에 대해 살피고1 이러한 과제를 해결하기 위한 접근으로 비한국학 분야 한국어교육의 목표와 내용 구조, 교수 방법 및 교재에 대해 논했으며, 마지막으로, 우리 사회에 새로 떠오르는 문제인 다문화 가정 자녀의 한국어교육 문제에 관한 논의를 덧붙였다



Purpose of learning a language varies from learner to learner and Korean language learning can not be an exception. The present paper deals with teaching of Korean for academic purpose, more specifically, for the learners whose major is not (or, will not be) the Korean Studies, by reviewing relevant statistics, examining issues in objectives, content structure, teaching and learning methodologies and teaching materials. In addition, teaching of Korean for the children of multi-cultural families in Korea is dealt with, for the purpose of raising an issue regarding a new challenge of the field.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/87150
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share