Publications
Detailed Information
『만인보』의 시적 서사와 민중성 연구 : A Study on Poetic Narratives and Popularity in Man-in-bo
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김미혜 | - |
dc.date.accessioned | 2014-01-09T05:38:27Z | - |
dc.date.available | 2014-01-09T05:38:27Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.identifier.citation | 국어교육연구, Vol.22, pp. 229-260 | - |
dc.identifier.issn | 1227-8823 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10371/87169 | - |
dc.description.abstract | 고은의 『만인보』는 개별 시편들에서는 이야기나 사건의 내용을 풀어쓰는 이야기시의 형식을 취하면서 리얼리즘 시의 전통을 계승하는 한편, 연작의 형식을 통해 우리 민족의 현대사를 총체적으로 복원함으로써 시적 서사의 새로운 형식을 보여주고 있다. 이 연구는 고은이 대규모의 인물 군상을 시라는 장르의 틀 안에서 그려내고 있다는 데 주목하여, 소설의 서사와는 구분되는 서사적 성취를 보일 수 있도록 한 문학적 장치를 고찰해 보았다.
In Ko Un's Man-in-bo, its individual poems inherit the tradition of realistic poems by taking the form of narrative poem that spins out the contents of a story or episode and, at the same time, show a new form of poetic narrative by restoring the contemporary history of Korean people through the sequence form. Paying attention to the tact that Ko Un describes a large group of people in the frame of the 'poetry' genre, the present study examined literary devices to show narrative accomplishments distinguished from narratives in novels. | - |
dc.language.iso | ko | - |
dc.publisher | 서울대학교 국어교육연구소 | - |
dc.subject | Ko Un | - |
dc.subject | Man-in-bo | - |
dc.subject | poetic narrative | - |
dc.subject | narrative poem | - |
dc.subject | popularity | - |
dc.subject | popular narrative | - |
dc.subject | sequence form | - |
dc.title | 『만인보』의 시적 서사와 민중성 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on Poetic Narratives and Popularity in Man-in-bo | - |
dc.type | SNU Journal | - |
dc.contributor.AlternativeAuthor | Kím, Mi-hye | - |
dc.citation.journaltitle | 국어교육연구 | - |
dc.citation.endpage | 260 | - |
dc.citation.pages | 229-260 | - |
dc.citation.startpage | 229 | - |
dc.citation.volume | 22 | - |
- Appears in Collections:
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.