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원리 중심의 문법 교육에 대한 연구
A study on grammar education centering around ‘principle’

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Authors
구본관; 신명선
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.27, pp. 261-297
Keywords
문법원리문법 교육원리 중심의 문법 교육문법 교육의 목표문법 교육의 내용문법의 교수 학습 방법grammargrammar educationgrammar education centering around principlethe object of grammar educationthe contents of grammar educationthe teaching-learning method of grammar
Abstract
본고는 현 문법 교육 상황에서 ‘원리 중심의 문법 교육’이 필요함을 주장하고 그 개념과 특성을 구체화한 것이다. 본고는 먼저 문법의 개념을 ‘원리’ 중심으로 재규정하고, 원리 중심 문법 교육의 목표와 내용, 방법 등을 개괄한 뒤, 구체적인 사례를 바탕으로 그 실현태를 구체화하고자 하였다.

본고는 ‘문법’을 ‘언어의 구성․운용의 원리’로 보았다. 그리고 ‘문법’의 개념 안에서 ‘국어 문화’와 ‘어문 규범’ 등을 포괄적으로 논의할 수 있다고 보았다.

원리 중심의 문법 교육은 문법 과목을 지식 및 태도 신장 과목으로 본다. 문법은 국어 및 국어 생활에 대한 이해를 심화시킴으로써 국어 능력의 신장에 기여할 수 있다.



This study suggests 'grammar education centering around principle'. This study concentrates on 'the principle of language use', embodies grammar educative direction centering around principle.

Grammar is the principle of language use. It implies 'regulation of Korean(orthography, spacing words etc.)', Korean culture and so on.

This study treats 'a grammar subject' as a subject of knowledge. A grammar subject contributes to Korean ability's extension. This study embodies the 'grammar education centering around principle', shows it's materialization as a 'passive expression' and 'regulation of Korean'.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87195
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 27/28 (2011)
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