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국어교과서 정책의 과제
Tasks of polices of Korean language textbook

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Authors
이성영
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.28, pp. 219-247
Keywords
국어교과서정책제도국어교육의 특성열린 교과서관거버넌스Korean language textbookpolicyregulationspecificities of Korean language educationopen viewpoint on textbookgovernance
Abstract
교육과정의 개정 및 교과서 편찬 제도의 변화, 국어교육학의 발전, 그리고 무엇보다 국어교과서 중심의 국어 수업 등으로 인해 국어교과서에 대한 관심이 커졌을 뿐 아니라, 국어교과서 정책 또한 긍정적으로 변하였다. 그럼에도 불구하고 최근 편찬된 국어교과서는 여전히 만족스럽지 못하다. 다양하고 질 높은 국어교과서가 편찬되지 못하고 있는 까닭은 국어교과서 정책에 국어교육의 특성이 반영되지 못했기 때문이다. 국어교육은 경험과 텍스트를 중심으로 교육 활동이 일어난다는 특성을 지닌다. 따라서 이러한 특성을 살려서 구성과 제재 측면에서 다양성을 지닐 수 있도록 국어교과서 정책이 뒷받침 되어야 한다.

Because of curriculum revision, changes of textbook compilation policies, development of Korean language education, and textbook-centered Korean language classwork, concerns about Korean language textbooks are growing and policies of Korean language textbook have changed affirmatively. However the Korean language textbooks compiled recently are not satisfying at all. The reason why we can't compile various and good Korean language textbooks is that specificities of Korean language education are not reflected to policies. Since Korean language education is accomplished around language experiences and texts, policies should support variety of compiling system and texts in Korean language textbooks.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87208
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 27/28 (2011)
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