Browse

다문화교육으로서의 한국어 교육 연구 - 일본 고등학생을 위한 문화 교육을 중심으로
Korean education as the multicultural education for the Japanese high school student

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
나카가와, 마사오미
Issue Date
2008
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.22, pp. 57-88
Keywords
다문화교육일본 고등학생을 위한 한국어교육문화교육multicultural EducationKorean language Education for japanese high school studentsculture teaching
Abstract
본 연구의 목적은 다문화교육이라는 관점에서 일본 고등학생을 위한 한국어 교육의 의의를 밝히고 현재 이루어지고 있는 교육의 문제점을 제시하는 데에 있다. 일본 고등학교에서의 한국어 교육은 한국어 교육을 도입한 과정이나 교육 목적 및 내용, 교육 체계 측면에서 성인학습자를 위한 한국어 교육과 큰 차이가 있다. 많은 고등학교에서는 다문화교육을 이유로 한국어 교육을 도입한 과정이 있으나 지금까지 ‘한국어 교육을 통한 다문화교육이란 무엇인가?’라는 근본적이고 본질적인 논의가 이루어지지 않았다. 다라서 본고에서는 다문화교육으로서 한국어 교육의 의의와 문화 교육의 단계를 밝히고 현행 일본 고등학생을 위한 교육과정과 교재에 나타나는 문화 교육의 내용과 방법을 분석하였다. 마지막으로 이러한 분석을 통하여 밝혀진 문제점을 지적하고 향후 과제를 제시하였다.



A purpose of this study is to show signifieance of the Korean education for the Japanese high school student in the multicultural education. The Korean education for Japanese high students is different from Korean education for adults in many ways. Education purpose, contents and systems are different. Most of high schools have been teaching Korean for multicultural education purpose.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87167
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 21/22 (2008)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse